نخست وزیر ژاپن اقدام روسیه را به عنوان نقض حاکمیت اوکراین محکوم کرد

تهران – ایرنا – نخست وزیر ژاپن امروز سه شنبه به خبرنگاران گفت: مجموعه اقدامات روسیه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می کند که ما هرگز آن را تحمل نکرده و به شدت از آن انتقاد می کنیم.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین توسط روسیه را به عنوان نقض حاکمیت این کشور و همچنین قوانین بین المللی و توافقنامه صلح خواند و محکوم کرد.

کیشیدا گفت: "ما با نگرانی جدی چگونگی پیشرفت وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهیم گرفت." وی افزود که ژاپن "تصمیمات خاصی را در حین همکاری نزدیک با جامعه بین المللی" در مورد چگونگی همگام شدن با کشورهای غربی اتخاذ خواهد کرد. وی گفت که اقدامات اخیر مسکو برخلاف توافقنامه آتش بس مینسک است.

پیش‌تر، یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که توکیو با جامعه بین المللی از جمله کشورهای گروه هفت، برای ترتیب دادن "پاسخ سخت" به روسیه "از جمله اعمال تحریم ها" همکاری خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که روسیه روز دوشنبه استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و پوتین به نیروهای "صلح‌بانی" دستور داد در آنجا مستقر شوند.  پس از این اقدام مسکو، آمریکا و اتحادیه اروپا به سرعت به سمت تحریم های اقتصادی علیه روسیه مانند ممنوعیت سرمایه گذاری جدید و تراکنش های مالی در دو منطقه اوکراین حرکت کردند.

وزیر امور خارجه ژاپن از بیان اینکه آیا دولت در صورت وقوع، ورود نیروهای روسیه به کشور را به عنوان تهاجم به اوکراین تلقی می کند، خودداری کرد و گفت که او نمی تواند به یک سوال فرضی پاسخ دهد.

وی که روز شنبه در نشست وزرای خارجه هفت کشور صنعتی در مونیخ شرکت داشت، هشدار داد که روسیه در صورت تجاوز بیشتر به اوکراین متحمل "هزینه های سنگین و بی سابقه" خواهد شد. وزرای خارجه انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا در این نشست، متفقا استقرار نیروهای نظامی روسیه را "بی دلیل و غیر قابل توجیه" عنوان کرده و آن را "چالشی برای امنیت جهانی و نظم بین المللی" خواندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha