اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام پنج سال زمان می‌برد

تهران- ایرنا- مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در صورت تامین اعتبار به موقع فاز دوم، حدود پنج سال زمان می‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد جواد صالحی نژاد» روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در تشریح عملکرد این موسسه به عنوان مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب و مجری طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اظهار داشت: فاز نخست این طرح در سطح ۲۹۵ هزارهکتار در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.

وی افزود: برای اجرای  فاز دوم این طرح در سطح ۲۵۵ هزارهکتار برای شبکه‌های اصلی و فرعی در مجموع نزدیک ۷۵ هزار تا ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو نیاز دارد که در صورت تامین اعتبار در سال ۱۴۰۵ به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: از این میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه های فرعی باید به وزارت جهاد کشاورزی و نزدیک ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو برای اجرای شبکه های اصلی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اواخر سال گذشته مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای مطالعه طرح در اختیار موسسه جهاد نصر قرار گرفت.

صالحی نژاد بابیان اینکه در فاز دوم ۲۲ هزار هکتار اراضی مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: با توجه به سفر اخیر رییس جمهوری به استان خوزستان، اجرای فاز دوم این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است ادامه داد: به دنبال تهیه مدل های مالی از طریق فاینانس و اعتبارات عمومی دولت است که برای تامین فاینانس با کشورهای نظیر کشور چین اعلام آمادگی تفاهم همکاری کرده ایم.

صالحی‌نژاد اضافه کرد: حدود ۲ میلیارد دلار فاینانس خارجی مد نظر گرفته شده است.

به گفته وی، در فاز دوم از  این میزان اراضی ۲۴۶ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان و  ۹ هزار هکتار مربوط به استان ایلام است.

۳.۵ میلیون تن افزایش تولیدات کشاورزی فاز یک در خوزستان و ایلام 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر خاطرنشان کرد: طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام با توجه به محدودیت منابع آبی کشور در دو  فاز اجرا شد که در فاز اول آن ۲۹۵ هزار هکتار با تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اجرایی شد که از این مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به وزارت نیرو و ۱.۴ میلیارد دلار در اختیار موسسه جهاد نصر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این اراضی گندم، جو، ذرت ، چغندرقند و برنج کشت می  شود اضافه کرد: با اجرای فاز یک و بهره برداری آن در سال زراعی ۹۷ - ۹۸ نزدیک ۲۸۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت رفت که موجب افزایش تولید ۳.۵ میلیون تنی در استان خوزستان و ایلام شد.

صالحی نژاد ادامه داد: در شمال شرق این استان همچون دزفول، اندیمشک، بهبان محصولات باغی کشت می شود.

به گفته وی، در فاز اول حدود ۸۸۰ میلیون مترمکعب در آب صرفه جویی به عمل آمد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه در فاز یک ۱۲۰ قرارداد پیمانکاری با حضور ۲۳ شرکت تجهیزاتی صورت گرفت افزود:  در  اجرای این طرح ۱۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد .

وی ادامه داد: در این طرح از سه‌هزار و ۸۰۰ دستگاه و ماشین آلات به‌کار گرفته شد که از این میزان ۵۵۰ دستگاه تخصصی و ۳۳۰ دستگاه مربوط به تولید داخل بود.

صالحی نژاد گفت: در فاز نخست، ۲۳ هزار کیلومتر شبکه فرعی شامل کانال درجا، کانال پیش ساخته و ۲۷ هزار هکتار عملیات زهکشی ، ۲۰۵ هزار هکتار اراضی تجهیز و نوسازی و ۱۳۸ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شد.

به گفته وی، در فاز اول ۲۰ شهرستان استان خوزستان و چهار شهرستان استان ایلام تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: با تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام افزایش ۹.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی، صرفه جویی ۱.۵ میلیارد مترمکعبی آب و ۳۰۰ هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.

۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز آبیاری غرب و شمال غرب کشور 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اکنون این موسسه مجری طرح شبکه های آبیاری غرب و شمال غرب کشور به منظور کنترل آبهای خروجی، افزایش تولید، افزایش بهره وری اب و خاک ، خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی در سطح ۲۲۷ هزار هکتار است.

به گفته وی، از این میزان اراضی ۱۲۶ هزار هکتار تابستان امسال به بهره برداری رسید  و ۱۰۱ هزار هکتار باقی مانده است و طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صالحی‌نژاد با اشاره به اینکه این طرح در سه حوزه غرب، ارس و اترک در ۱۰ استان کشور در حال اجراست، افزود: در حوزه غرب ۱۱۲ هزار هکتار در استان های (ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی )، در حوزه ارس ۱۱۱ هزار هکتار در استان های( آذربایجان شرقی، اردبیل ) و در حوزه اترک شامل استان های ( گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی) می شود.

وی با بیان اینکه برای اتمام این طرح در یک دوره زمانی سه ساله به پنج‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اضافه کرد: با اتمام این طرح برای ۹ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

به گفته صالحی نژاد، ۱۵۰ پروژه و ۶۶۰ قرارداد و سه‌هزار دستگاه و ماشین آلات به‌کار گرفته می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha