لولا داسیلوا، پیشتاز نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری برزیل

تهران - ایرنا - بر اساس تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل با ۴۲.۲ درصد آرا، پیشتاز نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی(اکتبر ۲۰۲۲) برزیل است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، بر اساس نتایج نظرسنجی‌ "کنفدراسیون حمل‌ونقل ملی" (CNT) و "موسسه ام‌دی‌اِی برزیل" (MDA) که با جمع‌آوری آرای بیش  از دو هزار مصاحبه شونده در بازه زمانی ۱۶ تا ۱۹ فوریه (۲۷ تا ۳۰ بهمن) تهیه شده است، لولا داسیلوا با کسب ۴۲.۲ درصد آرا در برابر ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری کنونی این کشور آمریکای جنوبی با ۲۸ درصد آرا قرار دارد.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که سایر نامزدها از جمله "سیرو گومس" نماینده حزب کارگر دموکراتیک و "سرخیو مورو" وزیر سابق دادگستری به ترتیب ۶.۷ درصد و ۶.۴ درصد آرا را به دست خواهند آورد.

همچنین در ارزیابی مدیریت دولت راست افراطی بولسونارو، ۲۵.۹ درصد مصاحبه شوندگان آن را "مثبت" ارزیابی کرده، ۳۰.۴ درصد افراد، "معمولی" و ۴۲.۷ درصد افراد آن را "منفی" تلقی کردند.

شهروندان کشور پهناور برزیل، دوم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۱) پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد تا در میانه درگیری جدی میان لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپگرای سابق و ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی فعلی، رهبر آینده این کشور را انتخاب کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۱۴۸ میلیون رای‌دهنده برزیلی همچنین همه اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم مجلس سنا و فرمانداران و قانونگذاران مجمع‌های هر ایالت را نیز انتخاب می‌کنند.

همزمان با بحران بهداشتی بی سابقه، اوضاع نابسامان اقتصادی و ابطال پرونده‌های فساد علیه لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل سبب شده تا تداوم حضور بولسونارو در منصب ریاست جمهوری پس از انتخابات ۲۰۲۲ در هاله‌ای از تردید قرار گیرد. با افزایش محبوبیت و درصورت پیروزی احتمالی داسیلوا، بولسونارو نخستین رئیس‌جمهوری تک دوره ای برزیل خواهد بود.

بازگشت لولای ۷۶ ساله به قدرت بازگشتی شگفت‌انگیز است زیرا در دوره ای که او رئیس جمهوری برزیل بود، اوضاع اقتصادی این کشور رونق داشت. لولا داسیلوا حدود یک دهه پیش در حالی مسند ریاست جمهوری را ترک کرد که در اوج محبوبیت بود. در دوره او برزیل در آستانه شکوه و عظمت ایستاده بود. اگرچه لولا ایناسیو داسیلوا، براساس برخی اشتباهات محاسباتی، در سال ۲۰۱۸ با اتهام فساد روانه زندان شد و از شرکت در انتخابات بازماند، اما تبرئه وی در سال گذشته (اوایل ۲۰۲۰) از اتهامات فساد مالی راه را برای حضور پررنگ او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ و تغییر موازنه قدرت در این کشور هموار کرد.

برزیل از جمله کشورهایی است که از آغاز شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، رکوردهای حیرت‌انگیز موارد ابتلا و جانباختگانش، یکی از تیترهای اصلی اخبار کرونایی رسانه‌های جهان بوده اما وجود نام رئیس‌جمهوری این کشور در صدر فهرست ناقضان دستورالعمل‌های بهداشتی و انکارکنندگان وخامت این بیماری سبب شده تا تنور انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل از هم اکنون داغ شود. به بیان دقیق تر باید دید آیا پس از دونالد ترامپ، بولسونارو دومین رئیس‌جمهوری پوپولیست قاره آمریکا خواهد بود که هم‌پای وجود شماری دلایل دیگر، کرونا طومار ریاست جمهوری تک دوره ای آن را در هم می‌پیچد یا خیر.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha