۱۶۶ میلیون دلار کالای غیرنفتی امسال از گلستان به خارج صادر شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا - مدیرکل گمرکات گلستان گفت: در سال جاری حدود ۳۶۶ هزار و ۵۹۵ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۶۶ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۳۷ دلار از مبادی گمرکی استان به خارج کشور صادر شد که از لحاظ وزنی و ارزش ۶۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

سیدابراهیم حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: "پلی استایرن، پنیر، خرما، یُد، پسته، انواع لوله و پروفیل‌ها، هیدرو کربن سنگین، سیمان، رب گوجه فرنگی و انواع پوشش‌ها و رنگ‌ها" به ترتیب ۱۰ قلم کالای صادراتی گلستان در این مدت است.

وی قزاقستان، عراق، ترکمنستان، بلغارستان، افغانستان، رومانی، لهستان، قرقیزستان، ازبکستان و ارمنستان" را به ترتیب ۱۰ کشور نخست مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان اعلام کرد.

حسینی با اشاره به حجم واردات گمرکات گلستان تا پایان ماه بهمن اضافه کرد: در این مدت حدود ۱۶ هزار و ۸۲۵ تن انواع کالا به ارزش ۵۶ میلیون و هفت هزار و ۷۹۳ دلار از طریق گمرک اینچه برون وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۱۳ درصد بیشتر است.

به گفته وی انواع پارچه، ماشین آلات خط تولید ریسندگی، فوتس اویل، مولدهای گازی تولید همزمان برق و گرما، مجموعه مولدهای الکترونیکی و تجهیزات ساخت سیلو از عمده کالاهای وارداتی در ۱۱ ماه گذشته به گلستان بوده که از کشورهای مختلف بویژه "ترکیه، ترکمنستان، چین، هند، قراقستان، انگلستان، امارات متحده عربی، ویتنام، دانمارک و آلمان وارد ایران شد.

۱۶۶ میلیون دلار کالای غیرنفتی امسال از گلستان به خارج صادر شد

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین، درآمد وصولی گمرکات استان در این مدت را حدود ۶۷۰ میلیارد ریال اعلام  و اضافه کرد: این میزان درآمد ۲۰۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha