۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84650943
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر اوکراین اظهاراتش درباره انصراف از عضویت در ناتو را تکذیب کرد

تهران-ایرنا- سفیر اوکراین در انگلیس که پیشتر در مصاحبه با بی بی سی گفته بود کشورش ممکن است به خاطر جلوگیری از جنگ، از خواسته خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی صرف نظر کند، گفت این کشور در تلاش برای پیوستن به این ائتلاف نظامی تجدیدنظر نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز (دوشنبه) گزارش داد: وادیم پریستایکو در پاسخ به این پرسش که آیا کشورش ممکن است در اهداف بلندپروازانه خود در ملحق شدن به ناتو تغییری ایجاد کند به زبان انگلیسی به بی بی سی گفت : نه چنین چیزی وجود ندارد و من بسیار خوشحال هستم که فرصتی دارم تا درباره موضع (قبلی) خود توضیح دهم.

در همین حال، خبرگزاری افه اسپانیا نیز گزارش داد پس از اظهارات جنجالی سفیر اوکراین در بریتانیا، ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد مسیر یورو-آتلانتیک برای عضویت اوکراین در ناتو در قانون اساسی این کشور ذکر شده است و یک اولویت "بی قید و شرط" است.
"سرگئی نیکیفوروف" سخنگوی "ولادیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با آژانس اوکراینی اونیان (UNIAN) اعلام کرد: مسیر یورو-آتلانتیک همچنان اولویت بدون قید و شرط برای اوکراین است".
نیکیفوروف تاکید کرد که سفیر از کلمه "انعطاف پذیری" استفاده کرده است و باید به او این فرصت داده شود تا قبل از نتیجه گیری‌ها، دقیقاً منظور خود را از این موضوع توضیح دهد.

سفیر اوکراین در انگلیس امروز گفت گزارش اولیه بی بی سی درباره انصراف از پیوستن اوکراین به ناتو، ناشی از سوء تفاهم بوده است.

سفیر اوکراین در انگلیس افزود: ما اکنون عضو ناتو نیستیم و برای جلوگیری از وقوع جنگ آماده هستیم سازش های بسیاری داشته باشیم و این همان کاری است که در گفتگو با روس ها انجام می دهیم و ربطی به موضوع عضویت در ناتو که در قانون اساسی ما آمده است، ندارد.

پریستایکو توضیح داد: این به معنای به تاخیر انداختن اهداف ما در ملحق شدن در ناتو نیست. ما از این حرف می زنیم که اکنون که در این خانواده (ائتلاف) نیستیم به دنبال چیزهایی مانند توافقات دوجانبه با انگلیس و آمریکا هستیم. بنابراین صرف نظر از ملحق شدن به ناتو به دنبال تدابیر دیگری هستیم که به ما اجازه می دهد در این آزمون خاص زنده بمانیم.

هنگامی که از این مقام اوکراینی پرسیده شد که آیا کشورش پیشنهاد خود برای عضویت در ناتو را تغییر داده است گفت: «خیر».

پریستایکو پیشتر در مصاحبه با بی بی سی از «انعطاف پذیری» کشورش درباره پیوستن به ناتو سخن گفته بود.

اوکراین عضو ناتو نیست اما در سال ۲۰۰۸میلادی از طرف ناتو به این کشور وعده داده شده که در نهایت فرصت عضویت در این ائتلاف را خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha