سایه روشن‌های سی‌اُمین دوره بدمینتون جام فجر در شیراز
عکاس: شیوا سادات عطاران ، ایرنا فارس

شیراز-ایرنا- سی اُمین دوره پیکارهای بدمینتون بین المللی جام فجر در شیراز با همه شور و هیجانی که داشت اما کرونا اجازه نداد تماشاگران ازاین بازی‌های جذاب لذت ببرند هر چند برگزاری این مسابقات کاستی‌هایی هم داشت.

این مسابقات به دلیل شیوع کرونا(سویه اومیکرون) قرار بود با حضور  ۳۰ کشور برگزار شود اما بسیاری از این کشورها به همین دلیل انصراف دادند و بازی ها با ۱۶ کشور برگزار شد.

تیم های ارمنستان، استرالیا، جمهوری آذربایجان، بلژیک، بلغارستان، کانادا، هند، قزاقستان، مالزی، پرتغال، اسلواکی، اوکراین، روسیه، اندونزی، عراق و ایران در سی امین دوره مسابقات بین المللی بدمینتون فجر شرکت داشتند.

حضور کشورهایی نظیر هند، اندونزی و مالزی که بدمینتون بازان آنها در رده ۱۰ نفر برتر دنیا قرار دارند بر جذابیت این مسابقات افزوده بود. 

آسیا حرف اول در بدمینتون می زند 

در آخرین رده بندی جهانی سال ۲۰۲۱ ، لی چونگ وی از مالزی در صدر ۱۰ نفر برتر مردان جهان قرار دارد و در بخش زنان هم وانگ شی زین چینی قرار دارد که این نشان دهنده این است که بدمینتون شرق آسیا قطب این رشته در جهان است که مدال های المپیک، جهانی ، آسیایی و بین المللی در کارنامه دارند.

جای سالن ۶ هزار نفره شیراز خالی

هرچند سالن شهید آیت الله دستغیب به طرز خوبی برای این مسابقات تزیین شده بود اما اگراین پیکارها در سالن ۶ هزار نفره سردار شهید سلیمانی شیراز که ۹ ماه پیش افتتاح شده و آب وبرق گاز ندارد، برگزار می شد هم از نظر مکان و هم از سالن می توانست بر جذابیت مسابقات بیفزاید.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خوبی انجام گرفت و ورزشکاران شرکت کننده پس از تست راهی مسابقات می شدند و ۲ نفر از ورزشکاران کشوری که تست آنها مثبت شده بود اجازه شرکت در مسابقات نیافتند و در محل اقامتشان قرنطینه شدند.

 

سایه روشن‌های سی اُمین دوره بدمینتون جام فجر در شیراز
سالن ۶هزار نفره شیراز که بدون اب  و برق و گاز افتتاح شد 

توپ های مسابقات کیفیت نداشت اما

 برخی از بازیکنان خارجی عنوان کردند که توپ ها کیفیت مناسبی نداشت اما در ادامه مسابقات کیفیت این توپ ها بهتر شد هر چند باز هم با اعتراض خارجی ها  همراه بود.

فضای سالن مسابقات برای بازیکنان سرد بود، بازیکنان پیش ازشروع مسابقه ازامکاناتی که برای گرم کردن خود فراهم شده بود استفاده می کردند و امکانات پذیرایی هم خوب بود.

 فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان 

هزینه برگزاری این مسابقات بر عهده فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان فارس بود ، ۱۹ هزار دلار از ۲۵ هزاردلاری که برای جوایز در نظر گرفته بودند و یک سری از هزینه های جانبی بر عهده  اداره کل ورزش و جوانان فارس بوده است.

 رییس فدراسیون درمورد همراه اول که به عنوان اسپانسر معرفی شده بود به ایرنا گفته بود: این شرکت فقط هزینه لباس ها و یک سری هزینه های جانبی را پرداخت کرده است.

سایه روشن‌های سی اُمین دوره بدمینتون جام فجر در شیراز
توپ مسابقات کیفیت نداشت 

کرونا مراسم افتتاحیه را گرفت ، اختتامیه سرد و با تاخیر   

هر چند کرونا موجب شد که در این جام مراسم افتتاحیه برگزارنشود اما مراسم اختتامیه  با تاخیر به دلیل بازدید وزیر ورزش و جوانان از سالن ۶  هزار نفره و ورزشگاه پارس برگزار شد.     

دهکده المپیک در شیراز ساخته می شود

برگزاری جام فجر بهانه خوبی بود تا حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم در مراسم پایانی شرکت و هم از ورزشگاه های افتتاح شده با نواقص زیاد شیراز بازدید کنند.

وزیر ورزش در حاشیه سخنرانی مراسم افتتاحیه به شیرازی ها قول داد ظرف چهار سال دهکده المپیک در شیراز ساخته شود که تیتررسانه ها شد.

تندیس های پلاستیکی و نامناسب

سایه روشن‌های سی اُمین دوره بدمینتون جام فجر در شیراز
تندیس های پلاستیکی و نامناسب 

یکی از عکاسان که برای تهیه گزارش طی برگزاری مسابقات حضور داشت با دل نوشته ای که بر روی صفحه اینستاگرامی خود گذاشته بود از برنامه اختتامیه، انتقاد کرده است.

این خبرنگار عکاس در ادامه نوشته هایش به مجری مراسم اختتامیه هم اشاره کرده و گفته مجری حتی اسم شرکت کننده ها را  نمی توانست بخواند.

او همچنین به تندیس ها و هدایایی که به نفرات برتر دادند گلایه کرده و می گوید: مایه آبروریزی برای شهری چون شیراز بود که بخواهند تندیس های زشت پلاستیکی و گل های پلاستیکی بسیار بد هدیه بدهند.

برگزاری اجرایی مسابقات کلا زیر نظر فدراسیون بدمینتون بود و شیرازی ها نقشی در برگزاری این مسابقات و به ویژه مراسم پایانی نداشتند.

از آنجا که هرکدام از ورزشکاران شرکت کننده خارجی به عنوان سفیر کشورشان محسوب می شدند بهتر بود  که مراسم پایانی  سی امین دوره این مسابقات پس از کسب ۳۰ سال تجربه خیلی بهتر و منظم تر برگزار می شد.

ورزشکاران خارجی دوست داریم ایران را دوباره ببینیم

ورزشکاران خارجی شرکت کننده سطح کیفی مسابقات را خوب ازریابی کردند و به خبرگزاری ایرنا گفتند : این کشور مردمان مهربان و مهمان نوازی دارد و دوست داریم دوباره از ایران دیدین کنیم زیرا کرونا اجازه نداد تمام مکان های تاریخی  و گردشگری شیراز را ببینیم.  

ورزشکاران هند قهرمان انفرادی بانوان و آقایان  شدند   

سایه روشن‌های سی اُمین دوره بدمینتون جام فجر در شیراز
ورزشکاران هند قهرمان انفرادی شدند 

 رقابت های بین المللی بدمینتون جام فجر در رده انفرادی و در بخش مردان و زنان با قهرمانی ورزشکاران هندی همراه بود.

میسنام در بخش آقایان و تسنیم میر در بخش بانوان ورزشکاران هندی بودند که مدال طلای انفرادی را به خود اختصاص دادند.

همچنین  در بخش ۲نفره زنان  تیم مالوا و شاپووالووا از روسیه  قهرمان شدند و تیم ساغر رفیعی و هاجر کبیری از  ایران  سکوی دوم را فتح کردند و در بخش مردان  هم   تیم  مجید ابیو و فردیان ماهاردیکا رانیالدی از اندونزی بر سکوی نخست ایستادند و  مهران شهبازی و امیرجباری از ایران نایب قهرمان شدند.

سهم ورزشکاران فارس در این مسابقات

بدمینتون بازان شرکت کننده  از استان فارس در این مسابقات هفت نفر در بخش مردان و سه نفر در بخش زنان شرکت داشتند و نتوانستند مقامی کسب کنند.    

دراین پیکارها ۷۴ بازیکن در رده آقایان و  ۴۰ ورزشکار در رده بانوان  از ۱۶ کشور شرکت داشتند.

۲۵ هزار دلار جایزه برای ورزشکاران برتر این دوره مسابقات در نظر گرفته شده است.

این مسابقات ۱۸ بهمن ماه آغاز   و ۲۲  همین ماه در شیراز پایان یافت.

قرار است سی و یکمین  دوره این مسابقات در تبریز برگزارشود.

سایه روشن‌های سی اُمین دوره بدمینتون جام فجر در شیراز
وزیر ورزش و جوانان : دهکده المپیک در شیراز ساخته می شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha