ادعای سالیوان: تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند در هر روزی آغاز شود

نیویورک- ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تداوم جنگ روانی غرب علیه روسیه ادعا کرد در موقعیتی هستیم که تهاجم روسیه به اوکراین می تواند در هر روزی آغاز شود.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تداوم ادعاهایش به رغم تکذیب های مکرر روسیه افزود نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم روسیه چه زمانی به اوکراین حمله خواهد کرد، این حمله می تواند این هفته و قبل از پایان بازی های المپیک رخ دهد.

سالیوان با بیان اینکه این امکان نیز وجود دارد که روسیه مسیر دیپلماسی را پیش گیرد، ادعا کرد اما با توجه به شکلی که آنها نیروها و تجهیزات خود را مستقر کرده اند، تهاجم نظامی در آینده ای بسیار نزدیک را بسیار محتمل می کند.

 مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد ما آماده دیپلماسی هستیم اما هم در صورت انتخاب روسیه برای حمله، به همراه متحدان و شرکا آماده پاسخ متحد و قاطع هستیم.

این مقام ارشد دولت بایدن با تکرار هشدارهای خود به آمریکایی ها در اوکراین و درخواست از آنها برای خروج از این کشور مدعی شد حمله نظامی روسیه احتمالا با حملات موشکی و بمباران آغاز خواهد شد.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا همزمان با فضاسازی‌های کشورش درخصوص حمله احتمالی روسیه به اوکراین، روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که به دلیل محدودیت های آمریکا برای کمک در یک منطقه جنگی، زمان برای خارج شدن غیر نظامیان آمریکایی از اوکراین گذشته است.

 به گزارش شبکه خبری سی ان ان، این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، افزود که این تحولات برای شهروندان آمریکایی حاضر در اوکراین به این معنی است که زمانی برای خارج شدن از این کشور باقی نمانده و دیر شده است.

سالیوان در ادامه گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا ادعا کرد آنها هرگز دقیق نیستند. ما حتی نمی دانیم ارتش روسیه چقدر دوست دارد آنها دقیق باشند. غیرنظامیان بی گناه می توانند بدون توجه به ملیتشان کشته شوند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد این حمله سپس با حمله زمینی در سراسر مرز اوکراین همراه خواهد شد. دوباره، غیرنظامیان بی گناه می توانند در درگیری ها گرفتار شوند. بنابراین به همین دلیل است که ما آنقدر واضح و مستقیم با شهروندان آمریکایی صحبت می کنیم. تا زمانی که گزینه های حمل و نقل تجاری هنوز  وجود دارند، آمریکایی ها  باید از این گزینه ها استفاده کنند.

کاخ سفید بر موضع خود مبنی بر اینکه مسکو در صورت عملی کردن طرح حمله به اوکراین، هزینه سنگینی خواهد داد، تاکید دارد اما کرملین رویکرد تنش زایی بالای آمریکا در مورد مناقشه اوکراین را محکوم کرده است.

براساس بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن به پوتین گفته است چنانچه مسکو درصدد حمله اوکراین برآید، واشنگتن به همراه متحدان و شرکایش پاسخی قاطعانه به این مساله خواهد داد و هزینه های شدید و سریعی را بر روسیه اعمال خواهد کرد.

بایدن همچنین گفت: اگرچه آمریکا برای ورود به دیپلماسی آماده است، همچنین برای سناریوهای دیگر نیز آمادگی دارد.

طبق اعلام کرملین، پوتین به بایدن گفته است که واشنگتن به نگرانی های اصلی روسیه توجهی نداشته و مسکو پاسخی در مورد موضوعات مهمی چون توسعه ناتو و اعزام نیروهای تهاجمی به اوکراین دریافت نکرده است.

واشنگتن و متحدانش مدعی اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است.

پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

روسیه همواره در فهرست خواسته‌های امنیتی خود که آذرماه به ایالات متحده ارسال شده بود، خواستار توقف هر گونه رزمایش ناتو در نزدیکی مرز روسیه شده بود. همچنین مسکو خواهان خروج ناتو از اروپای شرقی است. بسیاری از این درخواست‌ها از سوی غربی‌ها مورد بی‌اعتنایی و انتقاد قرار گرفته اند.

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند.  خبرنگار الجزیره  از کی یف گزارش داد اقدام کشورهای غربی برای خروج اتباع خود از این کشور، بسیاری از مردم را "بیشتر مضطرب" کرده است. او می‌گوید: "در حال حاضر مردم در وضعیت بسیار غیرقابل پیش بینی قرار دارند."

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha