آینده نامطمئن پیش روی جوانان هزاره پاکستان

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 84650083
آینده نامطمئن پیش روی جوانان هزاره پاکستان

تهران- ایرنا- روزنامه انگلیسی زبان تریبیون پاکستان در گزارشی نوشت که صدها نفر از جوانان هزاره در این کشور از بیم هدف قرار گرفتن توسط افراط‌گرایان به اروپا و استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه نوشت: زمانی کویته به دلیل زیبایی طبیعی و تاریخ رنگارنگ خود به «پاریس کوچک» معروف بود. این شهر یک نقطه کانونی در منطقه‌ای غنی از سنت‌ها و آداب و رسوم قبیله‌ای - خانه پشتون‌ها، بلوچ‌ها و بیش از نیم میلیون هزاره- است. مردم پنجاب و سند به طور دسته جمعی به بازارهای بزرگ و شلوغ کویته می‌آمدند تا محصولات محلی و همچنین اقلام ایرانی و افغانستانی را خریداری کنند.

با این حال در سال‌های اخیر کویته شهرت و اعتبار خود به عنوان یک مرکز فرهنگی را به دلیل اخبار مرتبط با بمب‌گذاری و فعالیت‌های شبه نظامیان و افراط گرایان از دست داد. اقلیت‌های قومی به ویژه هزاره‌ها که عمدتا شیعه هستند نیز هدف حملات بی رویه گروه‌های افراطی از جمله دولت اسلامی قرار گرفتند. این موضوع باعث شد تا اقلیت هزاره از بیم جان خود و برای حفظ امنیت‌شان در ۲ محله «موری آباد» و «شهر هزاره» جمع شوند.

افزایش ناآرامی‌ها باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان برای بدست آوردن فرصت‌های کاری و تحصیلی و همچنین تشکیل خانواده اقدام به مهاجرت به اروپا و استرالیا کنند.

بسیاری از این جوانان به طور غیرقانونی از مرز پاکستان با ایران عبور کرده و پس از عبور از ایران و ترکیه، راهی یونان و سپس برخی از کشورهای صنعتی‌تر اروپا مانند آلمان، نروژ، سوئد و ایتالیا می‌شوند. برخی دیگر نیز در نقطه مقابل، با اخذ روادید سفر به اندونزی به این کشور سفر کرده و تلاش می‌کنند تا از طریق دریا خود را به استرالیا و نیوزیلند برسانند.

به گفته قدیر نیال، یکی از اعضای شورای استانی از حزب دموکراتیک هزاره (HDP)، در سال‌های اخیر و به دلیل خشونت‌های قومی و ناامنی در بلوچستان پاکستان، بیش از ۱۵ هزار نفر از جوانان هزاره از طریق اندونزی به استرالیا سفر کرده اند و تقریبا بیش از ۳ هزار خانواده هزاره دیگر نیز در اندونزی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

حزب دموکراتیک هزاره پیشتر تخمین زده بود که بیش از ۳ هزار نفر از هزاره‌ها در شهر کویته جان خود را به دلیل خشونت‌های قومی از دست داده‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha