۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبر: 84648410
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عدالت فرهنگی و هفت شب سینمایی در استان‌ها

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبر: 84648410
عدالت فرهنگی و هفت شب سینمایی در استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - پرونده چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی بسته شد که امسال نیز با اکران فیلم‌های منتخب در برخی مراکز استان‌ها تلاش شد گامی در جهت تحقق عدالت فرهنگی در کشور برداشته شود هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی سالانه ایران به شمار می‌رود که برخلاف رسم مرسوم در جشنواره‌های بین المللی سینمایی دنیا، تنها منتقدان و سینماگران مخاطب آن نیستند و اکران این فیلم‌ها برای مخاطب مردمی، بر جنبه مردمی بودن و تبدیل آن به یک جشن مردمی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی افزوده است.

همین رویکرد سبب شده تا در سال‌های اخیر دست اندرکاران جشنواره فجر تلاش کنند با اکران این منتخبی از این فیلم‌ها در استان‌های مختلف بر جنبه مردمی آن بیفزایند و ساکنان اقصی نقاط کشور را با خود همراه کنند.

امسال نیز اکران آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر از پانزدهم بهمن ماه در استان‌ها آغاز شد و دست اندرکاران آن در هر استان بسته به شرایط فرهنگی خود و نیز توافق با تهیه کنندگان فیلم‌ها تلاش کردند تعدادی از آثار را برای مخاطب عام اکران کنند و همانطور که قابل پیش بینی بود، نمایش این فیلم‌ها با استقبال سینمادوستان و مخاطبان هنر هفتم در استان‌های مختلف قرار گرفت.

خبرنگاران ایرنا در استان‌های مختلف تلاش کردند تا با نقد فیلم ها و تهیه گزارش‌های مردمی از استقبال مخاطبان، گوشه‌ای از عدالت فرهنگی مورد نظر سیاست گذاران بخش فرهنگ و هنر را در قالب گزارش‌های مکتوب و تصویری ماندگار کنند که برخی از این محصولات خبری که در پرونده چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قرار گرفت، در این گزارش مرور شده است:

رهاورد جشنواره فیلم فجر برای شیراز عنوان گزارشی از ایرنای فارس است که در آن می خوانیم: استقبال مردم شیراز در این فستیوال فرهنگی به نحوی بود که در اغلب روزها بلیت‌های بسیاری از فیلم‌ها به فروش می‌رفتند. همچنان که در برخی سانس‌ها مسئولان سالن‌های نمایش فیلم که به دلیل کرونا امکان استفاده از تمام ظرفیت سالن را نداشتند درصدد بودند که فضایی افزون بر صندلی‌های جشنواره برای حضور مردم در سالن‌ها در نظر بگیرند و همین امر موجب شد که ۱۵اکران جدید به جدول فیلم‌های جشنواره افزوده شود. همچنین با اعلام معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دو اثر سینمایی «بی‌رویا» و «برف آخر» نیز در روزهای میانی جشنواره به لیست فیلم‌ها اضافه شد تا گرمای سینما و شوق تماشای این فیلم‌ها نیز مخاطبان را در سرمای بهمن‌ماه، پای گیشه‌ها بکشاند.

این روزها در جشنواره فیلم فجر شیراز چه می‌گذرد؟ عنوان گزارش دیگری است که در آن آمده است: حضور پُررنگ علاقه‌مندان به فیلم‌های سینمایی موجب شد که سانس‌های فوق‌العاده برای نمایش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر شیراز در نظر گرفته شود. همچنین معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد که به دلیل استقبال قابل توجه مردم از جشنواره دو اثر سینمایی «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری و «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری به لیست فیلم‌های جشنواره فجر شیراز افزوده خواهد شد. جشنواره فیلم فجر شیراز در چهار سالن شامل دو سالن در مجموعه هنر شهر آفتاب، سالن سینماسعدی و سالن سینما گلستان و در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۱ در حال برگزاری است. 

عدالت فرهنگی و هفت شب سینمایی در استان‌ها

مرکز ایرنای گلستان به مناسبت اکران فیلم‌ها در این استان در میزگردی با عنوان «سینما عرصه مهم و تاثیرگذار اندیشه‌ورزی جامعه نیازمند حمایت» به بررسی تاثیر هنر هفتم در عرصه فرهنگی و کارکرد آن پرداخته و آورده است: سینما موثرترین ابزار تبیین و اندیشه‌ورزی در جامعه است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا گلستان تاکنون از این فرصت به خوبی استفاده نشده و با توجه به نقش ویژه آن در ساختار جامعه باید تدابیر ویژه‌ای برای استفاده از این ظرفیت اتخاذ کرد.

این مرکز همچنین با نقد فیلم های جشنواره فجر تلاش کرد تا آثار ارایه شده را از منظر منتقدان و مخاطبان مردمی مورد بررسی قرار دهد:

فیلم"دسته دختران"، روایتگر ایثار و فداکاری زنان در دفاع مقدس

"علفزار"، فیلمی درام از واقعیت های اجتماعی جوامع

فیلم "شادروان" ملودرامی با کمدی تلخ اجتماعی

"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت

"مرد بازنده"، فیلمی از سینمای اجتماعی

"ملاقات خصوصی"، فیلمی با طراوت عشق و گذر از خودخواهی

فیلم "بدون قرار قبلی" اثر نمادگرا با تلفیقی از سنت و مدرنیته

عدالت فرهنگی و هفت شب سینمایی در استان‌ها

استان سمنان از دیگر مراکز فعال در حوزه فیلم فجر بود؛ به باور مسئولان فرهنگی این استان اهمیت سینما و تماشای فیلم، در توسعه فرهنگی یک جامعه غیرقابل انکار است و از این رو جشنواره فیلم فجر، فرصتی مناسب برای تماشای جدیدترین فیلم‌های کشور به شمار می‌رود که می بایست از این فرصت برای ارتباط مخاطبان با فعالان عرصه فرهنگ و سینما بهره برد.

ایرنای سمنان نیز با رویکردی نقادانه و مردمی به بررسی فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر پرداخت که شماری از این مطالب به شرح زیر است:

«خائن‌کشی» از دید تماشاگران سمنانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

«ملاقات خصوصی» عاشقانه‌ای که به دل سینما دوستان نشست

بار سنگینِ «مرد بازنده» بر دوش توانای جواد عزتی

«موقعیت مهدی» آغازی برای نگاه متفاوت به سینمای دفاع مقدس

«بدون قرار قبلی» و یادآوری معناگرایانه مهر وطن

عدالت فرهنگی و هفت شب سینمایی در استان‌ها

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان عنوان گزارشی از ایرنای رشت بود که به سراغ تماشاگران فیلم‌های فجر در استان گیلان رفت و نوشت: چهلمین جشنواره فیلم فجر امسال با برگزاری بخش مردمی ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سینماهای کشور همراه بود که این مساله پای هنرمندان را به نقاط مختلف کشور از جمله گیلان باز کرد، حضور مجید پتکی بازیگر گیلانی فیلم «ضد» دومین ساخته امیرعباس ربیعی و سوگل خلیق بازیگر فیلم «شب طلایی» اثر فرزند ابراهیم حاتمی کیا از حواشی جذاب جشنواره چهلم فجر گیلان بود که در تالار مرکزی رشت اتفاق افتاد.

مرکز زاهدان نیز در گزارش بازگشت سیمرغ به سیستان و بلوچستان، استقبال از جشنواره فیلم فجر حال و هوای اکران استانی فیلم ها را اینگونه توصیف کرد: حالا در تب و تاب دهه فجر استان‌های کشورمان هم از فضای جشنواره فیلم فجر و هیجاناتش بی‌بهره نیستند و علاوه بر پایتخت‌نشینان خوش‌سعادت و سینماهای متعددشان ما در شهری مثل زاهدان با ۲ سینما هم می‌توانیم فیلم‌های این جشنواره را ببینیم و با رویکردی تحلیلی در مورد یکی از ابعادش گزارش بنویسیم.

استقبال از اکران استانی فیلم های جشنواره فجر در سایر استان‌ها نیز نمود داشت؛ ایرنای مشهد به نقل از رییس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد که با وجود تعدد سالن‌های سینمایی ویژه جشنواره فجر و همچنین الزام به اختصاص ۵۰ درصدی صندلی‌های هر سالن به تماشاگران، استقبال از فیلم‌های این دوره در مشهد غیرمنتظره بود.

یا در قم آنطور که ایرنا گزارش داد، فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی در دو سینمای ونوس و تربیت قم اکران و توانست رضایت هنردوستان قمی را کسب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha