فیلم"دسته دختران"، روایتگر ایثار و فداکاری زنان در دفاع مقدس

گرگان- ایرنا- "دسته دختران" به کارگردانی"منیر قیدی" فیلمی از سینمای مقاومت است که به خوبی بخشی از ایثار، فداکاری، رشادت و همراهی زنان ایرانی را در جنگ تحمیلی به تصویر کشیده است.

 به گزارش ایرنا، فیلم دسته دختران جدیدترین ساخته منیرقیدی با نگاهی آزاد روایتگر مقاومت زنان ایران در حماسه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر است که به خط مقدم می‌روند و منیرقیدی با جسارت و توانمندی در خلق فضاهای بی رحم و ویرانگر جنگی و مصائب تلخ آن را به خوبی به تصویر کشیده است.

نیکی کریمی در شمایل قهرمان و فرمانده این فیلم در نقش خانم معلم مدرسه ای به نام یگانه است که در روزهای سقوط خرمشهر، از خانواده اش می گذرد و در آغازین روزهای جنگ و زمانی که نیروهای عراقی عزم خود را برای تصرف خرمشهر جزم کرده بودند از ترک شهر سر باز می‌زند و پس از مخالفت نیروهای محلی برای حضور در خط مقدم، تصمیم می گیرد با همراهی  سیمین، فرشته، آذر و وجیهه با تامین ادوات نظامی، به مقابله با نیروهای بعثی بپردازد.

یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت این فیلم موضوعی بود که در سینمای ایران کمتر تخصصی به آن پرداخته شده و رنج زنان و کودکان را در زمان جنگ تحمیلی عراق به خوبی به تصویر کشیده است.

به اعتقاد کارشناسان زنان ایران در ادوار مختلف تاریخ این ملت کهن در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نقش آفرین بوده اند اما در حماسه تاریخی دفاع مقدس ایثار و فداکاری آنان بسیار تاثیرگذار بوده است که رشادتهای آنان از جنبه های مختلف کمتر به آن پرداخته شده است که ضروری است از دریچه هنرهای مختلف به ویژه سینما  بیشتر به این موضوع مهم توجه شود.  

در همین پیوند نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعد از تماشای این فیلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این اثر سینمایی تلاش شده بود به نقش دختران و زنان در هشت سال دفاع مقدس بخشی که از آن غافل بودیم کار خوبی انجام شده است.

غلامرضا منتظری بیان کرد:  وقتی که صحبت از دفاع مقدس می شود فقط تصویری از مردان در ذهن ها نقش می بندد؛ تهیه کننده، کارگردان و بازیگران تلاش کردن گامی مناسب برای معرفی نقش بانوان در دفاع مقدس ارائه کنند از این جهت قابل تحسین است.

نماینده مردم  گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مثبت دیگر فیلم که مشهود می باشد تلاش شده تصویر خیلی روشنی از عمق جنایات عراق در خرمشهر را ارائه کند؛ ارائه سختی های فراوان مردم خرمشهر در زمان جنگ به زبان تصویر به خوبی مشخص می شود.

وی افزود: نشان دادن ضریب پایداری، مقاومت و استقامت مردم ایران به ویژه ساکنان شهر پرافتخار خرمشهر که تا واپسین لحظات تلاش کردن با غیرت دینی و ملی از حریم خودشان به خوبی دفاع می کنند مزیت دیگر فیلم دسته دختران است که به خوبی به تصویر کشیده شده است.

منتظری اضافه کرد: در فیلم دسته دختران تلاش شده نقش اقشار مختلف جامعه در این اثر به خوبی نشان داده شود که کار بسیار خوبی ارائه شده است.

به گفته وی این فیلم یک شروع خوبی برای ارائه نقش بانوان در هشت سال دفاع مقدس است و باید تلاش کنیم روایت آن سال ها را در کنار چهره سخت جنگ  از زوایای مختلف به آن توجه کنیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت : دوران دفاع مقدس در تحول رویکردها از جمله نقش همسر وجیهه که راننده کامیون بوده تصویر گذشته اش منفی است و همسرش بخاطر همین از او فاصله می گیرد ولی وقتی مرد در شرایط جنگ قرار می گیرد از گذشته خود فاصله گرفته و به ارزش های قابل تحسین و ستودنی گرایش پیدا می کند و امیدواریم در سال های آینده هم با موضوع دفاع مقدس شاهد آثار فاخرتری باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم دسته دختران جلوه های بصری بسیار خوبی را ارائه کرده بود استفاده از فناوری های روز یکی از نقاط بسیار قوی این فیلم بوده که بسیار از آن استفاده شده و هنر و  توانایی خود را نمایش داده است.

محمد رعیت بیان کرد: پرداختن به زوایایی که در جنگ مردم با آن روبرو بودند و به ویژه قسمتی که کارگردان آسیب های کودکان در جنگ را برجسته سازی کرده بود یکی از نقاط قوت این فیلم است.

وی تصریح کرد: به عنوان یک بازدیدکننده و مخاطب فیلم در این اثر هنری بازیگران خیلی برجسته ای حضور داشتند ولی بازیگری سرشناس، باتجربه و خوبی چون نیکی کریمی  نتوانستند از تمام قابلیت های بازیگری خود در ارائه نقش خود موفق عمل کنند.

یکی از بازیگران و کارگردانان سرشناس گرگانی در پایان اکران فیلم دسته دختران به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش شده بود مجاهدت های بانوان را در محاصره خرمشهر به نمایش بگذارد، تلاشی که کمتر در سینما شاهدش هستیم که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته شده باشد.

صمد رحیمی بیان کرد: این فیلم پر از صحنه های دردناک بود که ما را  با طراحی صحنه های بسیار خوب به صحنه های آن روزها همسفر می کرد و موقعیت های خوبی برای آن طراحی شده بود.

صاحبنظران امر تاکید دارند این فیلم ها باید ساخته شود تا ما گذشته را فراموش نکنیم چرا که گذشته مسیر آینده را مشخص می کند.

به اعتقاد کارشناسان، فیلم های سینمای مقاومت به طور قطع و یقین در نشر و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، ایمان، اخلاص و فداکاری به مخاطبان بسیار تاثیرگذار بوده  و فیلم ساز و تهیه کننده با بصیرت با انتخاب سوژه های ارزشمند در هشت سال دفاع مقدس به بازسازی جامعه انقلابی کمک شایانی می کند.

فیلم"دسته دختران"، روایتگر ایثار و فداکاری زنان در دفاع مقدس

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و با حضور مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند و منیر قیدی،محمدرضا منصوری، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی،ساناز بیان،سامان لطفیان،حمید نجفی‌راد، ستار اورکی، محمدرضا شجاعی، عباس عباسی، مهدی ابراهیم‌زاده، حسین ابوالصدق،‌افشین رضایی، فائزه فرزام محسن روزبهانی، صدرا امانی،علیرضا فتحی،علی‌اصغر صبوری‌راد،هومن خلیلی، محمد روح‌الامین،رامین گرجی، سیدمحمدصادق لواسانی و مجید طالبی از جمله عوامل دسته دختران هستند.

به اعتقاد کارشناسان معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.

به گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق به عنوان فیلم های چهلمین جشنواره فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه  در سینماهای گلستان  اکران شد.
استان ۲ میلیون نفری گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha