سینما عرصه مهم و تاثیرگذار اندیشه‌ورزی جامعه نیازمند حمایت

گرگان - ایرنا - سینما موثرترین ابزار تبیین و اندیشه‌ورزی در جامعه است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا گلستان تاکنون از این فرصت به خوبی استفاده نشده و با توجه به نقش ویژه آن در ساختار جامعه باید تدابیر ویژه‌ای برای استفاده از این ظرفیت اتخاذ کرد.

سینما نقش کلیدی و عمیقی در تعلیم، تربیت و اندیشه ورزی مخاطبان دارد و به اعتقاد کارشناسان، این هنر زیربنای رشد و توسعه فرهنگی است تا پاسخگوی نیازهای حقیقی و واقعی جامعه باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گلستان در همین ارتباط در حاشیه برگزاری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گرگان میزگردی با حضور رضا یازرلو معاون هنری و سینمایی  فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی صاحبدل مدیر انجمن سینمای جوانان، الله‌قلی نظری بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، نگار حبیبی فیلمنامه نویس، سمیرا کشاورز و علی رستمیان هنرمند جوان برگزار کرد و به ابعاد گوناگون تولید فیلم با محتوای مناسب پرداخت و برخی چالش‌های آینده سینمای ایران را بررسی کرد.

سینمای پس از انقلاب اندیشه جایگزین گیشه شد

یکی از بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در این میزگرد گفت: سینما که در دهه های اخیر به صنعتی پولساز در دنیا تبدیل شده، شگفتی های فراوانی دارد که در جوامع امروزی توانسته قابلیت بیشتر خود را به نمایش بگذارد.

الله قلی نظری بیان کرد: سینما هنر خاص با توانمندی فراوان است که می تواند بر روح و روان جامعه در همه ابعاد از جمله فرهنگی، اجتماعی و اخلاقگرایانه اثربخش باشد و ابزار توانمند تبلیغی به شمار می رود که با استفاده از توانمندی فراوان از طریق تصویر اهداف مورد نظر را به مخاطب منتقل می کند.

وی بیان کرد: برای رفع چالش های سینما باید از همه اندیشه ها و توانمندی های اقتصادی و فکری بهره مند شد تا همه افراد جامعه بتواند از خلاقیت و جاذبه های این هنر استفاده کنند.

این هنرمند گلستانی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش هنر، سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: سینمای قبل از انقلاب، گیشه محور بود و هیچ ارتباطی با اندیشه‌ورزی نداشت اما پس از انقلاب توجه صرف به گیشه و تاکید بر فروش فیلم بدون توجه به محتوا جای خود را به اندیشه محوری داد همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند" سینما مظهر تمدن و یکی از مفاخر تمدن بشری است و ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفت می کنیم."

نظری اضافه کرد: با تشکیل انجمن های سینمایی و اتصال به انقلاب اسلامی مظاهر ناهنجار پیش از انقلاب در این هنر پاک شد و اندیشه به بخش جدانشدنی سینمای ایران تبدیل گردید.

وی تاکید کرد: قالب آثار فاخر سینمای ایران برگرفته از تفکر اندیشمندان فیلمساز پس از انقلاب در نسل جوان تجلی کرد و برای جامعه شکوفایی به همراه داشت.

فیلم های اندیشه ورز به قله سیمرغ جشنواره فجر خواهند رسید

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این میزگرد گفت: سینما رسالت خود را در تغییر ایدئولوژی و رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی انجام می دهد که یکی از نشانه های آن تغییر گسترده محتوای تولیدات قبل و بعد از انقلاب است.

رضا یازرلو بیان کرد: یکی از اهداف هنرمندان، سینماگران جوان و تحصیلکرده هنر هفتم، رقابت برای دریافت سیمرغ فجر است که پس از پایان جشنواره خیلی از افراد به دنبال سوژه برای شرکت در جشنواره سال آینده هستند که در این میان فیلم های اندیشه‌ورز به لحاظ فنی و تکنیکی به این جایزه خواهند رسید.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی و با توجه به‌ افزایش مشکلات کشور نیاز به تولید و اکران فیلم طنز بیش از گذشته احساس می شود.

یازرلو تاکید کرد: اولین و اساسی ترین موضوع لاینفک ذات هنر، لذت و نشاط معنوی، جسمی و روحی و مرحله بعدی آن تفکر است و به یقین فیلم و سینما در ارتقای شادی و نشاط اجتماعی جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد. 

وی ادامه کرد: جشنواره ها باعث حرکت و جنب و جوش برای دیدن اثر هنری می شوند و لذت ها را منتقل می‌کند و بی شک با توسعه عدالت فرهنگی جشنواره فجر و اکران در نقاط  گوناگون کشور تاثیر بسیاری در نشاط اجتماعی خواهند گذاشت.

سینما عرصه مهم و تاثیرگذار اندیشه‌ورزی جامعه

سینمای هنری با مدیریت فرهنگی  پس از انقلاب توسعه پیدا کرد

مدیر انجمن سینمای جوانان گلستان گفت: استقبال از جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران کم شده در حالی که در دهه شصت و هفتاد صف طولانی برای تهیه بلیط فیلم های جشنواره تشکیل می‌شد که این‌ ریزش مخاطب دلایل زیادی از جمله توسعه اینترنت و رشد شبکه های تلویزیونی داخلی، خارجی دارد اما این اتفاق در دنیا نیفتاده و سینمای بسیاری از کشورها با وجود توسعه فناوری همچنان بیننده خود را از دست نداده و جایگاه خود را حفظ کرده است.

مهدی صاحبدل بیان کرد: افزایش زیرساخت‌های سینما مانند فضاهای استاندارد و همچنین بهبود کیفیت محتوای فیلمنامه‌ها در جذب مخاطبان سینما موثر است.

وی افزود: پیش از انقلاب، تعداد اندکی از سینماگران به دنبال توسعه جریان اندیشه‌ورزی در سینما بودند اما پس از انقلاب جریان تجاری سینما تا حدود زیادی کنار گذاشته شد و سینمای اندیشه‌ورز مجال ظهور پیدا کرد و با تشکیل نهادهایی از جمله بنیاد فارابی و انجمن سینمای ایران، افزایش حمایت های دولتی و آموزش علاقه مندان در کشور ساز و کار درستی پیدا کرد. 

صاحبدل ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی سینمای هنری با مدیریت فرهنگی کشور توسعه فراوانی پیدا کرد و فیلم های باشو غریبه کوچک، ناخدا خورشید،خانه دوست کجاست و هامون در کنار فتح گیشه، سطح فکری و فلسفی جامعه را بالا بردند.

مدیر انجمن سینمای جوانان گلستان اظهار داشت: دهه شصت با وجود جنگ تحمیلی و محدودیت های مالی جامعه، دهه طلایی توسعه زیرساخت های سینما و نگاه حمایتی از سینمای اندیشه‌ورز بود که این اتفاق در سال های بعد استمرار پیدا نکرد.

رسانه ها در تشخیص درست خوراک فرهنگی نقش کلیدی دارند

یکی از فیلمنامه نویسان و کارشناسان ادبی سینمای گلستان هم در این میزگرد گفت: یکی از چالش های اساسی سینمای ایران، از بین رفتن اعتماد به مدیریت فرهنگی است زیرا تاکنون چندین فیلم‌ با وجود صرف هزینه سنگین تولید، در مرحله اکران توقیف شده در حالی که نباید این اتفاقات رخ دهد و تولیدکنندگانی که مجوز ساخت دریافت کرده‌اند نباید دغدغه اکران نداشته باشند.

نگار حبیبی بیان کرد: در رسانه های پرمخاطب باید آموزش های سینمایی و ادبی برای تشخیص درست خوراک فرهنگی اجرا شود.

وی به مخاطرات پیش روی سینما اشاره کرد و گفت: دیجیتالی شدن فرایند تولید فیلم و امکان تولید آثار با برخی امکاناتی که دسترس همگان وجود دارد ضربات جبران ناپذیری به سینما وارد کرده که راستای آن افراد غیرمتخصص خود را فیلمساز، تصویرساز،کارگردان، نویسنده و صدابردار می دانند.

سینما در آشنایی مخاطب با فلسفه و نگرش نو نقش ویژه ای دارد

یکی از هنرمندان جوان گلستان هم در این میزگرد گفت: سینما در دنیا هنر- صنعت است اما متاسفانه در ایران به عنوان یک هنر شناخته شده نیست.

علی رستمانی بیان کرد: آنچه در فیلم‌های سینمایی سال های اخیر کشور دیده می شود ابزار درونی فیلمساز نیست و فیلم ها فقط برای گیشه و دیده شدن ساخته می شوند که آسیب زننده است.

وی افزود: بزرگترین راهکار آموزش و نظارت درست تر در سینما، بررسی آن به عنوان هنر است که جدا از توانایی خندان و گریاندن، باید مخاطب را با یک فلسفه جدید آشنا کند.

رستمانی اظهار داشت: فشارها و دغدغه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، فرصت اندیشه ورزی را از مردم گرفته و سلائق آنها را نزول داده که در این شرایط سینما باید در راستای رفع این چالش ها تلاش کند.

سینما عرصه مهم و تاثیرگذار اندیشه‌ورزی جامعه

نسل بعدی را با سینمای فاخر آشنا کنیم

یکی از کارشناسان روانشناسی گلستان هم در این میزگرد گفت: باید در تقویت فرهنگ بصری نسل بعد تلاش کنیم که در این راستا تزریق خوراک فرهنگی به کودکان و نوجوانان در آشنایی با سینمای فاخر تاثیرگذار است.

 سمیرا کشاورز بیان کرد: باید برای خانواده ها فرهنگسازی شوند که هر فیلمی را در دسترس فرزندان خود قرار ندهند و متناسب با سن آنها فیلم های فاخر و اصیل را انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: پس از انقلاب اتفاقات خوبی برای بازگشت اعتماد مردم به سینما افتاد اما طی چند سال اخیر در حال پسرفت هستیم و نیاز به تجدید نظر دوباره داریم و باید بازتعریف جدیدی از سینما ارائه دهیم.

به گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق به عنوان فیلم های چهلمین جشنواره فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه  در سینماهای گلستان اکران شد.

استان ۲ میلیون نفری گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha