طباطبایی نژاد: حق بهترین فیلم از نظر آراء مردمی چه می‌شود؟

تهران- ایرنا- دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: سوی ماجرا این است که بگوییم حقی ضایع نشود و سوی دیگر این است که یک برنده واقعی وجود دارد و حق این برنده واقعی چه می شود؟

سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر سابق جشنواره فیلم فجر در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و با اشاره به حذف سیمرغ آرا مردمی گفت: آقای نقاش زاده و دوستان تصمیم گرفتند که نسبت به رای اطمینان پیدا کنند و به همین دلیل سیمرغ مردمی را حذف کردند؛ این یک سویه ماجراست و سویه دیگر این است که دبیرخانه جشنواره موظف است که حق کسی که جایزه اول را دارد تعیین کند؛ باید مسیر و راه حلی را پیش بینی می کردند که چنین اتفاقی نیفتد.

وی افزود: سال پیش هم مشکلی دیگر در این قسمت رخ داد و سایت ما حک شد و دوستان ما در سمفا مدت زمانی حدودا دوازده ساعته را صرف کردند تا تمام رای های غیرواقعی را از جشنواره خارج کنند تا ما با اطمینان به آن رای قاطع رسیدیم.

طباطبایی نژاد اظهار داشت: این که امسال چنین امکانی وجود داشت یا خیر را نمی دانم؛ این که چه تعداد اسمس ارسال شده و رسیده است یا خیر را نمی دانم اما با شناختی که از سمفا دارم تصور می کنم که می شد با حذف رای های غیرارسالی از سینما، به اطمینان برسیم؛ مگر این که دوستان این امکان را چک کرده باشند و آنقدر فاصله ها نزدیک بوده باشد که نشود.

وقتی کد را از سینما ارسال می کنید آن کد در سمفا قابل پیگیری است و می شود با حذف تمام کدهای غیرواقعی یا رای هایی که اسمس آن ارسال نشده است، در باقی مانده ها قضاوت کرد؛ و می شد که صورت مسئله را پاک کرد و کاری که در اینجا انجام شده پاک کردن صورت مسئله بوده است

وی تاکید کرد: سوال من این است که از نظر مردم یک نفر بهترین فیلم بوده است و حق آن چه می شود؟ در حقیقت یک سوی ماجرا این است که بگوییم حقی ضایع نشود و سوی دیگر این است که یک برنده واقعی وجود دارد و حق این برنده واقعی چه می شود؟

طباطبایی نژاد با اشاره به اهمیت سیمرغ مردمی خاطرنشان کرد: سیمرغ مردمی جایزه ارزشمندی است که به واسطه آن می توانیم سلایق مخاطب را هم بفهمیم؛ لزوما نباید همه جوایز از دید فنی بررسی شوند و طیف گسترده ای از مخاطبان نظری دارند که آن نظر مهم است چرا که یک فیلم توانسته است که با مخاطب گسترده خود ارتباط برقرار کند.

کسانی که به جشنواره می آیند و در جشنواره فیلم می بینند مخاطب جدی سینما هستند و مخاطب عام و فراگیر به معنای غیرواقعی آن نیستند. نمی گویم مخاطب حرفه ای اما مخاطبانی جدی هستند؛ این که مخاطب جدی سینما از منظر خود با مجموع پارامترهایی که در ذهن دارند یک رای داشته باشد و دست به انتخاب بزند، اقدامی باارزش است

دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: اختلاف نظر بین دوستان ما در مورد شکل و فرم نظرسنجی وجود دارد؛ بعضی از دوستان ما عقیده دارند که رای مردمی به شکل اینترنتی و با ابزار موبایلی قابل رسیدن به اطمینان قوی نیست و حتما باید رای ها به صورت فیزیکی باشند و دانه دانه رای را در صندوق بیاندازیم.

طباطبایی نژاد اظهار داشت: تا به این طریق این آرا قابل بررسی و اندازه گیری و ارائه باشد و بتوانیم به خود فیلمساز این مجموع آراء را ارائه کنیم که اگر حکایت و اعتراضی داشتند قابل بررسی باشد؛ این موضوع به نظرم نوعی آرتروز ذهنی است که همه چیز را پارامترهای فیزیکی می سنجد آن هم در حالی که در جهان مدرن و دیجیتال اگر خلا و اشکالی در سیستم رای گیری هست باید برطرف شود.

اگر مشکلی در نظرسنجی دیجیتالی و غیرفیزیکی داریم باید وضعیت ارتباط با مخاطب را بازسازی کنیم و بهبود بخشیم (کنترل اسمس ها، ارتقای  سیستم  و...) مشکلات این حوزه باید برطرف شوند وگرنه استقامت و استمرار رای فیزیکال ناشی از یک آرتروز ذهنی و نپذیرفتن جهان مدرن و غلط است

وی افزود: از نظر من به عنوان دبیر جشنواره سی و نهم، آنچه به عنوان آرا مردمی در جشنواره سی و نهم اعلام شد کاملا دقیق بود، هیچ اشکالی نداشت و کاملا درست بود که البته زحمت شبانه را به تیم ما وارد ساخت که دانه دانه آرا را بررسی کردند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha