۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84645997
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نقش انکارناپذیر روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

قزوین- ایرنا- روحانیون در تاریخ ایران اسلامی، همواره متولی اصلی هدایت دینی در جامعه بوده و در کنار مرجعیت رسمی در تبیین ارزش‌ها، تثبیت باورهای دینی و استنباط و صدور آرا و احکام عملی، نقش انکارناپذیری در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، بسیاری، نقش روحانیون را در مبارزات انقلابی بی‌بدیل می‌دانند؛ نقشی که ابتدا با مطالبه‌گری آغاز شد و سپس به مبارزه انجامید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت چون روحانیون حرف مردم را می زدند و در نتیجه خیلی زود جای خود را در بین مردم پیدا کردند.

با توجه به همین مهم، انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری با صلابت و اقتدار به مسیر خود ادامه داد.

اگر بخواهیم مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم باید به نقش روحانیون مبارز شیعه اشاره نماییم که به دلیل توانایی در استفاده از عوامل انسانی و الهی برای ایجاد تحول در ایران زمان پهلوی، بالاترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

روحانیون مبارز در سنگر محراب و منبر به تبیین تفکر سیاسی اسلام، نشر اهداف نهضت، افشاگری در زمینه فجایع رژیم ستمشاهی و آثار شوم سلطه خارجی و توطئه ‎های استکبار جهانی پرداختند و با بازگو کردن بیانیه ‎ها و اعلامیه ‎ها و سخنان رهبر انقلاب، آگاهی مردم به ویژه نسل جوان را نسبت به آرمان‌های اسلامی و فجایع نظام ستمشاهی تعمیق بخشیدند.

نقش روحانیون پیرو خط ولایت در طول هشت سال دفاع مقدس نیز بر هیچ کس پوشیده نیست، گواه این مدعا، خِیل شهیدانی است که این قشر متعهد و ولایی در مقایسه با دیگر اقشار به خود اختصاص داده اند؛ این بزرگ‌مردان با نهادن جان خود در طبق اخلاص، نامشان را بر تارک شهدای هشت سال دفاع مقدس حک کردند.

بر اساس آمار، روحانیون در دوران دفاع مقدس در عرصه‌های نبرد و جهاد بیشترین حضور را داشته‌اند و در کنار سایر رزمندگان اسلام به صیانت از انقلاب اسلامی و آرمان‌های الهی آن پرداختند که در این میان بیش از پنج هزار نفر از طلاب و روحانیون کشور به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و این مهم، ملاک پیشتازی این قشر در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی است.

خبرنگار ایرنا به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فرصت را غنیمت شمرده تا به نقش آحاد و اقشار مختلف جامعه از جمله روحانیون و علما در پیروزی نهضت و به ثمر نشستن مبارزات علیه طاغوت بپردازد.

نقش انکارناپذیر روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

روحانیون عهده‌دار تغذیه فکری جامعه از نظر سیاسی و فرهنگی بوده اند

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: روحانیون همواره در ادوار مختلف پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عهده‌دار تغذیه فکری جامعه از نظر سیاسی و فرهنگی بوده و اصلی‌ترین پایگاه فکر فرهنگ اسلامی و مغز متفکر اسلام به شمار می رفته اند.

حجت‌الاسلام غلامحسن شهسواری افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیون به سبب نقش آفرینی مؤثر در تمامی عرصه‌ها همواره مورد خشم استکبار جهانی قرار می‌گرفتند.

وی اظهار داشت: با نگاه به گذشته می‌بینیم که در دوران قاجار، افشاریه، مشروطه و زندیه و حتی قبل از آن در دوران صفویه، روحانیون نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

حجت الاسلام شهسواری تصریح کرد: اکنون که ۴۳ سال از پیروی انقلاب اسلامی می‌گذرد باید بیشتر به نقش مهم و بی بدلیل روحانیون که میدان‌دار عرصه و خط شکن بودند، پرداخته شود.

وی درباره اینکه آیا امروزه نقش روحانیون در جامعه با زمان قبل از انقلاب تغییر کرده است، اذعان کرد: نمی‌توانیم با نگاه تک بعدی به این سوال پاسخ دهیم چراکه روحانیون انقلابی همواره پای انقلاب بوده و برای رشد و اعتلای جریان انقلابی لحظه‌ای غفلت نکردند.

این مسوول اضافه کرد: روحانیون انقلابی، اندیشه سیاسی، وحدت، دین و سیاست را به جامعه القا کردند تا بتوانند وظیفه ذاتی خود را عملی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نیز برخی از افرادی که پشتیبان حقیقی انقلاب و همراه رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) بودند، با انحرافات ایجاد شده در تفکراتشان نتوانستند انقلابی باقی بماند و همین عامل باعث شد از خط جریانات انقلابی فاصله بگیرند و به سمت و سوی اشرافیت حرکت کنند.

نقش انکارناپذیر روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام شهسواری ادامه داد: در گذشته تعدادی از روحانیون غیر سیاسی دور از انقلاب وجود داشتند که به تحصیل و تدریس در حوزه علمیه می‌پرداختند؛ برخی دیگر نیز، روحانیون مخالف میانه رو بودند و با سیاست و انقلاب میانه خوبی نداشتند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تاکید کرد: افرادی که در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی برای فروپاشی نظام تلاش می‌کردند نتیجه و عاقبت خوبی را شاهد نبودند چراکه سیاست انزوا در پیش گرفته بودند و در این باره مقام معظم رهبری فرموده‌اند: انقلاب ما اگر رویش‌هایی داشته ریزش‌های نیز داشته است.

وی افزود: یکی از ارکان ضروری در انقلاب، کادر سازی جهت تربیت نیرو و گسترش نیروهای انقلابی در سطوح مدیران است که در این راستا، روحانیون، حوزه‌های علمیه را تأسیس کردند.

حجت الاسلام شهسواری بیان کرد: انقلاب اسلامی با نصرت الهی، اراده و خواست روحانیون مبارز شیعه به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب، نقش پیشگام و هدایتگری که بسیج و مردم برعهده داشتند به پیروزی رسید.

این مسوول تاکید کرد: روحانیون همیشه با عزم راسخ، تحول بنیادین در دولت و جامعه را طلب می‌کردند که حتی در این راستا به جهت مبارزه قاطع با رژیم پهلوی برای تحقق ارزش‌های اسلامی زندانی و شکنجه شدند و به شهادت رسیدند.

وی یادآور شد: اگر اراده روحانیون انقلابی و رهبری امام خمینی برای ایجاد و پیدایش انقلاب نبود، در این دوره از تاریخ قطعاً انقلاب تحقق پیدا نمی‌کرد و امیدواریم که ما همواره حافظان خوب و ارزشمند امام و شهدای والا مقام باشیم.

نقش انکارناپذیر روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی از معجزه های سیاسی جهان بود

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین با بیان اینکه انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) یکی از معجزه های رویدادهای سیاسی جهان بود، گفت: روحانیون حضور جدی در مبارزات پیش از انقلاب اسلامی داشتند و با تمام توان پای کار انقلاب اسلامی بودند.

حجت الاسلام علی معبودی اظهار داشت: روحانیون در هشت سال دفاع مقدس نیز در میدان مبارزات حضور فعال داشتند و پس از آن هم در کنار انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب ایستاده و در دفاع از حرم نیز هر کاری توانستند برای سربلندی اسلام و حمایت از مستضعفان انجام دادند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به الگویی برای همه آزادی خواهان جهان تبدیل شده است، افزود: بیداری اسلامی در کشورهای منطقه با تاسی از انقلاب اسلامی مردم ایران شکل گرفته است.

حجت الاسلام معبودی تصریح کرد: انقلاب اسلامی، کشور ما را در مسیر رشد و پیشرفت همه جانبه قرار دارد و با تکیه بر دستورهای خداوند متعال و اسلام ناب محمدی (ص)، تعالی حقیقی را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در طول عمر با برکت خود، الهام بخش بسیاری از آزادی خواهان عالم بوده و توانسته اثرات ماندگاری را در این زمینه بر جای بگذارد.

حجت الاسلام معبودی همچنین به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: انقلاب اسلامی به رهبری ولایت فقیه بیش از ۴۳ سال بدون ذره‌ای انحراف از اصول در مسیر خود حرکت می‌کند و دشمنان همواره در تلاش بوده با اعمال تحریم‌ها، چالش‌ها و سختی‌ها، جمهوری اسلامی را به زانو درآوردند اما نه تنها موفق نبوده بلکه ایران به سرعت به سمت آرمان‌های خود در حال حرکت است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران بی نظیرترین انقلاب در بین سایر انقلاب‌های دنیا است که خوشبختانه در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفت‌های بی نظیر آن هستیم.

حجت الاسلام معبودی عنوان کرد: دشمنان و بدخواهان همواره توطئه‌های مختلفی را علیه انقلاب اسلامی ایران طراحی کرده اما هر بار ملت ایران با حضور و پشتیبانی گسترده از انقلاب اسلامی، دشمنان را ناکام گذاشته‌اند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) در ادامه با اشاره به جوان‌گرایی و بیانیه گام دوم انقلاب، افزود: مقام معظم رهبری در چهل سالگی انقلاب اسلامی شرایط و دستاوردهای گذشته، حال و آینده انقلاب را مورد ارزیابی قرار دادند و در این ارزیابی، مسیر انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی تا رسیدن به انقلاب جهانی موعود (عج) مورد توجه و تبیین قرار گرفته است.

حجت الاسلام معبودی با بیان اینکه دهه فجر همچنین یادآور بازگشت ملت ایران به هویت خود است، افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار عظیم بوده اما مورد غفلت واقع شده و باید در این ایام بکوشیم تا این دستاوردها را تبیین و معرفی کنیم.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قزوین با اشاره چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در سایه دین حرکت بزرگی رقم خورد و منشأ تحول در دنیای معاصر شد و امروز باید با اتکا به بیانیه گام دوم انقلاب، مسیر آینده را ترسیم کنیم.

نقش انکارناپذیر روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی

تبیین دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان ضروری است

استاد حوزه و دانشگاه در قزوین با بیان اینکه نقش روحانیون در تبیین دستاوردهای انقلاب، بسیار مهم است، اظهار داشت: روحانیون وظیفه دارند با معرفی دستاوردها و زاویه‌های پیدا و پنهان پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مردم را با ثمرات انقلاب اسلامی آگاه سازند.

حجت الاسلام علی عباسی افزود: اگر امروز جمهوری اسلامی در جهان، کشوری مطرح و مقتدر می باشد این اقتدار و عظمت به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: دهه فجر به معنای برافراشته شدن پرچم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در جای جای این سرزمین است و گرامیداشت این دهه یک ارج گذاری ملی می باشد که نشان از تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره)، تقدیر از جانفشانی ملت و ارزش‌های اسلامی دارد و به مدد آن دست اجانب و بیگانگان از کشور کوتاه شد.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ تلاش و کوشش روحانیون بوده که اسلام را از انحراف‌ها، خطرها و دسیسه‌ها حفظ کرده است.

وی ادامه داد: رسالت روحانیون و علما در جامعه امروز سنگین بوده چون منشأ بسیاری از پیروزی‌ها در جامعه اسلامی پرچمداری روحانیون و اقدامات به موقع آنان بوده است.

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به مردم ایران باوراندند که بدون بیگانگان هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

حجت الاسلام عباسی با تاکید بر تبیین دستاوردهای پیروزی انقلاب برای نسل جوان، گفت: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت یک موهبت الهی برای همه جهانیان است.

وی تاکید کرد: امروز هم که ما درگیر جنگ نرم هستیم، روحانیون به عنوان افسران جنگ نرم در جهت حفظ و حراست از نظام، ایفای نقش می‌کنند.

حجت الاسلام عباسی یادآور شد: امروز نیز بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز مردم در صحنه هستند و همه ساله در سالگرد پیروزی انقلاب، با آرمان‌های امام تجدید بیعت می‌کنند، چرا که ویژگی‌های امام (ره) امروز در مقام معظم رهبری هویدا است.

برآیند:

انقلاب اسلامی ایران با اراده و خواست روحانیان مبارز شیعه، به رهبری امام خمینی (ره) که نقش پیشگامی، هدایتگری و بسیج کنندگی توده‌ها را برعهده داشته است و با نصرت الهی به پیروزی رسید و باید تمام تلاش خود را برای حفظ و صیانت از آن به کار بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha