بهره‌برداری از دومین واحد فرآوری طلا در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - دومین واحد فرآوری و استحصال طلا با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در نهمین روز دهه فجر با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا "جواد قناعت" که روز چهارشنبه برای افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح عمرانی و اقتصادی به خوسف رفته است، کارخانه فرآوری طلا را در جوار معدن طلای شادان افتتاح و در جمع کارکنان این مجموعه اعلام کرد که اولین بار شهرک تخصصی طلاسازی در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

خبری که با توجه به ظرفیت معادن این استان به‌ویژه در حوزه طلا نشان می‌دهد توسعه صنایع معدنی در خراسان جنوبی به عنوان یکی از محورهای توسعه قرار است در دوره جدید با شتاب بیشتر و کیفیت بهتری دنبال شود.

این واحد فرآوری ماده معدنی طلا در زمینی به مساحت هزار و ۷۰۰ هکتار احداث شده و بخش خصوصی ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری کرده است.

کارخانه فرآوری طلای شادان با ظرفیت استحصال سالانه ۳۰۰ کیلوگرم طلا برای بیش از ۲۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این واحد صنعت معدنی، دومین واحد فرآوری و استحصال طلا در استان است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس جرجانی با یادآوری افتتاح واحد فرآوری طلای کودکان خوسف در خرداد سال‌ جاری افزود: از پنج محدوده و معدن طلای شناسایی شده در استان خراسان جنوبی تاکنون در سه معدن، واحد فرآوری و استحصال طلا ایجاد شده که واحد فرآوری طلای هیرد نیز به عنوان سومین واحد فرآوری استان تا پایان بهمن ماه جاری افتتاح می‌شود.

وی اظهار داشت: این واحدها در راستای فرآوری ماده معدنی طلا، جلوگیری از خروج ماده معدنی از استان همچنین ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار در جوار معدن، در شهرستان‌های خوسف و نهبندان ایجاد شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت موجود در معادن و واحدهای فرآوری طلای استان گفت: ایجاد شهرک تخصصی طلاسازی و تولید زیورآلات از طلا در دستور کار استان است تا از ظرفیت موجود در این بخش در راستای ایجاد اشتغال پایدار حداکثر استفاده صورت گیرد.

وی گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم همچنین همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌تواند تسهیل و تسریع‌کننده این برنامه مهم و ویژه در استان باشد.

معدن طلای شادان در شهرستان خوسف با ذخیره قطعی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کانسنگ طلا، بیشترین ذخیره کانسنگ طلا در میان معادن استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده و استخراج اسمی سالانه این معدن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کانسنگ و عیار ماده معدنی طلای آن ۵۵ صدم پی‌پی‌ام است.

واحد فرآوری و استحصال طلای مجتمع صنعتی‌، معدنی شادان با سرمایه‌گذاری شرکت صنعتی معدنی کارند صدر جهان و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، در حال حاضر بزرگترین واحد استحصال طلا در شرق کشور است.

کارخانه فرآوری معدن طلای کودکان در شهرستان خوسف نیز به عنوان اولین واحد استحصال طلای خراسان جنوبی خرداد امسال به بهره‌برداری رسید تا با تولید شمش طلا در این واحد قابلیت دیگری از این استان معدنی نمایان شود.

استاندار خراسان جنوبی که روز چهارشنبه برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی و اقتصادی به شهرستان خوسف سفر کرد، در آیین کلنگ‌زنی ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف هم حضور یافت.

کارخانه تولید کاشی ساختمانی با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف احداث می‌شود که صادرات‌محور است و زمینه اشتغال ۲۲۳ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم خواهد کرد.

همزمان با نهمین روز دهه فجر عملیات اجرایی کارخانه تولید کنسانتره آهن نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان خوسف آغاز شد.

کارخانه تولید کنسانتره آهن توسط یک سرمایه‌گذار از کشور چین احداث می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری در این زمینه پنج میلیون دلار برای احداث کارخانه و پنج میلیون دلار در قالب سرمایه در گردش پیش‌بینی شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha