بازگشت سیمرغ به سیستان و بلوچستان، استقبال از جشنواره فیلم فجر

زاهدان- ایرنا- استقبال بیشتر مردم سیستان و بلوچستان از جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته از حال و هوای بازگشت و جان دوباره روزهای سینمایی در این استان حکایت دارد.

به گزارش ایرنا مردم‌پسند یا نخبه‌گرا هرچه باشد سینماست هر کدام از ما در زندگی لااقل با توجه به علایق فرهنگی، بودجه، وقت و حوصله چند باری بعضی اوقات بیشتر بعضی اوقات کمتر گذارمان به این مکان فرهنگی افتاده است. این روزها سینما مکان فرهنگی مورد علاقه خیلی‌ها، روزهای پر از اندیشه، نقد و محتوای گوناگون را پشت می‌گذراند روزهای آشنایی که دهه‌های فجر هر سال را از دهه ۶۰ تاکنون با دنیای قصه‌ها و کاراکترها پیوند زده.

حالا در تب و تاب دهه فجر استان‌های کشورمان هم از فضای جشنواره فیلم فجر و هیجاناتش بی‌بهره نیستند و علاوه بر پایتخت‌نشینان خوش‌سعادت و سینماهای متعددشان ما در شهری مثل زاهدان با ۲ سینما هم می‌توانیم فیلم‌های این جشنواره را ببینیم و با رویکردی تحلیلی در مورد یکی از ابعادش گزارش بنویسیم؛ گزارشی که در آن به رونق سالن‌های سینما و استقبال مردم این استان از جشنواره اشاره  دارد و در گفت‌وگو با معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از فیلم‌سازان سیستان و بلوچستان شما مخاطبان را با فضای جشنواره‌ی این استان آشنا می‌کند.

استقبال از جشنواره فیلم فجر

بازگشت سیمرغ به سیستان و بلوچستان، استقبال از جشنواره فیلم فجر

وقتی کرونا آمد بی‌برو برگرد بر همه چیز اثر گذاشت و سینما هم که خونش از بقیه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی رنگی‌تر نبود کم از این موضوع زخم نخورد، بخاطر همین ماه‌ها درهایش به روی همه بسته بود و جشنواره‌هایش شلوغی سابق را نداشت.

 سال گذشته که بیشتر مردم واکسن نزده بودند شرایط کمی پیچیده‌تر و استقبال مردم از سینما تحت تاثیر این موضوع(کرونا) قرار گرفته بود اما امسال انگار این واکسن خیال خیلی‌ها را راحت کرد و اکران جشنواره فیلم فجر با استقبال بیشتری روبه‌رو شد و تایید این موضوع در سیستان و بلوچستان گفته‌های معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که استقبال مردم زاهدان را از فیلم‌های اکران شده دهه فجر بیشتر از سال گذشته دانست.

دلایل استقبال

بازگشت سیمرغ به سیستان و بلوچستان، استقبال از جشنواره فیلم فجر

عبدالسلام بلوچ‌زاده واکسیناسیون کرونا را علت اصلی رونق بیشتر جشنواره در سیستان و بلوچستان نسبت به دوره پیش برشمرد و به خبرنگار ایرنا گفت: براساس ظرفیت اعلام شده از سوی ستاد کرونا برای سالن‌های سینما همه ۵۰ درصد تکمیل و استقبال چشمگیر بوده است.

برای بررسی دقیق‌تر ابعاد استقبال و دلایل آن به سراغ یکی از فیلم‌سازان و کارشناسان این حوزه در سیستان و بلوچستان رفتیم. محسن شیرزایی از آن دست فیلم‌سازان سیستان و بلوچستانی است که سابقه سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌ی فیلم‌سازی را دارد و  از ابعاد استقبال مردم این استان در جشنواره  فیلم فجر گفت: استقبال مردم از این جشنواره تحت تاثیر همه‌گیری کرونا هست و در واقع باید گفت تمام فضاهای اجتماعی از این موضوع تاثیر گرفته‌اند.

این فیلم‌ساز با بیان تجربه بصری خود از استقبال مردم سیستان و بلوچستان طی روزهای جشنواره فیلم فجر امسال گفت: در چند شبی که سینما بودم و فیلم‌ها را می‌دیدم استقبال خوب بود و تقریبا دو سوم تماشاگران در سالن‌ها حضور داشتند.

او تغییر ذائقه فرهنگی مردم سیستان و بلوچستان را در افزایش استقبال جشنواره فیلم فجر بی‌تاثیر ندانست و  ادامه داد: مردم در سینماها حضور پیدا می‌کنند و فیلم‌ها را می‌ببیند مثلا دیشب(۱۸ بهمن) فیلمی با داستانی خطی و ریتمی آهسته تماشاگران خود را از ابتدا تا انتها از دست نداد.

شیرزایی اعتقاد دارد: مردم قصه و داستان‌ها را دوست دارند و فیلم‌ها را می‌ببیند و استقبال این روزهای مردم زاهدان هم این موضوع را نشان می‌دهد. البته او استقبال مردم سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان که فقط اکران فیلم‌ها در آنجا انجام می‌شود را قبل از سال ۹۸ خیلی خوب و چشمگیرتر می‌دانست اما با این وجود تاکید کرد: امسال با وجود کرونا اگر بخواهیم منصف باشیم حداقل ۶۰ درصد جمعیت خواهان تماشای فیلم در زاهدان از این اکران‌ها استفاده می‌کنند.

پس با این حرف‌ها می‌توان گفت دلایل استقبال مردم سیستان و بلوچستان (تنها زاهدان) از جشنواه فیلم فجر و چشمگیر بودن این استقبال نسبت به پارسال در گسترش واکسیناسیون همگانی مردم و تغییر ذائقه و تمایلات فرهنگیشان است.

استقبال و بخت تماشای فیلم‌ها برای همه؟

فیلم‌ساز سیستان و بلوچستانی به موضوع کمبود سینماها برای اکران آثار جشنواره فیلم فجر در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما در تمامیت این استان فقط در۲ سینمای اشراق و هلال زاهدان امکان نمایش فیلم‌های این جشنواره را داریم  و باید گفت جای خالی اکران‌ها در جغرافیای شمال و جنوب منطقه کاملا حس می‌شود.

او تاکید کرد: من حس می‌کنم سینما از جهت پرداختن به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند خیلی در استان تاثیرگذار باشد و مردم این استان به این موضوع نیاز دارند از این جهت مطالبه امید و آرزوی ما و افرادی که در انجمن سینمای زاهدان هستند نیز بر اکران فیلم‌های جشنواره فجر در تمام شهرهای استان استوار است.

شیرزایی ادامه داد: اگر ایرانشهر و خاش و خیلی از شهرهای سیستان و بلوچستان بروید می‌بینید که تفریحات مردم کم است و افزایش سینماها و اکران‌ها جای خالی این تفریحات را پر خواهد کرد.

فیلم‌ساز سیستان و بلوچستانی از وجود صحبت‌هایی قبل از برگزاری جشنواره برای بودن سالن‌های اکران در چابهار و زابل گفت و افزود: متاسفانه به هر دلیلی این اتفاق نیافتاد اما اگر این اتفاق روزی بیافتد بسیار به فضای فرهنگی و اجتماعی استان کمک خواهد کرد.

مدیر سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان هم در رابطه با اکران فیلم های جشنواره فجر در شهرهای استان گفت: اکران‌ها فقط در شهر زاهدان و در ۲ سالن هلال و اشراق این شهر است که سالن هلال با ۶۰۰ نفر و اشراق ۲۰۰ نفر مطابق دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا با ۵۰ درصد ظرفیت اکران دارند.

خوب طبق همین گفته‌ها کل ظرفیت اکران جشنواره فیلم فجر در سیستان و بلوچستان ۸۰۰ نفر روزانه در ۲ سانس است که آن هم اگر با ۵۰ درصد مطابق شرایط کرونایی حساب کنیم برای استانی با جمعیت حدود سه میلیون نفر کم خواهد بود.

هر چند باید خدارو شکر کنیم که استقبال از جشنواره فیلم فجر در سیستان و بلوچستان نسبت به پارسال بیشتر شده اما ناراحت هم باید باشیم چرا که تعداد سینماها و شهرهایی که اکران فیلم‌های جشنواره فجر در آن انجام می‌شود اینقدر کم است.

پی‌نوشت:

فیلم‌های لایه دروغ، خائن‌کشی، ماهان، ملاقات خصوصی، هناس، مردبازنده طی روزهای جشنواره فیلم فجر در سیستان و بلوچستان (تنها در شهر زاهدان) تاکنون اکران شده که در این میان بیشترین استقبال‌ها برای فیلم مرد بازنده و ملاقات خصوصی و کمترین استقبال مردم برای فیلم ماهان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha