واکنش‌ مخاطبان «بی‌رویا» صفر و صدی است

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «بی‌رویا» با بیان این که واکنش‌ مخاطبان فیلم صفر و صدی است گفت: عده‌ای که با فیلم همراه شدند دوستش داشتند و برایشان جالب بود. یک طیف دیگری هم که کمتر روی فیلم متمرکز شدند ارتباط کمتری برقرار کردند.

آرین وزیردفتری در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به این نکته که فیلم بی‌رویا قصه پیچیده‌ای دارد اظهار داشت: دوست ندارم فیلمم این‌قدر مبهم باشد که مخاطب در حین تماشا رهایش کند. از مرحله فیلمنامه هم می‌دانستم که برخی کدهای فیلم را نمی‌گیرند. ولی این نکته به این معنا نیست که فیلم مخاطب خیلی خاصی دارد. برخی توقع دارند فیلمساز جواب تمام سوالات‌شان را در یک بسته تحویل دهد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا قصه پیچیده‌ای را انتخاب کرده‌اید بیان کرد: من خودم در فیلم از توضیح دادن فرار کرده‌ام. چون امیدوارم مخاطب کنجکاو شود و به مجموعه‌ای سوالاتی برسد. اما دوست ندارم فیلمم این‌قدر مبهم باشد که مخاطب در حین تماشا رهایش کند. البته یک جاهایی کدهایی گذاشته‌ام. با شما موافقم که این قصه پیچیده است. برایم جالب بود که بتوانم با قصه آشنای مهاجرت شروع کنم و به سمتی بروم که مخاطب مسیر را گم کند.

وزیر دفتری در پاسخ به سوالی درباره نوشته پایانی فیلم بی‌رویا و حاشیه‌هایش توضیح داد: ماجرای آن نوشته پیچیده است. مسوولیت آن نوشته با من است که آن را ته فیلم گذاشته‌ام. خیلی دوست داشتم فرصت نمایش فیلم در جشنواره فجر از دست نرود و حذفیاتی در فیلم اتفاق نیفتد. این نوشته یک راه حل بود. دوستان ممیزی نگران برداشت‌های متنوع بودند. امیدوارم در نسخه اکران فیلم را بدون نوشته پایانی ببینیم. از ترس این‌که فیلم‌مان کم شود به آن نوشته‌ای اضافه کردیم.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب طناز طباطبایی برای نقش رویا گفت: طناز طباطبایی بازیگر توانمند و شناخته شده ای است. من می‌دانستم نقش رویا خیلی چالش دارد. بازیگر باید برای آن خیلی انرژی بگذارد و از خودش خرج کند. خانم طباطبایی از اول این همراهی را داشتند و همزمان کار دیگری بازی نکردند. هر سه نقش فیلمنامه یعنی رویا، بابک و زیبا خیلی سخت است. ولی مدل سختی‌هایشان متفاوت است.

وی افزود: منحنی که زیبا طی می‌کند، خیلی عجیب است. رویا حجم فشار زیادی را تحمل می‌کند. صابر ابر فاصله دو دنیا خیلی پیچیده بود. من به صابر ابر می‌گفتم تو جوری باید بازی کنی که انگار دو نفر هستی. دیالوگ‌هایش هم با همین ایده نوشته شده است.

وزیر دفتری با قدردانی از حمایت دو تهیه‌کننده فیلم بیان کرد: هومن سیدی به عنوان تهیه‌کننده آزادی عمل کاملی به من داد. او و آقای سعدی خودشان را در سایه بردند تا این اثر فیلم من باشد. آقای سیدی از من بیشتر تجربه داشتند ولی این فرصت را داشتند که من فیلم خودم را بسازم. برای این فیلم بسیار زحمت کشیده‌ام و سر حوصله برای هر مرحله‌اش کار کرده‌ام.

این فیلمساز که فیلم اولش را در مقام کارگردانی فیلم بلند تجربه می‌کند اظهار داشت: سعی کردم در فیلم اول علاوه بر این که به مخاطب فکر می کنم بتوانم یک پیشنهادهای تازه‌ای هم داشته باشم. خودم دغدغه این که فقط برای ورود به سینما فیلم بسازم را نداشتم. فکر کردم باید ورودم باید به یک شکلی باشد که نکته تازه‌ای برای ارائه داشته باشم.

وزیر دفتری احساسش درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره را این‌گونه بیان کرد: سینمای ایران تولیدات زیادی دارد. بخش زیادی از این تولیدات فرصت اکران پیدا نمی‌کنند و جشنواره فیلم فجر فرصتی است که آن فیلم‌ها دیده شوند. خروجی فیلمسازان اول را نشان می‌داد. ولی از این جهت خوشحالم که امسال تعداد زیادی فیلم اول و دوم داریم که با آثار فیلمسازان قدیمی رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha