۸۶ میلیارد ریال برای مرمت بناهای تاریخی آذربایجان غربی هزینه شد

ارومیه-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ۶۰ مورد از بناها و جداره های تاریخی شهرهای استان از سال ۱۳۹۹ تا کنون با ۸۶ میلیاردریال اعتبار مرمت شده است.

جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بناها و جداره های تاریخی یاد شده شهرهای استان به صورت موردی یا مستمر مرمت شده و پنج مورد دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه مرمت بناها و جداره های تاریخی در شهرهای ارومیه، خوی،ماکو، سلماس و تکاب انجام شده است، افزود: مرمت بناها و جداره‌های تاریخی سردر نصیرزاده، سردر یونچی بازار، مدرسه تاریخی چمران، مسجد جامع ،مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، مسجد تاریخی علی شهید،عمارت شهربانی ارومیه، مسجد سردار ،ساختمان ستاد لشکر و بازار تاریخی ارومیه ،حمام شیخ سلماس، مسجد جامع تکاب ،قلعه قبان ماکو، مسجد جامع شهر، عمارت شیر و خورشید، مانند کلاه فرنگی  وخانه تیموری در ماکو بخشی از ۶۰ مورد مرمت بناها و جداره‌های تاریخی در سطح استان است.

جباری با بیان اینکه ۱۸ مورد مطالعات طراحی شهری در دست اقدام است،ادامه داد: پنج سرمایه گذار برای احیای بناها و تاسیس اقامتگاهها در استان جذب شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به صیانت از بافتها، گذر و محلات تاریخی در استان گفت: برای اینکه هویت تاریخی و فرهنگی ارومیه حفظ شود، ضروری است با برنامه ریزی و همکاری دستگاههای مرتبط مشکلات بافتهای تاریخی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نیز، محلات و بافتهای تاریخی حفاظت شده اند، ادامه داد: ارومیه دارای گذرها، محلات تاریخی است که یکی از رسالتها، حفظ و احیای این محلات است چراکه توجه به بافتهای تاریخی شهر، بازخورد اجتماعی و تعلق خاطر مردم را افزایش می دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه حفاظت و مرمت برای این آثار ضروری است گفت: سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و صیانت از بناها لازم است

به گزارش ایرنا این استان دارای هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی‌برازان مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان ایجاد شده است، افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان هم‌اکنون نگهداری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha