الاعرجی: بازگشایی سفارتخانه ها، دستاورد مذاکرات ایران و عربستان خواهد بود

تهران – ایرنا - «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق گفت که نتیجه و دستاورد گفت و گوهای مقام های ایرانی و عربستانی در بغداد به بازگشایی سفارت خانه های دو کشور می انجامد.

به گزارش ایرنا، الاعرجی در اظهاراتی که رسانه های عراق آن را بازتاب داده اند، تاکید کرد که مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بسیار مهم خواهد بود و نتایج این گفت و گوها به بازگشایی سفارت های دو کشور خواهد انجامید.

مشاور امنیت ملی عراق ادامه داد که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مهم خواهد بود و نتایج این گفت و گوها به سطح افتتاح سفارت های ایران و عربستان منجر خواهد شد.

وی همچنین گفت که عراق طرف هیچ درگیری و نزاع منطقه ای نیست و هر کس و گروهی که از خاک عراق کشورهای همسایه را هدف قرار دهد، دستگیر خواهد شد.

الاعرجی افزود که به سرنخ های مهمی از طرف هایی که در قبال پول و نه اعتقاد؛ پشت حمله به مکان های دیپلماتیک و سفارت های خارجی، پایگاه های نظامی و فرودگاه بغداد قرار دارند، دست یافته ایم.

وی یادآور شد که عراق در عملیات سحرگاه چهارشنبه آمریکا برای کشتن «عبدالله قارداش» سرکرده گروه تروریستی داعش در استان «ادلب» سوریه مشارکت داشت.

مشاور امنیت کلی عراق اظهار کرد که از میان بردن قرداش سرکرده داعش با اجرای یک عملیات بزرگ و مهم انجام شد و عراق به مشارکت در آن افتخار می کند.

الاعرجی همچنین با بیان اینکه «اردوگاه الهول» سوریه در ۱۳ کیلومتری مرز عراق است و ۷۰ هزار نفر در آن ساکن هستند، گفت که «نخست‌وزیر (مصطفی الکاظمی) شخصاً بر روند تأمین امنیت مرز با سوریه نظارت می‌کند.»

وی افزود که ۴۵۰ خانوار عراقی از اردوگاه الهول وارد کشور  شده اند و اکنون تحت فرآیند بازیابی روانی قرار دارند.

مشاور امنیت ملی عراق بیان کرد که اکنون ۴۰ هزار نوجوان زیر ۱۸ سال با تفکر افراطی و رویکرد تروریستی در این اردوگاه به سر می برند.

الاعرجی با اشاره به حادثه فرار عناصر داعش از زندان «غویران» الحسکه در سوریه گفت که در این زندان  خطرناک‌ترین تروریست‌های داعش نگهداری می شود و حضور آنها در اردوگاه الهول و زندان الحسکه مایه وحشت و نگرانی عراق است.

وی توضیح داد که بغداد تا پایان سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) یک هزار و ۸۳۹ داعشی با تابعیت عراقی را از نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تحویل گرفته است.

این مقام بلندپایه عراقی تاکید کرد که «داعش به دلیل هلاکت سرکرده های خود تضعیف و ناتوان شده است و از این موضوع رنج می برد، بنابراین می کوشد تا با حمله و تخریب زندان ها و اردوگاه ها عناصر خود را فراری دهد.

الاعرجی همچنین از سفر وزیر کشور لبنان به بغداد برای گفت و گو درباره اتباع لبنانی داعش خبر داد و گفت که  بغداد به بیروت اطلاع داده که در شهر طرابلس گروهی از عناصر داعش وجود دارد که برای عملیات تروریستی به عراق آمده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha