"مرد بازنده"، فیلمی از سینمای اجتماعی

گرگان- ایرنا- "مرد بازنده" پرفروش‌ترین فیلم‌ اکران شده سومین روز جشنواره فیلم فجر در گرگان اعلام شده است که به گفته بینندگان، فیلمساز با اتخاذ راهبرد انتقاد توانست موضوع فساد، جنایات اجتماعی و اقتصادی را به خوبی به مخاطبان عرضه کند.

به گزارش ایرنا، محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم "مرد بازنده"  قصه‌ای آشنا در ژانر پلیسی که روایت آدم‌هایی با رازهای سر به مهر و زخم های کاری را هدایت می‌کند، این 
فیلم جشنواره فجر روایت قتل مردی جوان به نام شهاب و شبکه ای از فساد اقتصادی و اداری است که پلیسی به نام سرهنگ خسروی با انبوهی از مشکلات شخصی مسئول رسیدگی به این پرونده می شود.
از جمله نقاط قوت فیلم "مرد بازنده" طراحی لوکیشن شروع با صدای دارکوبی که بر چوب عدالت در جنگل های شمال می نواخت می‌توان عنوان کرد که این لوکیشن فضای باز شمال مخاطبان گلستانی را آماده ارتباط گیری با فضای عدالت محور این فیلم جنایی را با بازی تاثیرگذار زوج هنری جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور می کند.
مرحله به مرحله با دیالوگ های فیلم، متوجه می‌شویم که  شخصیت های مرد داستان به نوعی بازنده های اصلی فیلم  و شخصیت های زن فیلم برندگان اصلی هستند که در هر سکانس از جمله عشق ناکام و ابدی مقتول، سرخورده بودن سرهنگ خسروی در مقابل فرزندانش و شناسایی اردلان قاتل بعد سال ها به بازنده بودن مردان اشاره شده است ، شاید متاثر از تغییر نگاه جامعه به مردان است که نکته ای قابل تامل است. 
سکانس‌های فیلم به خوبی شخصیت های مرد فیلم را ترسو، هوسباز، غیر معتمد، بیمار، بازنده و شخصیت های زن را شجاع، غیور، رازدار و برنده نمایش می دهد و  معمای فیلم وقتی  که سرهنگ متوجه عشق هوس آلوده مقتول به نیروی خدماتی شرکت شد، حل می شود.
در کنار اینها نباید از  فضای تاریک و بارانی انتخاب شده صحنه که با درک دیالوگ ها ساخته شده است، غافل ماند زیرا در بسیاری صحنه‌ ها به خوبی حس حل معما فیلم را به مخاطب منتقل می‌کند از جمله  انباری، برگ های پاییزی باغ و آسمانی تیره فضایی معماگونه  را نمایش می دهد که هر مرحله مشت یک شخصیت داستان را برای مخاطبان باز می کند که در جامعه نمونه های آن را می بینیم.
نکته مهم این که مرد بازنده لایه های منزجر کننده  از جهان امروز  از جمله  عشق به زنی دارای همسر، حسادت، فساد اداری و اقتصادی، فاصله فکری پدر از فرزندان، روابط عاطفی متعدد و مخفیانه مردان، تهدید و خشونت را آشکارا  روایت می کند که مخاطبان را به تأمل وادار می کند، دردی اجتماعی که جامعه در حال گذار آن را لمس می کند.

در این پیوند، یکی از  فیلمسازان جوان گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است : تصویربرداری و بازی بازیگرها را دوست داشتم ولی به عقیده من کارکتر دشوار سرهنگ اصلا مناسب جواد عزتی نبود و این نقش با واقعیت پلیس های جامعه ما بی نهایت متفاوت است.  
افسانه مسگری بیان کرد: فیلم پر از داستان های مختلف بی ارتباط باهم برای پرداختن به واقعیات سیاسی و اجتماعی جامعه بود.
یکی از بینندگانی که هر ساله در اکران فیلم های جشنواره فجر حضوری فعال دارند بعد از اکران فیلم مرد بازنده اظهارداشت: آقای جواد عزتی در نقش سرهنگ مثل تمام فیلمهایش بار دیگر درخشید و البته نقش متفاوت رعنا آزادی ور در این فیلم هم تاثیرگذار بود.
نوشین زاهدی به ایرنا گفت : سوژه فیلمنامه که یک مقداری تکراری بود ولی نقد سیاسی و اجتماعی جامعه باعث پررنگ و قوی نشان دادن فیلم بود.
رضا میری دیگر جوان گلستانی در این ارتباط خاطرنشان کرد : فضای پایان باز فیلم که  فکر کردن و تصمیم گیری را در اختیار مخاطب گذاشته بود یکی از نقاط بسیار پرقوت فیلم  و تنها نقطه ضعف طولانی و کشدار شدن فیلم بود.

به اعتقاد کارشناسان دست اندرکار امور سینما، فیلم های  بر آمده  از متن جامعه پراضطراب و پراسترس و پر تنش امروز به طور قطع اینگونه فیلم ها نیز مخاطبان خودش را می یابد نیاز به تبلیغات نیست و فیلم ساز و تهیه کننده با بصیرت است که باید با حضور در لایه های مختلف اجتماعی سوژه های بکر را انتخاب و به جامعه عرضه کند. 

این کارشناسان سینمای اجتماعی را از حوزه‌های مهم سینما می دانند و تاکید دارند که مهم ترین نیاز جامعه امروز ماست.

 "مرد بازنده"، فیلمی از سینمای اجتماعی
به اعتقاد کارشناسان معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.
محمدحسین مهدویان زاده ۱۳۶۰ در شهرستان بابل، کارگردان و فیلم نامه نویس ایرانی است که ساخت فیلم های ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ردخون، شیشلیک، لاتاری، درخت گردو و مستند آخرین روزهای زمستان را در کارنامه هنری خود دارد.
جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی بازیگران فیلم مرد بازنده  مهدویان هستند.
به گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه اکران می شود.
استان ۲ میلیون نفری  گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha