تحلیلگر اسپانیایی: ایران امروز، کشوری آزاد، مستقل و خودکفا است

تهران - ایرنا - تحلیلگر اسپانیایی با اشاره به چهل و سومین سالگروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در توصیف اهمیت این رویداد بزرگ تاریخی و آثار آن گفت: ایران امروز به لطف انقلاب اسلامی و رهبری هوشمند آن، کشوری آزاد، مستقل، خودکفا، دموکراتیک و کشوری کلیدی در مبارزه با تروریسم است.

به گزارش ایرنا، در آستانه چهل و سومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی، "یوسف فرناندز" (Yusuf fernandez) تحلیلگر بین‌المللی و کارشناس سیاسی اهل اسپانیا که در موسسه "آل‌البیت" مادرید نیز فعال است در گفت‌وگو با ایرنا گفت: مردم ایران با وفاداری به دکترین خود می‌دانستند که چگونه به دور از تقلید از نمونه‌های خارجی، به ریشه‌های خود تکیه کنند.

وی در توضیح اینکه چه عواملی سبب شده تا انقلاب اسلامی ایران با گذشت نیم قرن از شکل‌گیری همچنان با ثبات و استوار باقی بماند، تاکید کرد: انقلاب اسلامی موفق به ایجاد نظامی مبتنی بر ارزش‌های دینی و فرهنگی اسلامی، عدالت و استقلال ایران شد. این استقلال سبب شد تا ملت ایران در امر تصمیم‌گیری بر اراده خود حاکم باشد و بیش از هر چیز دیگری، بر قدرت خود تکیه کند.

تحلیلگر اسپانیایی: ایران امروز، کشوری آزاد، مستقل و خودکفا است
یوسف فرناندز تحلیلگر بین‌المللی و کارشناس سیاسی اهل اسپانیا

وی افزود: توسعه اقتصاد مقاومتی و آموزش عالی، این امکان را برای ایران فراهم کرده است تا از جمعیت عظیمی تکنسین‌ها و متخصصان آموزش‌دیده برخوردار شود. عاملی که این کشور را در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسانده و سبب شده تا به پیشرفت‌های بزرگی در حوزه‌هایی همچون هوافضا دست یابد.

فرناندز در بیان اینکه بر خلاف "سال‌های سلطنت شاهنشاهی (پهلوی) که این کشور را تحت ظلم و ستم و وابستگی به کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده آمریکا قرار داده بود" گفت: ایران، نظامی جمهوری‌ و دموکراتیک ایجاد کرده و از این طریق به مردم صدا داده است؛ امری که در سال‌های قبل از انقلاب از آن بی بهره بودند". "علاوه بر این، این کشور موفق به ایجاد نظامی مبتنی بر ارزش‌های دینی و فرهنگی ملت شده است که متفاوت از سایر نظام‌های مادی‌گرا است که شکست آن‌ها در جهان به نمایش درآمده است".

این تحلیلگر اسپانیایی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه در طول نزدیک به ۵۰ سال گذشته انقلاب اسلامی ایران همواره تحت فشارهای خارجی مثل هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های گسترده اقتصادی خارجی مواجه بوده، چه عاملی باعث شده تا انقلاب اسلامی ایران با وجود تمام این فشارهای خارجی بتواند روی پای خودش بایستد، گفت: سیاست ایران بر تعالیم اسلام و دفاع از استقلال استوار است که ایران را به توسعه اقتصاد مقاومتی و آموزش جوانان واداشته است. این مسئله به این کشور اجازه داده است تا وابستگی به دیگران را از بین ببرد.

وی افزود: در عین حال، مقاومت مردم ایران در برابر تهاجمات نظامی از جمله جنگ تحمیلی علیه رژیم صدام و علیه تحریم‌های آمریکا و سایر کشورها، مبتنی بر ایدئولوژی مقاومت و در عرصه سیاسی بر فرمان آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید ملی و ایجاد اشتغال برای ایرانیان به جای واردات محصولات و تجهیزات صنعتی خارجی استوار است.

یوسف فرناندز در ادامه در تبیین اینکه چه دلایلی باعث شده تا قدرت‌هایی مثل آمریکا و برخی همپیمانان غربی آن همواره با انقلاب اسلامی در مخالفت باشند، تصریح کرد: آمریکا به دنبال پایان دادن به انقلاب اسلامی بوده است چرا که انقلاب به معنای پایان دادن به رژیم شاه به عنوان دست‌نشانده واشنگتن بود. پیروزی انقلاب منجر به کاهش شدید نفوذ آمریکا در منطقه شد؛ جایی که به رغم تجاوزات و مداخلات نظامی به ویژه در دو جنگ اصلی که در عراق و افغانستان به راه انداخت، شکست خورده است.  

وی افزود: ایران از کشورها و ملت‌های خاورمیانه که از اشغال و تجاوز رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند، همچون فلسطین، سوریه، عراق و لبنان حمایت کرده است. ایران در عین حال کشوری کلیدی در مبارزه با تروریسم در منطقه بوده است.

به عقیده این کارشناس اسپانیایی، "نگرش ایران، برنامه‌های آمریکا که تلاش کرده از طریق آن‌ها در طول دهه‌ها، کنترل خاورمیانه را به دست‌آورد، ناکام گذاشته و به افول کنونی آمریکا کمک کرده است". "به این ترتیب، ایران در کنار روسیه و چین و سایر کشورها، پیشگام در ایجاد جهانی چندقطبی بوده است که در آن، هیچ قدرتی به ویژه آمریکا نمی‌تواند اراده خود را بر بقیه جهان تحمیل کند".

یوسف فرناندز در پاسخ به اینکه بعد از پیروزی انقلاب، مردم ایران تا چه حد توانستند دو شعار مهم انقلابشان، استقلال و آزادی را محقق کنند، گفت: بدون شک ایران در این سال‌ها که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، استقلال خود را به دست‌آورده و کشوری با یک اقتصاد و قدرت دفاعی مستقل است؛ بر خلاف سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که در حوزه اقتصاد و قدرت دفاعی، کاملا وابسته به آمریکا و سایر کشورهای غربی هستند.  

وی تاکید کرد: ایرانیان امروز آزاد هستند زیرا که هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به آن‌ها بگوید که چه کاری انجام دهند و یا چطور بیاندیشند. ایرانیان می‌توانند ارزش‌های دینی و فرهنگی اسلامی خود را آزادانه و بدون دخالت بیگانگان به کار بندند و همچنین بر خلاف دوران سلطنت شاهنشاهی که هزاران ایرانی به دلیل تسلیم نشدن در برابر سیاست‌های رژیم طاغوتی شاه با زندان یا اعدام مواجه شدند، به آزادی دست یافته‌اند.  

تحلیلگر اسپانیایی: ایران امروز، کشوری آزاد، مستقل و خودکفا است
گوستاوو مورالس روزنامه نگار و نویسنده اسپانیایی

"گوستاوو مورالس" (Gustavo Morales) روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب‌های "ایران امام خمینی" و "ایران در جهان" در تبیین اهمیت انقلاب اسلامی ایران و نقش رهبری امام خمینی (ره) در این نهضت نیز در گفت‌وگو با ایرنا پیرامون راز ثبات و ماندگاری انقلاب اسلامی با گذشت حدود نیم قرن از شکل‌گیری گفت: اولین دلیل اینکه این یک انقلاب مذهبی بود در نتیجه دچار فرسایشی که ایدئولوژی‌های سیاسی در طول زمان دچار آن می‌شوند، نشد. در درجه دوم ارتباط میان مردم و رهبرانشان و سومین مورد، استقلال از دکترین‌های غربی مانند لیبرالیسم و مارکسیسم را باید دلایل استواری انقلاب اسلامی دانست.  

این تحلیلگر اسپانیایی در بیان قدرت انقلاب به رغم فشارهای خارجی و مشکلاتی همچون دوران هشت ساله جنگ تحمیلی گفت: مردم ایران با وفاداری به دکترین خود می‌دانستند که چگونه به دور از تقلید از نمونه‌های خارجی، به ریشه‌های خود تکیه کنند.  

مورالس در ادامه در تبیین اینکه چه دلایلی باعث شده تا قدرت‌هایی مثل آمریکا و برخی همپیمانان غربی آن همواره با انقلاب اسلامی در مخالفت باشند، تصریح کرد مسئله "استقلال شما است". وی افزود: آن‌ها می‌توانستند بپذیرند که که به شرق یا غرب بپیوندید اما نه اینکه راه سومی باشد. اصالت انقلاب و عدم وابستگی آن به قدرت‌های خارجی، آن را به سرمشقی برای سایر ملت‌ها تبدیل کرد که قدرت‌های بزرگ نمی‌خواستند گسترش یابد.

این کارشناس اسپانیایی در تبیین تحقق استقلال و آزادی به عنوان شعارهای اصلی انقلاب گفت: استقلال یک جمهوری  انکار ناپذیر است و آزادی نیز از آن نشات می‌گیرد و مردم ایران با بهره گیری از آن، مسیری را که خودشان تعیین کرده اند، طی می کنند.  

وی با اشارعه به برگزاری روال معول انتخابات در ایران گفت: من در ایران بوده ام و شخصا احترام دولت به اقلیت‌ها را دیده ام. من حتی در یک مراسم مذهبی کاتولیک در تهران شرکت کردم که در دیگر کشورهای هسایه و تحدان واشنگتن و لندن امکان پذیر نیست.

من در ایران بوده‌ام و شخصاً احترام دولت به اقلیت‌ها را دیده‌ام. من در یک مراسم مذهبی کاتولیک در تهران شرکت کردم، که در دیگر کشورهای همسایه، متحدان واشنگتن و لندن، امکان پذیر نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha