تحلیلگر اسپانیایی: فرهنگ مقاومت، عامل غلبه انقلاب اسلامی بر ناملایمات است
کارلوس پاز در سمت راست تصویر در مراسم رونمایی از کتاب "سوریه؛ مصاحبه‌هایی برای درک یک درگیری" (به عقیده پاز جنگ سوریه یک حمله تروریستی از پیش برنامه‌ریزی شده است)

تهران - ایرنا - "کارلوس پاز" تحلیلگر اسپانیایی در حوزه مسائل بین‌المللی معتقد است میهن‌پرستی عمیقی که فراتر از شرایط سیاسی در بین مردم ایران وجود دارد و نیز وجود "فرهنگ مقاومت" در این کشور، از عوامل موثر قدرت و نزدیک به نیم قرن ثبات انقلاب اسلامی و ارزش های آن در ایران است.

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ (فوریه ۱۹۷۹)، مهم ترین تحول سیاسی قرن بیستم، در خاورمیانه به شمار می رود. انقلاب اسلامی همزمان با اینکه اسباب استقلال ایران از اردوگاه غرب را فراهم آورد و بدین ترتیب ایران به عنوان یک قدرت موثر مستقل منطقه ای وارد صحنه شد، با گذشت حدود نیم قرن و به رغم تدابیر بی ثبات‌کننده مخالفان و دشمنان، همچنان روی پای خویش مستحکم ایستاده است.

"کارلوس پاز" (Carlos Paz ) نویسنده و تحلیلگر سیاسی اهل مادرید اسپانیا در گفت‌وگو با ایرنا در بیان دیدگاه خود پیرامون انقلاب اسلامی ایران گفت با اینکه "واقعیت زندگی در فاصله شش هزار کیلومتری ایران و در محیطی غربی با روایاتی به شدت مخالف با هرآنچه که انقلاب اسلامی شناخته می‌شود، می‌تواند درک درستی از این پدیده را مخدوش کند اما من دریافته‌ام که اصولی که انقلاب از سال ۱۹۷۹ بر آن‌ها استوار بود، محکم‌تر از همیشه باقی مانده است".

وی افزود: من علت این امر را بیش از هر چیز این نکته می‌دانم که اکثریت می‌دانند که انقلاب اسلامی به بسیاری از بی‌عدالتی‌ها و مفاسدی که در رژیم قبلی ایران وجود داشت، پایان داد. علاوه بر این من متقاعد شده ام که این نظام سیاسی مستقیما با هستی و ذات مردم ایران پیوند خورده است و این بسیار مهم است. و به همین دلیل است که ایران پس از آزمون‌های بسیار وحشتناک، بر همه ناملایماتی که برای شکست انقلاب وجود داشته، غلبه کرده است.  

این تحلیلگر اسپانیایی معتقد است: چالشی که ایران باید با آن مواجه شود و به طور مثبت اکنون با آن مواجه است، تطبیق انقلاب در گذر زمان با مدرنیته، بدون از دست دادن ماهیت خود و همچنین اتصال و انتقال اهمیت ادامه کاری که آغاز شده است به نسل‌های جدیدی است که پیدایش انقلاب را زندگی نکرده اند.
 
پاز در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه در طول نزدیک به ۵۰ سال گذشته انقلاب اسلامی ایران همواره تحت فشارهای خارجی مثل هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های گسترده اقتصادی خارجی مواجه بوده، چه عاملی باعث شده تا انقلاب اسلامی ایران با وجود تمام این فشارهای خارجی بتواند روی پای خودش بایستد، گفت: فشارها بسیار قوی بوده و هستند. یک جنگ تحمیلی هشت‌ساله اندکی پس از شروع انقلاب علیه عراق که از حمایت غرب برخوردار بود. اقدامات اسرائیل که به دنبال انزوای ایران توسط جامعه بین‌الملل و نیز اقدامات تروریستی گروه‌های مختلف است. تحریم‌های شدید اقتصادی یا کمپین‌های رسانه‌ای که از هدف دوگانه تحقیر وجهه ایران در خارج و ایجاد بی‌ثباتی در داخل استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: توضیح اینکه چرا انقلاب پس از چنین آزمون‌های سختی به راه خود ادامه داده است را باید در سه عامل جست‌وجو کرد؛ میهن‌پرستی عمیقی که فراتر از شرایط سیاسی در بین مردم ایران وجود دارد. در جوانه زدن "فرهنگ مقاومت" که ایرانیان را به تسلیم نشدن، به پاسخگویی به بی عدالتی و عدم پذیرش تحمیل بیگانه سوق داده است. و همچنین در ایمان عمیق به شناخت شرایط و درستی راهی که در آن قرار دارند.

این کارشناس اسپانیایی در ادامه در تبیین اینکه چه دلایلی باعث شده تا قدرت‌هایی مثل آمریکا و برخی همپیمانان غربی آن همواره با انقلاب اسلامی در مخالفت باشند، تصریح کرد "ایالات متحده با تمام وجود جنگیده است تا از تولد و توسعه انقلاب جلوگیری کند. آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد که ایران با ساختار فعلی وجود داشته باشد چرا که ایران کاملا با برنامه‌های آن برای خاورمیانه مخالف است".

وی افزود: ما باید درک کنیم که هدف نهایی آمریکا در منطقه، دفاع از منافع رژیم صهیونیستی اسرائیل است و بنابراین ایران بزرگترین دشمن قابل تصور است. به همین دلیل است که مشکلات ایران از این منظر، هرگز پایان نخواهد یافت و این نفرتی شدید است.

این تحلیلگر اسپانیایی با اشاره به اینکه "ایران منابع طبیعی را ملی کرده است و این مانع از سوء استفاده غرب از آن‌ها به عنوان اقدامی که بارها تکرار کرده است، می‌شود" گفت: آن‌ها نمی‌خواهند ایران یا هیچ کشوری بر سرنوشت خود مسلط شود و آزادانه عمل کند، زیرا من فکر می‌کنم که تقسیم جهانی میان کسانی است که شیفته پول هستند و در مقابل، گروهی که می‌خواهند روی پای خود بایستند و ایران جزو این دسته دوم است.

وی تاکید کرد "ایران امروز، برای مسیر جهانی شدن که در اندیشه یکسان سازی کره زمین و رها کردن انسان در ورطه بی‌وطنی و بی خدایی است، ناخوشایند است."

کارلوس پاز  در پاسخ به اینکه بعد از پیروزی انقلاب، آیا مردم ایران توانسته‌اند دو شعار مهم انقلابشان، استقلال و آزادی را محقق کنند، گفت "واضح می‌گویم: البته که همینطور است. دقیقا به این دلیل است که ایران، نفرت کسانی که با آن مبارزه می‌کنند را برانگیخته است".

وی افزود: استقلال و آزادی دو واژه و دو مفهوم بسیار زیبا و آرزوی هر انسانی است، هر چند در غرب معنای خود را از دست داده و در ایران تا حد زیادی معنای خود را حفظ کرده است.

این تحلیلگر اسپانیایی در پایان گفت: اجازه بدهید دو واژه دیگر را  به عنوان تکمیل‌کننده آنچه گفته شد اضافه کنم؛ مقاومت و عزت. مقاومت در برابر تحمیل، شر و بی عدالتی؛ و این مسیر آزادی و کرامتی است که بدون آن هرگز نمی‌توان به استقلال دست یافت.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha