وزیر علوم: آموزش های مهارتی باید توسعه یابد

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید به دنبال مرجعیت علمی باشیم و برای اثربخشی بیشتر آموزش عالی و نقش پررنگ‌تر در زندگی مردم بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در آیین تکریم دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس قدیم و معارفه دکتر عرفان خسرویان رییس جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و افتتاح پروژه‌های عمرانی، آموزشی و رفاهی دانشجویی این دانشگاه، افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو، محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است؛ به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهترین مسیر برای ایجاد عدالت اجرای قانون است، گفت: برای استفاده بهینه از پتانسیل های کشور به ویژه منابع مالی و انسانی نیازمند اجرای قانون هستیم که بهترین جا برای تحقق این مهم دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی است.

زلفی گل با اشاره به اینکه نهضت اشتغالزایی اولویت اول کشور محسوب می‌شود، افزود: بیکاری یکی از مشکلات است که باید برطرف شود. باید نخبگان خود را حفظ کنیم و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وزیر علوم گفت: اعتقاد دارم، چون این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده است، هر مسئول و مدیری که مسیر غیر از شهدا را طی کند، عاقبت به خیر نمی‌شود. 

زلفی گل اضافه کرد: هم اکنون میزان دانایی در جامعه ما توسعه یافته و فرهنگ جامعه ما فرهنگ علم، دانش و فناوری شده است.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و مدیریت درست از این فرهنگ شکل گیرد، گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور ایجاد فرهنگ سالم است. آرمان جامعه ما تحقق مدینه فاضله است و مدینه فاضله بر مدار علم و دانش و فناوری است و وظیفه سنگینی داریم که باید این فرهنگ را به درستی شکوفا کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کردند و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی داریم.

وزیر علوم افزود: درجه دانش و درجه دانایی کشور ما توسعه پیدا کرده است، چنانچه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷ هزار سند علمی بین‌المللی توسط دانشمندان کشور منتشر شد و این توسعه علمی باوجود وجود تحریم‌های ظالمانه است که برای کشور ما شکل گرفته است.

زلفی گل همچنین درخصوص رتبه علمی کشور اظهار داشت: بیش از دو درصد تولید علم جهان متعلق به کشور ماست و هم اکنون رتبه ششم را در صنعت نانو داریم. در مجموع رتبه ۱۵، رتبه علمی کشور در دنیاست و باید این ظرفیت و استعداد جوان ایرانی شکوفا شود.

وی ادامه داد: باید شرایطی را ایجاد کنیم که نه خام فروشی و نه خام سوزی در کشور شکل بگیرد. ما در قبال آیندگان باید پاسخگو باشیم.

وی توضیح داد: اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای دنبال کار نیستند. بنابراین باید برنامه جامع برای نظام نوآوری کشور و نیز بسترسازی درسی در این عرصه شکل گیرد.

آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت برخط در سالن اجتماعات دانشکده شریعتی برگزار شد و و وزیر علوم با قدردانی از زحمات صالحی عمران رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافتند و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتاب دهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح کردند.

در پایان این مراسم از چهار طرح مراکز فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف از جمله ایلام، خوزستان، گلستان با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به صورت مجازی بهره برداری شد.

به گزارش ایرنا، خسرویان ۱۵ دی ماه با حکمی از طرف وزیر علوم به عنوان «سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای» منصوب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha