۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84639984
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفر مکرون به مسکو، تلاش برای کاهش تنش با روسیه یا فرصت انتخاباتی؟

مسکو - ایرنا - امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از سه گفت و گوی تلفنی، تصمیم گرفت شخصا با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود با هدف تنش زدایی از بحران اوکراین دیدار کند. در عین حال برخی از رسانه ها این تلاش وی را حرکتی انتخاباتی برای پیروزی در ریاست جمهوری آینده این کشور تلقی می کنند.

به گزارش روز یکشنبه از مسکو، پاریس به شدت تلاش های خود را با هدف کاهش تنش بحران اوکراین» افزایش داده است. روز جمعه اعلام شد که امانوئل مکرون روز دوشنبه به مسکو خواهد رفت تا شخصاً با همتای روسی خود صحبت کند و سپس روز بعد، برای گفت و گو با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری  اوکراین به «کی یف» سفر خواهد کرد.

روز جمعه (۱۵ بهمن) در کاخ الیزه نیز اعلام شد که امانوئل مکرون قصد دارد با ولادیمیر پوتین در باره  «امنیت آینده اروپا» گفت و گو کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه دیدار آتی ولادیمیر پوتین، رئیس دولت روسیه با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در مسکو را تایید کرد. سخنگوی کرملین گفت: «این یک سفر مهم است، موضوعات زیادی در دستورکار است، در درجه اول بحث در مورد وضعیت با تضمین های امنیتی.»

گفت و گوی تلفنی بین روسای جمهور روسیه و فرانسه در ۳ فوریه (۱۴ بهمن) انجام شد. سران کشورها در مورد مسائل مربوط به مذاکرات مسکو با ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین های امنیتی و همچنین وضعیت پیرامون اوکراین گفت و گو کردند. رئیس جمهوری روسیه در این گفت و گو توجه همتای فرانسوی خود را به اظهارات و اقدامات تحریک آمیز کی یف جلب کرد. پیش از این روسای جمهور در روزهای ۲۸ و ۳۱ ژانویه ( ۱ و ۸ بهمن) تلفنی گفت و گو کرده بودند.

در  گفت و گوهای تلفنی پوتین با مکرون، رئیس جمهوری روسیه موضوعاتی را که ایالات متحده و ناتو در پاسخ به پیشنهادات امنیتی روسیه از قلم انداخته بودند، برای رهبر فرانسه فهرست کرد: غیرقابل قبول بودن گسترش ناتو به شرق، امتناع از استقرار سامانه های تسلیحاتی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه و خودداری از ملحق کردن اوکراین به ناتو.

وزارت خارجه روسیه پیش نویس معاهده بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین های امنیتی و توافق نامه ای را در مورد اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۶ آذر) منتشر کرد. در این سند، طرفین متعهد می‌شوند که تمامی زیرساخت‌های موجود برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در خارج از قلمرو خود را از بین ببرند، در برنامه‌ریزی نظامی خویشتن داری کنند و اقداماتی را انجام ندهند که امنیت یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

آمریکا و ناتو در ۲۶ ژانویه، (۶ بهمن) پاسخ های کتبی خود را به ضمانت های امنیتی پیشنهادی مسکو به روسیه تحویل دادند. آنها در بیانیه هایی اصول خود را در مذاکرات با مسکو بیان کردند.

سفر مکرون به مسکو، تلاش برای کاهش تنش با روسیه یا فرصت انتخاباتی؟

گابریل آتال، نماینده دولت فرانسه نیز در این رابطه گفت: «ما قبل از هر گونه تلاشی که برای تنش زدایی (بحران در اطراف اوکراین) ضروری است تردید نخواهیم کرد. هدف این است که رئیس جمهور به روسیه و اوکراین برود.

در نشست اخیر مشاوران رهبران نرماندی (آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه) در ۲۶ ژانویه( ۶ بهمن) طرفین تنها موفق شدند در مورد نیاز به حذف اختلافات در توافقات مینسک در مورد دونباس به توافق برسند. با این حال به گفته کارشناسان خود برگزاری اولین نشست حضوری در این قالب در طی  سال گذشته را می توان یک موفقیت دانست.

به گزارش رسانه های روسی «گابریل آتال سخنگوی دولت فرانسه گفت سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به مسکو و کی یف ادامه تلاش های پاریس برای کاهش تنش در اطراف اوکراین خواهد بود.  

وی گفت: «ما در هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های جدی هستیم، همانطور که نشست بسیار مهم مشاوران سیاسی رهبران فرمت نرماندی که بیش از ۱۰ روز پیش در پاریس برگزار شد، گواه آن است.

به گفته نماینده دولت فرانسه، گفت وگوهای مشاوران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین باعث شد تا اهمیت احترام به آتش بس و همچنین تعهد به کاهش تنش یادآوری شود.

از پاییز سال گذشته، رسانه‌های غربی و همچنین در اوکراین مدعی شده‌اند که روسیه ظاهراً در حال تدارک «تهاجم گسترده» به اوکراین است. در مسکو، چنین اتهاماتی بارها رد شده است.

روزنامه آلمانی بیلد در ۵ فوریه (۱۶ بهمن) مقاله‌ای منتشر کرد که می‌گوید پس از «حمله به خاک اوکراین، روسیه "شورای مردمی" ایجاد می‌کند، اوکراین را به دولت اتحادیه ملحق می‌کند.

ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه، ادعاهای مربوط به "تهاجم" روسیه به اوکراین را جنایت علیه کره زمین خوانده بود.

البته در اینجا رهبر فرانسه خود را میانجی در یک راه حل مسالمت آمیز برای تنش زدایی می بیند. او خود را چنین رهبر دیپلماسی اروپایی و فرانسوی می داند که برخلاف بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی می تواند این نقش را ایفا کند.

مکرون؛ تلاش برای کاهش تنش از اوکراین یا حرکت انتخاباتی؟

به ادعای برحی رسانه ها مانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به طور فزاینده ای خود را به عنوان رهبر غیررسمی اروپا معرفی می کند. فعال شدن رهبر فرانسه در عرصه خارجی تا حد زیادی  در راستای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شده در ماه آوری انجام می شود.

برخی از روسای جمهوری فرانسه گفت و گوهای بسیار سازنده ای با پوتین داشته اند و دیپلماسی فرانسه سابقه بسیار طولانی در برخورد با موقعیت هایی از این دست دارد. نیکلا سارکوزی در سال ۲۰۰۸ به روسیه و گرجستان سفر کرد تا درگیری بر سر آبخازیا و اوستیای جنوبی را حل کند. بنابراین روش شناسی در اینجا از قبل روشن است.

خود مکرون نیز نه تنها اخیراً چندبار با پوتین صحبت کرد،   بلکه یکی از اولین رهبران جهان بود که پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری، پوتین را به پاریس دعوت کرد. آخرین باری که آنها در سال ۲۰۱۹ در جنوب فرانسه ملاقات کردند. بنابراین روابط آنها کاملاً سازنده است و کاملاً می توان امیدوار بود که این مکرون است که از این نظر نقش خود را در حل و فصل ایفا کند.

کومرسانت در یادداشتی نوشت:  «اگرچه مکرون در رتبه بندی های انتخاباتی ریاست جمهوری اینده پیشتاز است، اما مایل است موقعیت های خوبی را برای فعالیت انتخاباتی خود تضمین کند. او می خواهد نشان دهد که اکنون یکی از رهبران مهم اروپاست. جایگاه یک بازیگر مهم سیاسی برای او مهم است.»
سفر مکرون به مسکو، تلاش برای کاهش تنش با روسیه یا فرصت انتخاباتی؟

رقایت دیپلماتیک رهبران اروپا برای کاهش تنش در اوکراین

اولاف شولز، صدراعظم آلمان و اعضای دولت انگلیس نیز در رقابتی دیپلماتیک با همتایان اروپایی قصد دارند با هدف تنش زدایی از اوکراین در ماه جاری میلادی به پایتخت روسیه سفر کنند.

پیشتر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در دوم فوریه اعلام کرد که پس از سفر به آمریکا با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد. وی افزود: پیش از این ملاقات با رئیس جمهور روسیه برنامه ریزی شده بود، اما تاریخ دقیقی را اعلام نکرد. طبق گزارش روزنامه سوددویچه سایتونگ، شولز در ۱۵ فوریه ( ۲۶ بهمن) از مسکو بازدید خواهد کرد. علاوه بر این، صدراعظم در ۸ فوریه ( ۱۹ بهمن) در برلین با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آندری دودا رئیس جمهور لهستان دیدار خواهد کرد.

فئودور لوکیانوف، سردبیر مجله روسیه در امور جهانی، می گوید: با کناره گیری آنگلا مرکل از سمت صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون «معتقد است که چه کسی، بجز  او»، می تواند رهبری اروپا را بر عهده بگیرد.

وی گفت:  «تا حدی، مکرون در حال حاضر چهره شماره یک اروپا است، با توجه به اینکه اولاف شولتز اخیراً صدراعظم آلمان شده است و هنوز خود را در عرصه خارجی نشان نداده است».

شولتز در واقع تا حدودی از همکار فرانسوی خود عقب است، اگرچه او نیز سعی دارد نقش خود را در همین روند ایفا کند.

اولاف شولتز روز دوشنبه در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در مورد مسئله اوکراین و موضوع امنیت اروپا گفت وگو خواهد کرد. در ۱۴ فوریه( ۲۵ بهمن) صدراعظم به کیف و در روز ۱۵ همین ماه ( ۲۶ بهمن) به مسکو می رود. در عین حال، مذاکرات او با ولادیمیر پوتین به گفته تحلیلگران آسان نخواهد بود.

لندن نیز می تواند به رقابت دیپلماتیک بپیوندد. پیش از این، سرویس مطبوعاتی دولت انگلیس از سفر لیز تراس وزیر امور خارجه و بن والاس وزیر دفاع به مسکو خبر داده بود. آندری کلین سفیر روسیه در لندن روز قبل در مصاحبه با ریانووستی احتمال سفر نخست وزیر بوریس جانسون به مسکو را قاطعانه رد نکرد.

جانسون و پوتین در ۲ فوریه ( ۱۳ بهمن) تلفنی صحبت کردند. نخست وزیر راجع نگرانی مسکو از ملحق شدن اوکراین به ناتو  تاکید کرد که مطابق با سیاست درهای باز ناتو، همه کشورهای اروپایی واجد شرایط، می توانند در ناتو عضو شوند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «بوریس جانسون ویدیویی را در صفحه رسمی رسانه های اجتماعی دولت منتشر کرد که در آن به مخاطبان درباره تهاجم نیروهای روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین می گوید و آنها را با «چشم انداز بسیار واقعی برای تهاجم قریب الوقوع روسیه» می ترساند. زاخارووا از مقامات انگلیسی خواست: «از ارعاب و از انتشار جعلی و تهدید دست بردارند. »

ناتو و آمریکا، مسکو را تهدید کرده اند که حل و فصل دیپلماتیک یک اولویت است، اما در صورت شکست توافق با مسکو، باید برای یک «سناریوی سخت آماده باشید. در همین راستا پس از گفت و گوی تلفنی روز جمعه بین بوریس جانسون و اولاف شولز، اعلام شد: رهبران «توافق کردند به همکاری و همکاری با سایر شرکای بین المللی در مورد بسته جامع تحریم ها علیه روسیه ادامه دهند».  

رئیس کمیسیون اروپا نیز هفته پیش در مصاحبه با روزنامه «هندلزبلات» اعلام کرد که اتحادیه اروپا از قبل یک بسته قدرتمند و گسترده تحریم های مالی و اقتصادی را علیه فدراسیون روسیه آماده کرده است.  

البته در اینجا مکرون خود را میانجی در یک راه حل مسالمت آمیز برای تنش زدایی می بیند. او خود را چنین رهبر دیپلماسی اروپایی و فرانسوی می داند که برخلاف بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی می تواند این نقش را ایفا کند.

به طور کلی، او وظایف آنگلا مرکل را بر عهده گرفته است. آنها به طور دوره ای در سال های اخیر در ارتباط با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، در ارتباط در مورد وضعیت اوکراین و همه چیزهایی که آن را احاطه کرده اند، تبادل نظر کرده اند. البته از این نظر، دیپلمات های اروپایی علاقه مند به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه هستند.

البته برای مکرون نیز شانس مشخصی برای کسب امتیاز سیاسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. او هنوز به طور رسمی به عنوان نامزد معرفی نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha