«خائن‌کشی» از دید تماشاگران سمنانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

سمنان- ایرنا- فیلم «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، طی ۲ سانس روز جمعه به عنوان اولین فیلم جشنواره فجر در سینما یادمان سمنان اکران شد. نظرات تماشاگران این فیلم را در گزارش پیش‌رو دنبال کنید.

به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم فجر محفلی نام‌آشنا برای دوستداران سینما در هر سطحی از علاقه، اطلاعات و تخصص محسوب می‌شود. حتی بسیاری از افراد که در روزهای دیگر سال کمتر به سینما سر می‌زنند، تلاششان بر این است که تماشای فیلم‌های جشنواره فجر را به دلایل مختلف از جمله داغ‌بودن فضای جشنواره، تازه بودن فیلم‌ها و همچنین اکران بدون تقطیع یا تغییر آن‌ها، از دست ندهند.

سمنان با ۱۲ سال سابقه در اکران فیلم‌های جشنواره فجر، از شهرهای پیشرو و قدیمی در این عرصه محسوب می‌شود و به گفته مسئولان حوزه سینمای استان، استقبال از این اکران‌ها نیز هر سال مطلوب و راضی‌کننده بوده است. امسال نیز با وجود شرایط کرونا و وقفه‌ای یک ساله، سینمادوستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی چراغ سینمای این شهر را روشن کردند.

«خائن‌کشی»، تازه‌ترین ساخته مسعود کیمیایی، عصر و شامگاه جمعه به عنوان اولین فیلم چهلمین جشنواره فجر در سینما یادمان سمنان به روی پرده رفت. استقبال از این فیلم قابل قبول بود؛ به طوری که کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در حاشیه اکران خائن‌کشی به خبرنگار ایرنا گفت که برای هر ۲ سانس این فیلم بیش از ۶۰ درصد بلیت‌ها به فروش رفت.

این فیلم با هنرنمایی مهران مدیری، فرهاد آئیش، سام درخشانی، الهام حمیدی، امیر آقایی، اندیشه فولادوند، پردیس پورعابدینی، پولاد کیمیایی، حمید آذرنگ، رضا یزدانی، سارا بهرامی، نرگس محمدی، پانته‌آ بهرام، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره، یکی از پربازیگرترین فیلم‌های سال ۱۴۰۰ به شمار می‌آید.

کیمیایی، کارگردانی نام‌آشنا، اثرگذار و مؤلف در سینمای ایران است که در شکل‌گیری اقتصاد سینما در ایران نقشی مهم داشته است؛ به طوری که در سال ۱۳۹۰ در نظرسنجی روزنامه بانی فیلم، «قیصر» او از دید خوانندگان به عنوان تأثیرگذارترین فیلم سینمای ایران انتخاب شد. وی همچنین معروف به استاد قهرمان‌سازی در سینمای ایران است.

کیمیایی از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. وی را کارگردانی مؤلف و تأثیرگذار دانسته‌اند که دارای طرفداران سرسخت و البته منتقدان متخصص است. در واقع می‌توان گفت با فضای اغراق‌شده و غیرواقعی آثار وی، تنها طرفداران پر و پا قرص سینمای او با فیلم‌هایش ارتباط برقرار می‌کنند.

خائن‌کشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم دارای داستانی مبهم و اتفاقاتی عجیب است که جز در فیلم‌های کیمیایی نمی‌توان دید. همچنین امضای وی در تمام صحنه‌ها و نحوه دیالوگ‌گویی‌های فیلم مشاهده می‌شود.

فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به صورت برخط از طریق سامانه‌های بلیت‌فروشی "ایران‌تیک"، "سینماتیکت" و "گیشه هفت" برای شهروندان سمنانی امکان‌پذیر است.

برای اطلاع از ساعت و روز پخش فیلم های چهلمین جشنواره فجر در سینما یادمان سمنان اینجا و برای اطلاع از ماجرا و داستان هر فیلم اینجا را کلیک کنید.

«خائن‌کشی» از دید تماشاگران سمنانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

درون‌مایه فیلم «خائن‌کشی» بسیار خوب بود

یکی از روزنامه‌نگاران استان سمنان در حاشیه اکران «خائن‌کشی» به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم در مجموع فیلم تاریخی و خوبی بود و مانند تمام فیلم‌های کیمیایی حرف از جوانمردی و معرفت و رفاقت می‌زد.

مرتضی دهرویه بیان کرد: داستان فیلم جالب و منسجم نبود، اما درون مایه این فیلم را دوست داشتم زیرا در نهایت معرفت، رفاقت و وطن‌پرستی بر طمع پیروز شد.

وی افزود: بازیگران معروف سینما در این فیلم حضور داشتند و این انتظارها را بالا می‌برد اما بازی‌ها در اندازه انتظار نبود.

کیمیایی هنوز هم کارگردان بزرگی است

کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کیمیایی سبک خاص خود را دنبال می‌کند و در فیلم‌هایش تلاش دارد مخاطب را با زمان گذشته ارتباط دهد.

امیر رسولیان بیان کرد: او در دهه ۵۰ کارگردان بزرگی بود و هنوز هم جایگاه خود را دارد. اما ظهور فیلمسازان جدید، کار او را سخت کرده است.

وی افزود: خائن‌کشی در مقایسه با سایر فیلم‌های کیمیایی، فیلم خوبی بود. اما اگر مخاطبان آن را با باقی فیلم‌های حاضر در جشنواره مقایسه کنند، به دلیل داستان سنگین و درون‌مایه قدیمی‌ و اینکه درک داستانش نیاز به اطلاعات تاریخی دارد، ممکن است به نظرشان فیلم خوبی نیاید.

کارشناس مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: اولین فیلم جشنواره در سمنان خائن‌کشی بود و بیش از ۶۰ درصد بلیت ها برای هر ۲ سانس به فروش رفت. این یعنی اقبال عمومی به کیمیایی هنوز بالا است؛ این فیلم برای سمنان خوش‌قدم بود و امید است استقبال از سایر فیلم ها نیز خوب باشد.

رسولیان بیان کرد: در مجموع من امتیاز بالایی به خائن کشی می دهد، زیرا کیمیایی توانسته بود خط خودش را دنبال کند. هرچند پرستاره بودن فیلم مخاطب را جذب می‌کند اما نام کیمیایی نیز همچنان مخاطبان را به سینما می‌کشاند.

تداوم تبحر کیمیایی در فضاسازی فیلم‌هایش

یکی از مخاطبان حاضر در سینما نیز در باره خائن کشی به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم از نظر تصویربرداری، نورپردازی، طراحی صحنه و صدابرداری بسیار موفق بود و می‌تواند کاندیدای سیمرغ باشد، اما حضور نسل‌ جوان که با امکانات روز فیلم می‌سازند می‌تواند این رقابت را سخت کند.

سحر ایمانی گفت: داستان فیلم مخاطب امروزی را با خود همراه نمی‌کند اما فضاسازی‌ها و طراحی صحنه با تلقین فضای کوچه‌بازاری نسل گذشته نوعی خاطره‌بازی محسوب می‌شود که این از ویژگی‌های فیلم‌های کیمیایی است.

وی افزود: نوع گفت و گوها و استفاده از ادبیات مبالغه‌آمیز طرفداران کیمیایی را در این فیلم نیز اقناع می‌کند و مخاطبان از اینکه به تماشای فیلم کارگردان مورد علاقه‌شان نشسته‌اند راضی می‌شوند.

ایمانی ابراز داشت:  همانطور که از نظرات بینندگان مشخص است، همگی به خوبی می‌دانند که فیلم‌های کیمیایی را تنها با شخص او می‌توان مقایسه کرد و چه بسا اگر نام کیمیایی بر این فیلم نبود، نقدهای بسیار زیادی بر آن می‌رفت.

خائن‌کشی فاخرتر از فیلم‌های گذشته کارگردانش نبود

یکی از دیگر مخاطبان که از طرفداران پر و پا قرص کیمیایی بود نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: این فیلم را مانند تمام فیلم‌های دیگر کیمیایی بسیار دوست داشتم. ادبیات خاص و دیالوگ‌های زیبای فیلم‌های او مرا به وجد می‌آورد و همیشه آثار او را دنبال می‌کنم.

علی افضلی بیان کرد: ولی فیلم‌هایی که او در گذشته ساخته است، مانند ضیافت، قیصر، دندان مار، داش‌آکل و اعتراض بسیار فاخرتر از کارهای فعلی او هستند و دوران اوج فعالیت کیمیایی در این فیلم جدید دیده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha