قانون کنونی سلاح، توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد

تهران - ایرنا - سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قانون حمل و بکارگیری سلاح مصوب ۱۳۸۰ گفت: قانون فعلی توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد زیرا طبق این قانون، پلیس در لحظه درگیری برای استفاده از سلاح باید ۱۷ شرط را بسنجد.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار مهدی حاجیان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به شهادت «شهید علی اکبر رنجبر» درباره قانون بکارگیری سلاح افزود: برای حمل و بکارگیری سلاح، قانونی در ۱۷ ماده وجود دارد که مصوب ۱۳۸۰ یعنی حدود ۲۰ سال پیش است؛ در حالیکه تهدیدها به صورت روزانه و ساعتی و بنا به شرایط جغرافیایی و زمانی تغییر می‌کند.

وی یادآور شد: این قانون در سال ۱۳۸۰ و با عنوان قانون حمل و بکارگیری سلاح برای نیروهای انتظامی و مسلح اختیاراتی قرار داده است؛ به عنوان نمونه در ماده ۲ این قانون، شرایطی برای استفاده از سلاح توسط ماموران انتظامی در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه مامور در هنگام استفاده از سلاح، آموزش دیده باشد و از لحاظ روانی سالم باشد.

سخنگوی فرماندهی انتظامی افزود: در ماده ۳ این قانون هم ۱۰ شرط و در ماده ۶ این قانون ۶ شرط نهاده شده است و با توجه به این شرایط قانون، یک مامور در هنگام درگیری که باید در کسری از زمان برای حفظ امنیت و جان مردم تصمیم بگیرد و از سلاح استفاده کند، همزمان باید ۱۷ شرایط را در ذهن خود پرورش دهد و این شرایط باعث می‌شود که توان عملیاتی پلیس کاهش یابد.

یک مامور در هنگام درگیری که باید در کسری از زمان برای حفظ امنیت و جان مردم تصمیم بگیرد و از سلاح استفاده کند، همزمان باید ۱۷ شرایط را در ذهن خود پرورش دهد.حاجیان خاطرنشان کرد: این موضوع در ماهیت قانون است و در ترتیبات رسیدگی هم اگر اتفاقی افتاد و پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد باید شرایط وضعیت و چرایی استفاده از سلاح را طی کند.

به گفته وی، قاعدتا وقتی بعد از یک عملیات، پلیس باید فرایندها و درگیری‌های قضایی و سوال و جواب بازخواهی استفاده از اسلحه را طی کند که آیا شرایط لازم برای استفاده را داشته یا نه، دچار درگیری ذهنی، خانوادگی و اجتماعی می شود مضاف بر اینکه ممکن است وکیل هم بگوید شرایط لازم را نداشته است.  

به گزارش ایرنا، ۱۴ بهمن سال جاری ستوان یکم علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه انتظامی روستای بیدزرد شیراز در درگیری با اراذل و اوباش به خیل یاران شهیدش پیوست؛ قاتل این شهید، روز گذشته ۱۵ بهمن ماه دستگیر شد.

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز امروز شنبه ۱۶ بهمن ماه با تاکید بر اینکه اقتدار پلیس لازمه امنیت است، گفت: همه نهادها و دستگاه‌های ذیربط اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه پلیس مقتدر را در استقرار نظم، تامین امنیت و آرامش مردم همراهی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha