سرپرست محیط زیست خراسان رضوی: مهار گردوغبار استان در گرو حفاظت از تالاب‌ها است

مشهد - ایرنا - سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یکی از بهترین راه‌های کنترل گرد و غبار و مدیریت ریزگردها در استان حفاظت از تالاب‌های منطقه است.

مهدی اله پور روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی تالاب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالابها عمدتا به صورت اکوتون تلقی می شوند و اکوتونها مناطق گذرگاهی بین ۲ یا چند جامعه متمایز و یا محیط زیست آبی و خشکی هستند که غرقابی شدن خاک باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی ویژه ای در آنها می شود.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی ۱۱ تالاب دائمی و حائز اهمیت وجود دارد که از آن جمله اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان، رودخانه حفاظت شده کشف رود، رودخانه حفاظت شده تجن، چشمه سبز در داخل منطقه حفاظت شده بینالود و کال مژن آباد در داخل منطقه حفاظ شده سیرخون است.

اله پور از کال شور سبزوار در داخل پناهگاه حیات وحش شیراحمد، رودخانه زنگلانلو در داخل منطقه حفاظت شده ارس سیستان، کال شور گناباد در داخل منطقه شکارممنوع نوبهار و سه کوهک، کال شور نیشابور در داخل منطقه شکارممنوع رییسی، رودخانه هریرود در داخل منطقه شکارممنوع مرزی، رودخانه شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام به عنوان دیگر تالاب‌های دایمی استان یاد کرد که برنامه حفاظتی آن با جدیت و نگاه ویژه دنبال می شود.

وی در خصوص برنامه های حفاظتی از تالاب های استان، گفت: نخستین گام برای حفظ و احیای تالاب ها، شناخت آنهاست که در حال حاضر برنامه سیپای ویژه هر تالاب مشخص می کند که برای مدیریت پایدار تالاب، مبتنی بر همسویی و هم‌افزایی گروه های مختلف کنشگران در بخش های حاکمیتی، جوامع محلی و …، چه مسیری باید طی شود و چه اقداماتی با چه ساختاری و در چه اولویت بندی زمانی، اعتباری، دنبال می شود و اثربخشی و کارایی آنها چگونه پایش شده و نتایج آن با چه سازوکاری برای اصلاح و بهبود رویه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسوول اظهار کرد: در راستای اجرای عملیات حفاظتی برای اراضی ملی و پهنه های تالابی رودخانه تجن و برای جلوگیری از تعارضات، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اجرای برنامه سیپا، عملیات ظرفیت سازی، آموزش، مشارکت و آگاهی رسانی جوامع محلی حوزه رودخانه تجن را به منظور ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی و شناخت اهمیت و ارزش و کارکردهای تالاب، عملیاتی کرد.

وی افزود: در این خصوص ۲ هزار و ۴۴۰ متر عملیات فنس کشی و سیم خاردار، برای تفکیک اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از تعارضات دام، تخریب و تصرف و بوته کنی و همچنین حفاظت از جنگل قاسم خانی که به عنوان یک ذخیره گاه جنگلی در منطقه سرخس است، انجام شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به منظور کنترل و پایش رودخانه حفاظت شده تجن، بویژه موضوعات حقابه و تعارضات، پروژه بازسازی و تکمیل پاسگاه حفاظت محیط زیست تجن نیز با هدف حفاظت بهتر از این تالاب و رودخانه ارزشمند، انجام شد.

 اله پور اجرای عملیات مهندسی و مکانیکی اثر طبیعی - ملی دریاچه بزنگان، با ایجاد دیواره ساحلی به منظور هدایت رواناب و سیلاب ها و به جهت احیای و تأمین آب و حقابه دریاچه بزنگان را از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص حفاظت از این سرمایه ارزشمند طبیعی عنوان نمود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تغییر اقلیم، عدم تخصیص حقابه زیست محیطی تالابها و رودخانه ها، اجرای طرح های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود انواع آلاینده های شیمیایی و فیزیکی، آلودگی های ناشی از فعالیتهای کشاورزی و دامداری، آتش سوزی و خشکسالی های متمادی، شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب ها برشمرد و افزود: اقدامات احیایی تالاب های استان با جدیت در حال پیگیری و انجام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha