۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84635071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کمین موج ششم برای شبیخون به سلامت خراسان شمالی

۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴
کد خبر: 84635071
کمین موج ششم برای شبیخون به سلامت خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- بازگشت رنگ زرد و نارنجی کرونایی به خراسان شمالی پس از حدود ۱۰ روز از آبی شدن سراسری زیر سایه عادی انگاری و واکسن گریزی ها نشان از تنگ تر شدن هر روزه مرزهای سلامت استان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، افزایش چهار برابری مراجعات برای نمونه گیری ها و مثبت اعلام شدن بیش از ۵۰ درصد از این نمونه ها به همراه برخی واکسن گریزی ها نشان از پیشروی موج ششم برای تنگ تر کردن مرزهای سلامت استان دارد.

با اینکه هنوز سه شهرستان این استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند ولی به باور کارشناسان حوزه سلامت با توجه به شدت سرایت بالای اُمیکرون و دوام بی‌توجهی شهروندان به تزریق دز سوم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در کمتر از ۲ هفته دیگر خراسان شمالی نیز وارد موج ششم کرونا می شود.

در واقع کارشناسان سلامت بر این باورند که برای مقابله با اُمیکرون و هرگونه سویه جدید همچنان باید پایبند رعایت اصول بهداشتی به همراه دریافت واکسن باشیم زیرا که واکسن در مقابل هر سویه‌ کرونا احتمال ابتلا، شدت وضعیت بیماری و مرگ ومیر را کاهش می دهد.

این درحالی است که این روزها در خراسان شمالی با پدیده جدیدی به نام واکسن گریزی نیز مواجه ایم به گونه ای که با وجود دریافت بالای ۹۵ درصدی جمعیت هدف در دُز اول و دریافت بالای ۸۵ درصدی تزریق دُز دوم، میزان دریافت دُز سوم همچنان در مدار ۳۰ درصد حرکت می کند.

گسترش رنگ نارنجی

عادی انگاری کرونایی و برخی واکسن گریزی ها در استان خراسان شمالی در یک ماه اخیر باعث شده است در حدود ۱۰ روز شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج اسفراین و مانه و سملقان از وضعیت سراسر آبی استان ابتدا به وضعیت زرد کرونایی و سپس به نارنجی تغییر رنگ دهند.

کمین موج ششم برای شبیخون به سلامت خراسان شمالی

از سوی دیگر قرارگیری خراسان رضوی به عنوان استان همجوار که بیشترین مراودات مردم این استان نیز به مشهد با وضعیت قرمز کرونایی است به نوعی امکان شبیخون موج ششم این بیماری را به استان بیش از پیش کرده است.

همچنین اشتغال تعداد زیادی از کارگران این استان در استان های شمالی و تهران به عنوان دیگر کانون های سویه اُمیکرون نگرانی ها را برای تسخیر زودهنگام موج ششم در خراسان شمالی دوچندان کرده است.

افزایش چهار برابری مراجعات به مراکز نمونه گیری

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، با ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان کرونا، می گوید: مراجعات به مراکز نمونه گیری کرونا نسبت به هفته گذشته چهار برابر شده است و هم اینک بیش از ۵۰ درصد نمونه گیری ها در استان مثبت اعلام می‌شود.

فیض الله برزگر می افزاید: تنها روز گذشته در مرکز نمونه گیری کرونا بیمارستان امام علی(ع) بجنورد، ۵۰۰ شهروند مشکوک به کرونا مراجعه کردند.

کمین موج ششم برای شبیخون به سلامت خراسان شمالی

وی می گوید: روزانه به طور میانگین بیش از هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز منتخب نمونه گیری کرونا در استان مراجعه می کنند.

ورود به موج ششم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه مردم دچار ساده انگاری نشوند و برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند، می گوید: گرچه وضعیت استان به لحاظ شیوع اُمیکرون نسبت به سایر نقاط کشور بهتر است ولی با تداوم عادی انگاری ها و واکسن گریزی ها کمتر از ۲ هفته دیگر این استان نیز وارد موج ششم خواهد شد.
افشین دلشاد با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط شهروندان، می گوید: تنها راه مقابله با هر گونه سویه جدید کرونا، واکسیناسیون و رعایت دستورات بهداشتی است بنابراین از شهروندان می خواهیم برای دریافت دُز سوم مراجعه کنند.

وی یادآور شد: طبق اطلاعات جدیدی که در مورد اُمیکرون منتشرشده، کسانی که واکسن تزریق نکرده اند، بیشتر در معرض ابتلا و مرگ ومیر هستند.

دلشاد می افزاید: در واقع گرچه تزریق واکسن دلیلی بر عدم ابتلا به کرونا نیست ولی بی تردید واکسیناسیون احتمال ابتلا، شدت وضعیت بیماری و مرگ ومیر را کاهش می دهد.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.
براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، پنج شهرستان بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی و شهرستان های اسفراین، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha