افتتاح ۱۹۶۹ پروژه کوچک و بزرگ آب و خاک در دهه فجر سال ۱۴۰۰

تهران- ایرنا- معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دهه فجر امسال یک‌هزار و ۹۶۹ پروژه آب و خاک بزرگ و کوچک در بخش آب و خاک با اعتبار یک هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که برای‌ ۱۳ هزار ۹۰ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

«علیمراد اکبری» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درباره پروژه های قابل افتتاح آب و خاک بخش کشاورزی افزود: از این تعداد ۲۱ هزار هکتار سیستم‌های مدرن آبیاری، ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار شبکه های فرعی آبیاری و  زهکشی، بیش از ۲ هزار هکتار هم تجهیز و نوسازی اراضی خشکه زار و شالیزار و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زهکشی و ۱۸۲ کیلومتر مرمت و بازسازی قنوات انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک اظهار داشت: با اجرای این پروژه ها ۶۰ میلیون مترمکعب آب در کشور صرفه‌جویی می‌شود.

تخصیص اعتبارات آب و خاک نتیجه سفر رییس جمهوری به ۱۲ استان کشور

اکبری درباره سفر رییس جمهوری به ۱۲ استان کشور، گفت: از سفرهای استانی رییس‌جمهوری در ۱۲ استان اردبیل، ایلام، بوشهر، سمنان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان و  یزد اعتبار ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: در بخش آب و خاک سه‌هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان برای این استان‌ها مصوب شده که بخشی از این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ و قسمتی در سال ۱۴۰۱ برای توسعه سامانه توسعه نوین آبیاری، پروژه های کوچک تامین آب، انتقال آب با لوله، کانال های عمومی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و مرمت و بازسازی قنوات انجام می شود.

بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی سال ۱۴۰۱

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: اعتبارات ابلاغی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، سه هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان در بخش آب و خاک است.

رشد ۲.۵ تنی تولید در هکتار از دستاوردهای زهکشی در استان گلستان

وی درباره اجرای پروژه های آب و خاک در استان گلستان، گفت: پروژه زهکشی یکی از پروژه های بزرگ در دست اجرا در استان گلستان است که با تعداد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در عملیات زهکشی برای بهینه کردن مصرف آب، اصلاح خاک و استفاده از آب سبز کار می شود که  نتیجه ارزیابی ها نشان می دهد قبل از اجرای این پروژه عملکرد در هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم بود که اکنون  به ۲.۵ تن در هکتار رسیده و حتی در برخی مناطق بین چهار تا ۴.۵ تن در هکتار تولید داریم که تلاش می شود در سال‌های آتی با بستری با ادامه روند عملیات آبشویی این ظرفیت افزایش یابد.

تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان برای خشکسالی

اکبری در بحث خشکسالی تصریح‌کرد: در سال جاری یک‌هزار میلیارد تومان مصوب هیات وزیران در بحث خشکسالی بود که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان دریافت و  به استان ها ابلاغ شده که شاخص توزیع این اعتبارات براساس شاخص بین المللی  spei است.

اجرای دو پروژه بزرگ آب و خاک از اولویت های دولت سیزدهم / مدیریت آب سبز در استان های شمالی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک کشاورزی گفت: دولت سیزدهم دو پروژه بزرگ را در استان های شمالی (گیلان، مازندران و  گلستان) و ایلام و خوزستان در دست برنامه ریزی دارد که با اجرای این پروژه ها تولیدات بخش کشاورزی از افزایش قابل توجهی برخوردار خواهد شد، به طوری که با اجرای تجهیز و نوسازی شالیزارها و خشکه زارها، زهکشی اراضی، مرمت و بازسازی آب بندان ها در استان های شمالی می توانیم  زیرساخت های تولید برنج، کلزا و علوفه را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون در استان های گیلان و مازندران در فصل کشت برنج با کمبود آب روبرو هستیم اما خارج از فصل کشت، بارش بیش از حد داریم که اگر نتوانیم این منابع آب سبز را مدیریت کنیم نه تنها این آب سبز از دسترس خارج می شود، بلکه به بافت خاک آسیب وارد می شود؛ همان‌گونه که سال‌های گذشته به علت آب گرفتگی اراضی و ماندابی آب خسارت های زیادی به این بخش وارد شده است.

اکبری افزود: سالیانه ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب آب سبز از سه استان شمالی وارد دریای خزر شده و از دسترس خارج می شود که اکنون مدیریت منابع آب سبز این سه استان در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد تا جایی که در سفر اخیر رییس جمهوری به استان گیلان مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای شروع کار اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه امیدواریم این پروژه در استان های شمالی کشور در مدت پنج سال اجرایی شود، اظهار داشت: پیش بینی کل اعتبار این پروژه ۷۳ هزار میلیارد تومان است که بخشی از منابع اعتباری دولت، بخشی از محل فاینانس و بخشی از تهاتر نفت تامین خواهد شد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با اجرای این پروژه بزرگ و جبران کمبود آب از آب بندان ها می توانیم حدود یک میلیون تن تولید برنج، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن تولید کلزا و نزدیک سه میلیون تن علوغه کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اکنون کشت دوم برنج در کشور نداریم، بنابراین با تناوب کشت برنج، کلزا، برنج و علوفه می توانیم از آب سبز این استان ها برای افزایش تولید بهره ببریم زیرا اکنون در کشور برای کشت کلزا هیچ آب اضافی نداریم و به طور حتم باید تولید در واحد سطح عملیاتی شود.

به گفته این مسوول، با این اقدام ضریب کشت در سه استان شمالی کشور از هفت دهم سرانه به نزدیک ۲ می رسد که رشد خوبی خواهد بود.

اکبری یادآورشد: طبق آمارهای موجود سالیانه بین 2 تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید و حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن از محل واردات تامین می شود، اما در صورت استفاده از پتانسیل کشت دوم برنج در استان های شمالی کشور می توانیم این رقم را رشد دهیم. البته این درحالیست که اکنون  در کشورهای ژاپن و کره جنوبی کشت برنج با زهکشی انجام می شود که ما تلاش داریم این تکنولوژی را برای اراضی شالیزاری کشور استفاده کنیم.

اجرای ۲۵۵  هزار هکتار پروژه آب و خاک ایلام و خوزستان

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون پروژه ۲۵۵ هزار هکتاری ایلام و خوزستان از اولویت های دولت سیزدهم است که در دست اجراست که امیدواریم این دو پروژه کلان در کشور به‌زودی شروع شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha