زنگ انقلاب و نوای حماسه در گود زورخانه

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۴۲
کد خبر: 84633828
زنگ انقلاب و نوای حماسه در گود زورخانه

سنندج- ایرنا- ورزشکاران زورخانه‌ای دوشنبه شب به میمنت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آیین زنگ انقلاب را در زورخانه پهلوان نادر سنندج با نوای حماسه و معنویت در هم آمیختند.  

به گزارش خبرنگار ایرنا شامگاه دوشنبه ۱۱ بهمن و در شبی که امام خمینی(ره) به ایران باز می‌گردد مکانی معنوی، ورزشی ایرانی و ورزشکارانی فروتن زمینه‌ساز جشن انقلاب شدند؛  زورخانه پهلوان نادر سنندج همان مکانی است که ورزشکاران کُردستانی زنگ انقلاب را به صدا درآوردند.

پهلوان نادر که نامش بر این زورخانه خودنمایی می‌کند نماد مقابله با ظلم ناصرالدین شاه در سنندج بوده و این نام هم همچون این مکان و ورزش با زنگ انقلاب همسو و همراه شده است.

پهلوانان و ورزشکاران زورخانه‌ای سنندج به پیروی از پهلوان نادر در سالگرد شب بازگشت یکی از نمادهای مقابله با ظلم شاه در دوران خود گرد هم آمدند تا ثمره رهبری او را جشن بگیرند، آنها امشب با نیت و علاقه دیگری به داخل گود و میدان زورخانه رفتند و مرشد شوق بیشتری در آنها ایجاد کرد.

آیین شب گذشته با تلاوت قرآن و مولودی خوانی در هم آمیخت تا فضایی معنوی و حماسی خاصی ایجاد کند و نه تنها در میان جشن‌های امسال سالگرد انقلاب اسلامی در استان کردستان از نظر زمانی پیشگام شود بلکه از نظر نحوه برگزاری و فضای معنوی آن منحصر بفرد شود.

در این آیین دف و ضرب نوای معنویت و حماسه در گود زورخانه پهلوان نادر نواختند تا حاضران آن را به راحتی از یاد نبرند.

امشب برای ورزشکاران کُردستانی البته معنی دیگری هم داشت آنها فردا صبح زود عازم جنوب کشور هستند تا به مناسبت چهل و سومین سال پیروزی انقلاب در مسابقات قهرمانی کشور هنرهای فردی بزرگسالان شرکت کنند.

زنگ انقلاب و نوای حماسه در گود زورخانه

مسوول تربیت بدنی بسیج کردستان هم که یکی از بانیان این آیین بود در این مراسم گفت: از ۱۰ نفر از ورزشکاران زورخانه‌ای همزمان با این آیین تجلیل شد

اصغر گومه‌ای افزود: پیشینه این ورزش ملی و ایرانی است و تکیه گاه و مراکزی عرفانی برای ذکر خدا، تمرین معنویات و باورهای انسانی و پالایش درون است.

وی ادامه داد: اسوه‌ها و شیرمردانی همچون پوریای ولی و جهان پهلوان تختی و در استان کردستان نیز افرادی همچون پهلوان نادر و استاد احمد لاهورپور در این ورزش پرورش یافته‌اند.

گومه‌ای یادآور شد: امشب میثاقی با رهبر انقلاب بود و صدای زنگ انقلاب را با افتخار نواختیم.

یکی از ورزشکاران شاخص این رشته در کردستان هم اظهار داشت: این ورزش انسان را به جایی می رساند که به معنای واقعی کلمه مرام، معرفت، بخشش، تواضع و فروتنی را کسب کند.

کاوه فقیه سلیمانی با بیان اینکه هر فردی به اندازه توانایی خود این صفات نیک را کسب می‌کند افزود: ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی انسان‌هایی پهلوان را تحویل جامعه داده است.

سه زورخانه فعال در شهر سنندج وجود دارد و استان کردستان همواره نفراتی برتر در این رشته ورزشی در سطح کشور مطرح کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha