چرا اوکراین تقلای غرب برای تهدید جلوه دادن روسیه را کم‌اهمیت می داند؟

تهران- ایرنا- "ان.بی.سی.نیوز" در گزارشی با اذعان به اینکه دولت کی‌ یف غرب را متهم به ایجاد جنون اقتصادی در اوکراین کرده، به چرایی کم اهمیت بودن تقلای غرب برای تهدید جلوه دادن روسیه علیه اوکراین از نگاه رئیس جمهوری این کشور پرداخته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری "ان.بی.سی.نیوز" «ولودیمیر زلنسکی»  رئیس جمهوری اوکراین در خصوص وضعیت کشورش می گوید این احساس در خارج از کشور وجود دارد که در اوکراین جنگ است، اما اینگونه نیست.

به گزارش "ان.بی.سی. نیوز"، درحالیکه نگرانی ها بر سر امکان جنگی قریب الوقوع میان روسیه و اوکراین بالا گرفته، اما در خیابان های برفی شهر کوچک "کوستیانتینیفکا" در استان دونتسک زندگی آرام در جریان است؛ شهری که فاصله اش تا خط مقدم ۲۵ مایل (۴۰ کیلومتر) بیشتر نیست.

درواقع نیروهای اوکراین در فاصله اندکی از این شهر ۷۰ هزار نفری، هفت سال است که با جدایی طلبان در دونباس (یک منطقه صنعتی در شرق کشور) مقابله می کنند. بر اساس گزارش سازمان ملل، این خشونت ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار نفر کشته برجای گذاشته است.

اما درحالیکه به دلیل امکان جنگ، روسیه نیروهایی را در مرز با اوکراین به حالت آماده باش قرار داده و نگرانی ها در اروپا برای بروز یک جنگ در این قاره بالا گرفته، گزارش ها حاکی از آن است که در اوکراین سیستم‌های نظامی واکنش اضطراری آزمایش نشده‌اند، فراخوانی برای نیروهای ذخیره نظامی صادر نشده و  در کوستیانتینیفکا زندگی آرام در جریان است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمایی رسانه ان بی سی نیوز، ولودیمیر زلنسکی از زمان بالاگرفتن امکان وقوع جنگ در مرزهای شرقی کشورش، بارها خواستار آرامش در برابر استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین شده و روز جمعه هم در یک نشست خبری گفت که هراس موجود نسبت به بروز جنگ بیش از اندازه است. او با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه دولتش خطر قریب الوقوع جنگ را نادیده می گیرد، افزود: «ما درک می کنیم که چه اتفاقی می افتد و در مورد این موضوع با مردم خود صحبت می کنیم».

وی در نشست خبری روز جمعه خود تاکید کرد: «این احساس در خارج از کشور وجود دارد که اینجا جنگ است. اما اینطور نیست».

رئیس جمهوری اوکراین همچنین با اشاره به گفت و گوی تلفنی روز پنج شنبه خود با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا افزود علیرغم اینکه بایدن به او هشدار داد تهاجم یک «احتمال مشخص» است، این تهدید را اغراق آمیز توصیف کرد.

زلنسکی در پی تماس تلفنی خود با بایدن، با رد تلاش آمریکا و متحدان اروپاییش برای تنش آلود و بحرانی نشان دادن وضع میان روسیه و اوکراین، ارزیابی واشنگتن را از تهاجم قریب الوقوع روسیه، کم اهمیت نشان داد.

زلنسکی پس از این گفت و گو تلفنی، تصور بایدن را از تهدید روسیه، رد و رسانه های غربی را به تضعیف باور شهروندان اوکراین به دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر اوکراین متهم کرد.

از سوی دیگر، روسیه برنامه ریزی برای حمله به اوکراین به عنوان بخشی از شوروی سابق را رد کرده و در مقابل با طرح برخی پیشنهادات، از ناتو (پیمان اتلانتیک شمالی) خواسته است تا عضویت اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کند و استقرار نظامی خود را در اروپای مرکزی و شرقی متوقف کند.

روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

اما «کریستینا کوین» کاردار آمریکا در اوکراین، روز جمعه مدعی شد: «اوکراین ده‌ها سال است که با تجاوز روسیه مواجه بوده است. از حملات سایبری و تهاجم در کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد تا دونباس که اوکراینی‌ها هر روز در آن جبهه جان خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل شما نمی بینید که مردم نگران شوند زیرا آنها مدتهاست با این تهدید زندگی می کنند».

با این حال، او اصرار داشت اینگونه جلوه دهد که دولت و ارتش اوکراین "توجه زیادی" به تحرکات روسیه دارند و آنچه را که باید انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود مردم اوکراین آماده هستند.

از سوی دیگر «کی‌یِر جایلز» از اعضای ارشد اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، گفت که رهبران اوکراین ممکن است «برای جلوگیری از وحشت در جامعه» امکان تهاجم را کم اهمیت جلوه دهند. اما در عین حال، تاکید کرد فقدان آمادگی‌های دفاعی فشرده در اوکراین آشکار است.

به عقیده این عضو اندیشکده انگلیسی، «قابلیت‌های عظیم جمع‌آوری اطلاعات آمریکا ممکن است به تصویری متفاوت از آنچه کی‌ف به آن دست یافته منجر شود».

جایلز افزود: «چه تهاجمی در کار باشد چه نباشد، روسیه همین حالا هم موفقیت های بسیاری بدست آورده و افزود که مسکو توانسته گفت‌وگو درباره عقب نشینی مرزهای دموکراسی غربی را مشروعیت بخشیده است».

«الکساندر ویزیروف» که بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ و پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که منجر به استقلال اوکراین شد، در ارتش اتحاد جماهیر شوروی خدمت می‌کرد، در خصوص رویکرد دولت کی‌ف گفت که نسبت به اقدامات زلنسکی اعتماد کمتری دارد اگرچه معتقد است که رئیس جمهوری اوکراین تلاش می کند با هدف حمایت از اقتصاد کشورش مردم را آرام کند.

ساکنان روس تبار منطقه دونباس در شرق اوکراین، از سال ۲۰۱۴ دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

آمریکا و کشورهای غربی از اواخر سال گذشته میلادی، ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین کرده‌اند. مسکو این ادعاها را «پوچ و بی‌اساس» خواند و آن را به ترفندی برای تشدید تنش‌ها دانسته و می گوید روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha