۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84628546
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بناهای ساخته‌شده در کوه‌های روستای زیارت گرگان به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود
زیارت گرگان

گرگان - ایرنا - رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر نبود خط قرمز در مبارزه با زمین‌خواری گفت: در این راستا بناهای ساخته شده در دل کوه‌ها و ارتفاعات روستای زیارت شهرستان گرگان به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود .

حیدر آسیابی روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان بیان کرد: در گام نخست مالکان همه بناهای ساخته شده در دل کوه های زیارت ، شناسایی می شوند و در گام بعدی بناهای غیرمجاز مطابق قانون قلع و قمع خواهد شد.

وی افزود: دستگاه های اجرایی متولی موظفند در شناسایی مالکان این واحدها به دادستانی کمک کنند.

آسیابی یادآور شد: علاوه بر آن، ترک فعل صورت گرفته از سوی مدیران فعلی و سابق که منجر به این ساخت و سازهای بی‌رویه شد، در دادسرای مرکز استان در دست بررسی است .

رییس کل دادگستری گلستان افزود: اولویت اول دادگستری استان توقف ساخت و سازها و بعد از آن اجرای آرای قطعی قلع و قمع است و در این بخش از مدیران دستگاه هایی که مجری قلع و قمع این بناها هستند هیچ بهانه و توجیهی پذیرفتنی نیست.

وی گفت: طی هفته گذشته ۷۴ مورد قلع و قمع بناهای غیرمجاز در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغی در روستای نوچمن گرگان و پارادایز جنگل النگدره اجرا شد .

وی ادامه داد: از ابتدای امسال هم بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار زمین های جنگلی، مرتعی و ساحلی استان با رای دادگاه های گلستان به بیت المال بازگردانده شده است.

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان این که انتظار شتاب بیشتری در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی دستگاه های متولی داشتیم، افزود: دستگاه های متولی مانند جهاد کشاورزی به جای استفاده از ظرفیت های تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغی که اختیار قانونی در برخورد سریع و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز را به آنان می دهد،  اقدام به تشکیل پرونده قضایی در دادگاه ها می کنند که زمان بر  بوده و از طرفی برای مردم ، سوال ایجاد می‌کند که چرا به موقع جلوی این ساخت و سازها گرفته نشده است.

بناهای ساخته‌شده در کوه‌های روستای زیارت گرگان به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان هم با انتقاد از عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: قوانین محکمی در حراست از منابع ملی داریم ولی به دلیل کوتاهی متولیان ،تجاوز به انفال صورت گرفته است .

محمود اسپانلو افزود: در موضوع ترک فعل ها ،برخی مدیران در حال احضار به دادسرا هستند وی امروز در همین جلسه هم شاهد بودیم برخی از این مدیران به جای قبول مسئولیت ، فرافکنی می کنند و مشکلات را به مدیران قبلی حواله می دهند که به هیچ عنوان پذیرفته نیست .

وی تاکید کرد : کوتاهی و سهل انگاری برخی مدیران در ساخت و سازهای غیرمجاز و تجاوزهای صورت گرفته به منابع طبیعی آشکار است و در دادستانی،  تشکیل پرونده ترک فعل برای این مدیران را آغاز کرده ایم و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

تاکید بر ممنوعیت ارائه خدماتی مانند آب و برق و گاز و تلفن به ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از بافت در زیارت و سایر مناطق استان ، اجرای سریع تر آرای پلمب چاه‌های غیرمجاز و تخریب بناهای ساخته شده در حریم و بستر رودخانه و حریم راه ها از مصوبات جلسه امروز شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان بود .

در حاشیه روستای زیارت بیش از ۱۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.

روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.

روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای هزار و ۹۶۴ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha