جریان‌سازی ماموریت مهم انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قزوین

قزوین - ایرنا - مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قزوین گفت: نیروسازی و جریان سازی به عنوان ۲ ماموریت و رسالت مهم این اتحادیه در بین دانش آموزان این استان شناخته می شود.

به گزارش ایرنا، امروزه تشکل های مختلفی در آموزش و پرورش به تربیت دانش آموزان نسل چهارم و پنج انقلاب اسلامی می پردازند و هر کدام از آنها با برگزاری برنامه های مختلفی به دنبال تاثیرگذاری در بین این قشر هستند.

یکی از با سابقه ترین تشکل های موجود در کشور در زمینه تربیت نوجوانان و دانش آموزان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان می باشد که سابقه آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد و در طول این سال ها خدمات و اقدامات زیادی را انجام داده است.

تشکلی که توسط رهبر معظم انقلاب "تشکل امین " نامگذاری شده و در طول سال به تربیت دانش آموزان، جریان سازی و گفتمان سازی می پردازند.

این اتحادیه در تمامی بزنگاه های انقلاب اسلامی از درگیری های قبل از انقلاب گرفته تا دوران دفاع مقدس همواره نقشی اثرگذار و فعال داشته و امروز هم با تمام توان به دنبال نهادینه کردن آرمان های انقلاب اسلامی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی فعالیت های این اتحادیه در استان قزوین و آشنایی با سابقه آن گفت و گویی را با حجت الاسلام مهدی محمودی مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قزوین ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل می باشد.

نیرو‍‌سازی و جریان‌سازی، ۲ ماموریت مهم انجمن های اسلامی دانش آموزان قزوین

ایرنا. توضیحی درباره چگونگی تاسیس این اتحادیه و سابقه تشکیلاتی آن بفرمایید؟

انجمن های اسلامی در زمان طاغوت در بحث جریان های سیاسی و اجتماعی که غالبا پس از سال ۱۳۳۲ در کشور رقم می خورد، تاسیس شد و برگرفته از تلاش های برخی از بزرگان مانند شهید نواب صفوی و شهید رجایی در بحث شبکه سازی دانش آموزان است که به مقابله با جریانات ضد فرهنگی و سیاسی پرداخته و بعد ها به دوران انقلاب اسلامی رسید.

اعضای این انجمن در دوران انقلاب اسلامی به اقداماتی از جمله پخش اعلامیه حضرت امام (ره) پرداخته و در مساجد اقدمات فرهنگی مختلفی را انجام می دادند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعضای این انجمن خدمت امام خمینی (ره) رسیدند و گزارش اقدمات خود را به ایشان دادند و امام (ره) دستور داد این اقدامات به صورت نهادی و سازمانی پیش برود و از طرف خود نماینده ای را برای پیش برد اهداف مشخص کرد، نماینده ای که امروز هم توسط رهبر معظم انقلاب معرفی شده است.

آیت الله جنتی و امامی کاشانی مدت زیادی در این منصب بوده اند و در حال حاضر هم حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری منویات رهبر معظم انقلاب را در مجموعه پی گیری می کنند.

در دوران دفاع مقدس هم انجمن های اسلامی نقش بسیار برجسته ای را برعهده داشتند و تعدادی زیادی از شهدای دانش آموز از طریق همین اتحادیه شبکه سازی شدند که نتیجه آن تقدیم ۲۷۶ شهید دانش آموز تنها در استان قزوین است.

امام خمینی (ره) درباره انجمن های اسلامی می فرمایند که شعبه ای از انجمن اسلامی تحت ولایت حضرت ولیعصر می باشد که همین عبارت نشان دهنده اهمیت این تشکل در کشور است.

ایرنا. وضعیت این اتحادیه در استان قزوین امروز به چه شکلی است؟

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ انجمن اسلامی دانش آموزان در سطح مدارس دخترانه و پسرانه استان قزوین فعال هستند، البته مدل های تربیتی نسبت به اقتضائات و موقعیت های مکانی مختلف است و براساس نیازهای موجود موضوعات تربیتی پیش می رود.

هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن اسلامی در مقاطع متوسطه اول و دوم هستند و برای آنها برنامه های متعددی برگزار می شود.

امروز حجم بالایی از مدارس استان قزوین تحت پوشش قرار گرفته است و امسال در حال تلاش هستیم که این رقم به ۴۵۰ مرکز برسد.

نیرو‍‌سازی و جریان‌سازی، ۲ ماموریت مهم انجمن های اسلامی دانش آموزان قزوین

ایرنا. مهم ترین وظایف و ماموریت های اتحادیه چیست؟

مهم ترین وظیفه و رسالت اتحادیه انجمن اسلامی نیروسازی و جریان سازی است که برای این مهم کادر اتحادیه به دنبال زبدگان می رود و در سطح مدارس دانش آموزان را شناسایی می کند و این دانش آموزان در یک فرآیند زمانی آموزش می بینند و اقدامات تربیتی در زمینه های مختلف به اجرا در می آید.

مثلا در دهه فجر به عنوان یک حرکت جریان ساز نقش دانش آموزان را تعریف می کند و ویژگی اتحادیه از زبان دانش آموزان این است که نقش آفرینی به صورت کامل توسط دانش آموز است و مربیان تنها راهبری می کنند.

در طول این مسیر قرارگاهی تشکیل می شود و دانش آموزان در کنار مربی برنامه های خود را ارائه می دهند و در نهایت تبدیل به یک برنامه عمیق و تاثیرگذار می شود.

براین اساس دانش آموز احساس هویت می کند و برنامه را از آن خود می داند، تربیت اتحادیه تربیت گلخانه ای نیست، بلکه حماسی است، در تربیت حماسی دانش آموز در فرآیند خاصی قرار می گیرند و در این مسیر از خطاهای احتمالی دانش آموزان هم استقبال می کنیم تا این خطاها تجربه ای برای آینده آنها باشد.

مدیر خلاق یکی از ضعف های امروز کشور است و به دنبال تربیت دانش آموزان خلاق هستیم تا با منطق ، علم و استدلال مسیر درست خود را دنبال کند.

ایرنا. این اتحادیه برای دهه شکوهمند فجر که پیش رو است چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

جشنواره مدرسه انقلاب برنامه اصلی اتحادیه در دهه فجر است و با تمام توان به دنبال اجرای هر چه بهتر این جشنواره در سطح مدارس هستیم.

 در سال های گذشته آسیب شناسی شده دهه فجر در مدارس تنها به فضاسازی محدود می شود به همین دلیل به دنبال ارائه محتوا به دانش آموزان  هستیم و حتی طی دو سال گذشته  به دلیل کرونا به صورت مجازی این مسیر خود را دنبال کردیم.

امسال براساس گفتمان مقام معظم رهبری مبنی بر ایران قوی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محتوای مناسبی را در سه بخش دیروز، امروز و فردا تدارک دیده ایم که در آن دانش آموز نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی روایت گری کنند و دستاوردهای انقلاب اسلامی، برنامه های رسیدن به ایران قوی و بسیاری از موضوعات حول محور انقلاب اسلامی را روایت نمایند.

خوانش بیانیه گام دوم، تبیین و گفتمان  سازی و نقش آفرینی دانش آموزان از دیگر اهداف این جشنواره است.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان چون مجموعه تربیتی است به دنبال برنامه های به اصطلاح ویترینی نمی رود و به دنبال این هستیم که با ارائه یک برنامه مناسب و برنامه ریزی شده به دنبال تببین موضوعات انقلاب اسلامی به نوجوانان باشیم.

در این برنامه مطالبه گری با روش درست هم به دانش آموزان آموزش داده می شود و این اصل مهم که نیاز اصلی جامعه است از همین سنین نوجوانی به آنها آموزش داده می شود.

نیرو‍‌سازی و جریان‌سازی، ۲ ماموریت مهم انجمن های اسلامی دانش آموزان قزوین

ایرنا. برای افزایش روحیه مطالبه گری در بین نوجوانان چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟

یکی از بحث هایی که در نقش آفرینی و هویت آفرینی دنبال می شود همین موضوع مطالبه گری است.

 ما در طول سال سعی می کنیم جلساتی را با حضور مقامات اجرایی استان قزوین برگزار کنیم و در این جلسات دانش آموزان دغدغه ها و مطابلات خود را مطرح می کنند.

خیلی از دانش آموزان می گویند که برای نخستین بار است که یک مسوول را از نزدیک می بینند و تجربه بسیار بزرگ برای آنها محسوب می شود.

حتی به دنبال این هستیم که به طور مثال از واحدهای تولیدی و مراکز دیگر بازدید کنند تا اهمیت تولید و موضوعات مختلف را درک کنند و با ارائه یک تصویر مناسب در ذهن خود به مطالبه گری بپردازند.

ایرنا. امروزه مهم ترین معضلات نوجوان چیست و چه راهکارهایی برای برطرف شدن این مشکلات ارایه می دهید؟

ریشه بسیاری از مسائل به افکار و سازوکارهای فکری بر می گردد و مشکل نوجوان خیلی از اوقات "تعلق" است، چراکه در بین نوجوانان احساس تعلق ایجاد نشده است.

این تعلق به خانواده، جامعه، انقلاب و بسیاری از موضوعات دیگر مربوط می شود چراکه نوجوانی که به تلفن همراه خود تعلق دارد با تمام وجود از آن حفاظت می کند و اگر این احساس تعلق در موضوعات دیگر هم نهادینه شود بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وقتی یک نوجوان احساس تعلق به خانواده داشته باشد دیگر هرجایی و هر کاری را انجام نمی دهد و به خاطر تعلق به خانواده به طور مثال به سمت اعتیاد نمی رود، چون می داند که خانواده اش را با آسیب رو به رو می کند.

به نظر می رسد امروز باید یک مطالبه گری جدی شود که در کشور چه اقدامی در زمینه احساس تعلق ایجاد شده است تا با پاسخ به آن آسیب های موجود را شناسایی و به سمت پیشرفت حرکت کنیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha