تشریح راهبردهای دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)/مهلت ارسال آثار تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- اعضای هیات علمی و دبیران علمی اجرایی دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) راهبردها، بخش‌ها و تازه‌ها و همچنین جزئیات این دوره از جشنواره را تشریح کردند.

به گزارش ایرنا، در نشست خبری دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که رو  سه شنبه - ۵ بهمن ماه- در تهران برگزار شد، دبیر علمی، دبیر اجرایی و دو تن از اعضای هیات علمی جشنواره به تشریح ابعاد مختلف مد نظر در این دوره پرداختند و اطلاعات لازم درباره راهبردها، بخش‌ها و تازه‌های دومین دوراه را ارائه کردند.

راهبردهای شاخص جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)  

اکبر نصراللهی، دبیر علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در تشریح راهبردهای شاخص این جشنواره گفت: این جشنواره از نظر نوع رقابت، موضوعیت جشنواره و پیام آن با جشنواره‌های مشابه تفاوت دارد، در دیگر جشنواره‌ها، خالقان آثار به جنبه‌های مادی توجه دارند اما در این رقابت خالقان آثار و پژوهندگان فرهنگ رضوی تلاش دارند پیام‌های ناب انسانی، اخلاقی و اسلامی را صادقانه، صریح، جامع و صحیح تولید کنند و از یکدیگر سبقت بگیرند، در واقع رقابت در این جشنواره از جنس سبقت گرفتن بر سر انجام کار خیر است.  

وی با تشریح فرآیند تولید، عرضه و داوری پیام در این جشنواره نیز گفت: پیام‌های جشنواره امام رضا(ع) نیز منبعث از سیره رضوی است، یعنی پیام‌ها مرتبط با اصولی چون اخلاق، احترام، ارتباطات صحیح، عشق، بندگی، مقاومت، گفت‌وگو، تعادل، تفکر، صبر، تدبیر، منطق، انصاف، ادب و آزاداندیشی هستند.  
نصراللهی افزود: امروزه کشورهای غربی نیاز مردم جهان را موضوعاتی مانند حقوق بشر، حیوانات، مناظره، مذاکره و گفت‌وگوی میان فرهنگی می‌دانند در حالی که این موضوعات از قرن‌ها پیش در فرهنگ اسلامی مطرح و به آن توجه شده بود.  

وی با تأکید بر جایگاه ویژه آموزه‌های دینی افزود: ضرورت دارد خبرنگاران و خادمان رسانه‌ای در قالب‌های جذاب تولیدی، این پیام‌های آموزه‌های دیدنی را منتشر و بازتولید کنند و جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بستر آن را فراهم کرده است.

حضور خادمان گمنام رسانه‌ای در کنار فعالان حرفه‌ای رسانه

وی شرکت‌کنندگان جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) را نیز متفاوت خواند و اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌کنندگان این جشنواره افراد معمولی و در واقع خادمان گمنام رسانه‌ای هستند که با کمترین امکانات از نقاط مختلف ایران و جهان در کنار افراد و رسانه‌های پر قدرت و حرفه‌ای نظیر صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات با تولید محتوا در مسیر ترویج فرهنگ رضوی کوشش می‌کنند تا عشق و ارادت خود را نشان دهند و مطابق فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب با دانشجویان، در مسیر «جهاد تبیین» قدم بردارند.  

واقع‌نمایی و بازدارندگی در قبال رسانه‌های ضد دین

وی راهبردهای شاخص این جشنواره را نیز تشریح کرد و گفت: بازدارندگی در قبال رسانه‌های ضد دین، واقع‌نمایی، عمق‌بخشی، توجه به منطق و عقلانیت، تدبیر و تدبر در کنار توجه به احساسات پاک‌دینی مهم‌ترین راهبردهای این جشنواره است، ضمن آن که در کنار این راهبردها، توجه به جامعیت، ساختار و تنظیم محتوا متناسب با مخاطبان و نوع رسانه حائز اهمیت است.  
نصراللهی تصریح کرد: نکته مهم این است که خادمان رسانه‌ای امام رضا(ع) باید با اتخاذ راهبرد واقع‌نمایی و بازدارندگی، مقابل آرایش فعلی رسانه‌های ضد دین بایستند و یا از قدرت اثرگذاری آنها بکاهند تا از شبهه افکنی و انحرافات آنها جلوگیری شود.  

امکان ارسال رساله‌ها و پایان‌نامه های ۵ سال اخیر برای شرکت در جشنواره

دبیر علمی جشنواره همچنین به افزودن شدن بخش‌های جدیدی به این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها به جشنواره افزوده شده و با توجه به زمان‌بر بودن فرایند تصویب و تحقیقات رساله‌ها و پایان نامه‌ها برای رسیدن به جشنواره، رساله‌ها و پایان نامه‌هایی که با موضوعات مرتبط با مدل‌ها و الگوهای ترویج فرهنگ و سیره رضوی در طول ۵ سال گذشته در دانشگاه‌های مختلف دفاع شده‌اند، امکان شرکت دارند.  
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استفاده بیشتری شود تا در مقابل آرایش رسانه‌های معاند و ضد دین که پر قدرت و با امکانات مالی، اداری و ساختاری دشمنان در حال فعالیت هستند، صف‌آرایی مناسبی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی داشته باشیم.  

تجلیل از مروجان مکتب حاج قاسم و عشق به امام رضا(ع)

وی با اشاره به دیگر بخش جدید دومین دوره این جشنواره گفت: به‌منظور ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی، امسال سیاست‌گذاران جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) تصمیم گرفتند، آثار فاخر مرتبط با امام رضا(ع) و مکتب حاج قاسم نیز مورد داوری و ارزیابی قرار ‌گیرد و در صورتی که حائز شرایط و امتیازات لازم باشند، از آنها قدردانی خواهد شد.  
نصراللهی اضافه کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی، عشق به ائمه معصومین(ع) به‌ویژه حضرت رضا(ع) بود و ما تلاش داریم در قالب مکتب حاج قاسم سلیمانی، ترویج فرهنگ رضوی مورد توجه قرار بگیرد.
وی یکی از ویژگی‌های جشنواره را استفاده از داوران برخوردار از اندوخته‌های نظری و پیشینه حرفه‌ای ارزشمند معرفی و ابراز کرد: داوران از بین شخصیت‌های صاحب نام در رسانه‌های مختلف و فعال در مراکز دانشگاهی کشور و دارای آثار و تألیفات متنوع علمی هستند.  

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) عرصه جهاد تبیین معارف رضوی

حمیدرضا مقدم‌فر، عضو هیئت علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) نیز این جشنواره را عرصه جهاد تبیین معارف رضوی دانست و گفت: امروز حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) و آستان قدس رضوی، یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های نشر معارف اسلامی است که این امر اهمیت این جشنواره را نشان می‌دهد.  

وی با بیان اینکه زیارتگاه به خودی خود دارای عظمت خاصی است، ادامه داد: حرم مطهر رضوی، در کنار اینکه یک زیارتگاه است، مرکز و کانونی برای اتصال مردم به خدا، معارف اهل بیت(ع) و توسلات و ادعیه آنها نیز به شمار می‌آید و به عبارتی حرم مطهر همچون پناهگاهی برای مردم در حوزه معنویت است که با توجه به برگزاری برنامه‌ها و جلسات مختلف در آن، به مرکزی برای تولید معارف دینی نیز تبدیل شده است.  
مقدم‌فر به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه جهاد تبیین نیز اشاره و تاکید کرد: اهالی رسانه با حضور فعال خود در بخش‌ها و قالب‌های مختلف جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، حضوری جهادی در تبیین معارف دینی، قرآنی و تشییع دارند.  

مقدم فر اضافه کرد: امروزه دشمنان اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) با تمام ابزارهای رسانه‌ای خود و جنگ روانی، شناختی و ادراکی، تلاش می‌کنند افکار عمومی مردم را از معارف قرآن و اهل بیت(ع) دور کنند و در چنین شرایطی حضور فعال اهالی رسانه در یک جشنواره دینی مانند جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در مقابل دشمنی که می‌خواهد مردم را از این عرصه دور کند، جهاد رسانه‌ای برای تبیین معارف دینی خواهد بود.  
مقدم‌فر ادامه داد: مشارکت اهالی رسانه در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) مانند شرکت در سایر جشنواره‌ها نیست، چرا که این جشنواره یک مسابقه و رقابت نیست بلکه به نوعی خادمی امام رضا(ع) است و شرکت‌کنندگان در آن، باید تولیدات خود را به عنوان نوعی خدمت به آستان حضرت رضا(ع) و فرهنگ اهل بیت(ع) در نظر بگیرند.  

ابعاد گسترده فرهنگ رضوی برای تولید محتوای رسانه‌ای

عبدالکریم خیامی، دیگر عضو هیات علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) نیز در این نشست گفت: فرهنگ رضوی که موضوع محوری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) است، دارای ابعاد و زوایای گسترده‌ای است که همه اصحاب رسانه، دانشگاهیان و حتی عموم مردم می‌توانند از زاویه دید خود به آن پرداخته و آثاری را برای شرکت در جشنواره داشته باشند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم همه رسانه‌ها و حتی عموم مردم که تولیدکننده حرفه‌ای محتوا نیستند با استفاده از تلفن همراه و قلم، در حد نگارش یک یادداشت، متن و یا شعری کوتاه هم شده در این جشنواره شرکت کنند، چرا که مطمئنا با مشارکت و تولید اثری در حوزه رضوی، قطعا این خدمت در روز قیامت دستگیر ما خواهد بود.  

خیامی همچنین به گستردگی عرصه انتشار و داشتن دامنه مخاطب وسیع برای محتوای فرهنگ رضوی اشاره کرد و گفت: موضوع جشنواره امام رضا(ع) و آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود، اگر چه نور و منشا آن حرم علی بن موسی الرضا(ع) است اما محدود به حریم و جغرافیای فیزیکی این بارگاه منور نمی‌شود، بلکه باید در بعد و گستره جهانی باشد چرا که امام هشتم(ع) و سیره رضوی در جای جای جهان مخاطب دارد.

مهلت ارسال آثار تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

دبیر اجرایی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در ادامه نشست جزئیات دومین دوره برگزاری این جشنواره را تشریح کرد.

محسن هوشمند گفت: با توجه به اهمیت موضوع رسانه در حوزه فرهنگ رضوی، از سال گذشته و به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) پایه‌گذاری شد تا ضمن فراهم آوردن زمینه‌ای برای تقدیر و تجلیل از رسانه‌های فعال در حوزه رضوی، بستری را فراهم آورد که آثار رسانه‌ای به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند.  

هوشمند گزارشی از میزان مشارکت در اولین دوره این جشنواره هم ارائه کرد و گفت: در اولین دوره جشنواره حدود ۲۵۰۰ اثر در بخش‌های «رسانه‌های خبری –تحلیلی»، «رسانه‌های مجازی» و «رسانه‌های صوتی و تصویری» به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی‌های هیات داوران، همزمان با دهه کرامت برگزیدگان جشنواره در آیین اختتامیه تقدیر شدند.

هوشمند در ادامه توضیحاتی درباره دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ارائه و اظهار کرد: برای دومین دوره جشنواره که فراخوان آن منتشر شده، تلاش شده است با هم‌اندیشی اصحاب رسانه، هیات‌های انتخاب، داوران دوره اول و همچنین بسیاری از صاحب‌نظران حوزه رسانه، بستر مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران فراهم و به تبع آن، ظرفیت تازه‌ای برای شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای حضرت رضا(ع) ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه این جشنواره نیز در دومین دوره برگزاری این رویداد، چهار هدف مهم را تعیین کرده که شامل «شناسایی و شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی»، «تعمیم و گسترش تولیدات رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه‌های نوین»، «شبکه‌سازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی» و «عمق‌بخشی به محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره و معارف رضوی» است.

هوشمند ادامه داد: محورهای موضوعی جشنواره نیز شامل چهار بخش «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» است، ضمن آنکه توسعه بخش‌های جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) است.  

وی اظهار کرد: بخش‌های اصلی ارسال آثار نیز شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های صوتی و تصویری، رسانه‌های مجازی، عکس و گرافیگ و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی است.  

هوشمند به این نکته نیز اشاره کرد که اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار خود به دومین دوره جشنواره فرصت خواهند داشت و اختتامیه این دوره نیز در خردادماه سال آینده برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha