استاد دانشگاه علم‌وصنعت: مسئول نباید خودرو ایرانی را ارابه مرگ بخواند

تهران- ایرنا- استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با گذشت دو هفته از تصادف زنجیره‌ای بهبهان، هنوز تیم کارشناسی برای بررسی دلایل این حادثه تشکیل نشده است، به رئیس پلیس راهور به دلیل «ارابه مرگ» خواندن خودروهای تولید داخل تاخت و گفت مسئولان حق ندارند این‌گونه سخن بگویند.

«امیرحسن کاکایی» در میزگرد «چالش‌های صنعت خودرو» که در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، اعلام کرد: سردار «هادیان‌فر» از یک عبارت عام در توضیح این حادثه استفاده کرده و گفته، ایربگ هیچ خودرو ایرانی در این تصادف باز نشده؛ گویی وی براساس یک مطالعه دقیق و کارشناسی حادثه این نتیجه را گرفته است.
دبیر اجرایی پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران در سال ۹۶، افزود: در همین نقطه، بزرگترین خطا رخ داده زیرا موضوعی که هنوز نظر کارشناسی درباره آن داده نشده، توسط یک مسئول مملکتی مورد نقد قرار گرفته است و یک جمله عام درباره آن مطرح می‌شود.

۲۰ دی‌ماه امسال حدود ۶۰ دستگاه خودرو در محور بهبهان _ رامهرمز به صورت زنجیره‌ای با هم برخورد کردند که به مرگ پنج نفر منجر شد؛ دو روز پس از این حادثه، سردار «سیدکمال هادیانفر» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور، با انتقاد از کیفیت خودروهای ساخت ایران اعلام کرد: در حادثه بهبهان، ایربگ(کیسه هوا) هیچ خودرویی باز نشد؛ این چه خودرویی است که ما داریم؟ چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟

 

 استاد دانشگاه: مسئول نباید خودرو ایرانی را ارابه مرگ بخواند


پس از این اظهارات، «مهدی اسلام‌پناه» رئیس سازمان ملی استاندارد نیز اعلام کرد: استاندارد، «کفِ کیفیت» است و «همه کیفیت» نیست؛ نظام ارزیابی کیفی خودرو مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌هاست که ما کف کیفیت را در نظر گرفته‌ایم اما همان هم رعایت نمی‌شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، با حمایت از خودروسازان افزود: تا این لحظه، تنها دلیل بازنشدن ایربگ پنج خودرو ایرانی در این حادثه مشکوک است؛ البته هنوز اجازه دسترسی متخصصان مربوطه به عیب‌یابی درونی (OBD) و واحد کنترل موتور خودرو(ecu)  داده نشده تا بتوان با اتصال دیاگ متوجه شد چرا ایربگ‌ها باز نشده است. نکته جالب اینکه در دفترچه راهنمای مشتری خودرو که سایپا به همراه خودروها می‌فروشد، به صراحت گفته شده که ایربگ خودرو در حالت خاموش و تصادف زنجیره‌ای کار نمی‌کند.
(دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک (Diagnostic) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته می‌شود که اطلاعات را از رایانه خودرو استخراج می‌کند و بعد از آنالیزِ کدهای خطای موجود در آن، می‌توان به ایرادهای جزئی و کلی خودرو پی برد.)

در دفترچه راهنمای مشتری خودرو که سایپا به همراه خودروها می‌فروشد، به صراحت گفته شده که ایربگ خودرو در حالت خاموش و تصادف زنجیره‌ای کار نمی‌کند.کاکایی ادامه داد: «متاسفانه برخی مسئولان ما یک عبارت زشت به کار می‌برند به نام «ارابه مرگ»! البته مردم می‌توانند چنین عباراتی به کار ببرند اما مسئولان خودشان وظیفه کنترلی دارند و اگر وسیله‌ای ارابه مرگ است، نباید بگذارند تولید و روانه بازار شود. نتیجه چنین اظهاراتی باعث نامیدی مردم از صنعت خودرو می‌شود.

دانشیار دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است، خودروسازان ایرانی مسیر دیگر خودروسازان در جهان را می‌روند، حال آنکه مسئول سازمان استاندارد به‌راحتی از مسئولیت خود در این زمینه شانه خالی می‌کند و به صراحت می‌گوید ما این تجهیزات را تست نمی‌کنیم! درحالی که یک مسئول باید از گفتن چنین جمله‌ای خجالت بکشد؛ چرا اجازه استفاده را داده است؟ اگر مسئولان شجاعت داشته باشند، به جای انداختن توپ به زمین یکدیگر، از سمت‌های خود استعفا می‌دهند که با وجود بودنشان، تخلفات صورت گرفته است.

 

 استاد دانشگاه: مسئول نباید خودرو ایرانی را ارابه مرگ بخواند


مسئولان خودشان وظیفه کنترلی دارند و اگر وسیله‌ای ارابه مرگ است، نباید بگذارند تولید و روانه بازار شود.وی با بیان این پرسش که چرا اجازه نمی‌دهند کار کارشناسی در خصوص این تصادف انجام شود، گفت: تا مشخص نشدن دلایل این حادثه، اظهارات این‌چنینی تنها احساس امنیت مردم را هدف می‌گیرد؛ امروز همه بحث‌ها معطوف به زیرسئوال بردن خودروهای نو ایرانی شده، در حالی که پرسش‌های اصلی این است که چرا خودروها در آن حادثه تصادف کردند؟ چرا تعداد زیادی از خودروها فرسوده بوده و چرا برخی خودروها در این حادثه آتش گرفته‌اند، نه ماجرای باز نشدن ایربگ‌ها!

کاکایی ادامه داد: خودروسازان به دنبال آن هستند که در خصوص این حادثه، کار کارشناسی صورت گیرد. متاسفانه تا این لحظه با وجود اینکه اتفاق بزرگی رخ داده اما سیستم به‌گونه‌ای نیست که بتواند همه کارشناسان از پلیس، سازمان ملی استاندارد، خودورسازان، قطعه‌سازان، دولت و دادستانی را در قالب یک گروه برای یک تا دو روز کنار هم در محل وقوع حادثه قرار دهد تا ابعاد اصلی وقوع حادثه و ضعف‌های موجود به صورت کارشناسی مشخص شود.


اگر مسئولان شجاعت داشته باشند، به جای انداختن توپ به زمین یکدیگر، از سمت‌های خود استعفا می‌دهند که با وجود بودنشان، تخلفات صورت گرفته است.وی اظهار داشت: دو هفته از این حادثه تلخ گذشته اما هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است؛ بنابراین اظهارنظرهای مسئولان ما در این باره دور از شأن یک مسئول دولتی است و تهمت‌زدن به خودروسازان در چنین شرایطی تنها باعث ناامید شدن مردم از یک مجموعه بزرگ صنعتی در کشور می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha