استاد دانشگاه: دشمن در جنگ ترکیبی، ایدئولوژی را نشانه گرفته است

شیراز-ایرنا-رئیس سازمان بسیج اساتید فارس،صحنه اصلی و مرکز ثقل جنگ ترکیبی را ایدئولوژی، طرز فکر و کار بر روی اذهان مخاطبین دانست و گفت: تئوریسین های این نسل از جنگ، برای تشریح ویژگیهای آن از تئوری آشوب یا نظم غایی استفاده می‌کنند.

بر پایه مطلب دریافتی ایرنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، محسن جاجرمی زاده دوشنبه در نشست یک روزه "جنگ ترکیبی"در این دانشگاه افزود: نقش جنگ های ترکیبی در پارادایم مدیریت جهادی بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده است 

وی در این نشست که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد، با بر شمردن چهار نسل مختلف از جنگ هاف نسل چهارم این جنگ ها را جنگهای با استفاده از واحدهای کوچکتر و چابک تر و جنگ‌های غیرخطی دانست و گفت: در نسل چهارم فضای جنگ به فضای شبکه و ارتباط همه جانبه تبدیل می شود و جنگ بر سر فرهنگ و مطالبات ارزشی نقش‌آفرین، شکل می‌گیرد.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: در نسل چهارم از جنگ‌ها، انحصار جنگ از دست دولت ها خارج و کنشگران غیردولتی بر پایه جنگ فرهنگ ها به میدان می‌آیند و در این جنگ کنشگران دولتی حتما شکست خواهند خورد

 جاجرمی زاده، نسل پنجم جنگ های امروزی را نتیجه تکامل روند جهانی سازی دانست و بیان نمود جنگ های نسل پنجم که به عبارتی جنگ ترکیبی یا همان جنگ شناختی هستند نتیجه تکامل روند جهانی سازی هستند که در طی آن ساختارهای نوین اقتصادی سیاسی اجتماعی و فراملی پدید می آید

 رئیس سازمان بسیج اساتید فارس، حملات سایبری، روش جنگیدن اقتصادی، دیپلماتیک ،حمایت از ناآرامی های محلی  و وجود نیروهای نظامی نامنظم را از ابزارهای چندگانه روش های جنگیدن متعارف و غیرمتعارف جنگ هیبریدی یا جنگ ترکیبی دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز در سخنانی در این نشست با بیان ویژگی های جنگ شناختی اظهار نمود: در حالی که غرب از رسانه به عنوان ابزار محکمی در حوزه  تحکیم حاکمیت استفاده می کند و همه خدعه های خود را برای بحث مدیریت ادراک مردم جهت تحکیم این حکمرانی به کار می گیرد برخی در داخل هنوز رسانه را تنها ابزار انتقال پیام می‌دانند. 

 محمدرضا قائدی گفت: تفاوت جنگ شناختی با عملیات روانی و جنگ نرم در این است که تا پیش از این رسانه ها ابزاری یک سویه برای انتقال اخبار و اطلاعات به سوی مخاطبین بودند و مخاطبین صرفاً مصرف کننده اطلاعات بودند اما در جنگ شناختی مخاطبین نیز تاثیرگذار هستند و دیتا های بزرگی را منتقل می کنند که باعث مدیریت ادراک می گردد 

قائدی ادامه داد: در پدیده جنگ شناختی به دلیل سیال بودن تکنولوژی و انتقال سریع این تکنولوژی به کشورهایی همچون ایران ،غرب به شدت آسیب پذیر شده است و این نکته مهم است که در فرآیند جنگ شناختی اثرگذاری بر ذهن ها با استفاده از همان امکانات قبلی میسر است و نیاز به تهیه امکانات جدید نمی باشد 

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز افزود: در حال حاضر، دشمن به جنگ شناختی برای ناامیدکردن توده های اقشار مردم روی آورده است. زیرا حوزه شناختی پیچیده و مبهم موضوع را مطرح می‌کند و بدین وسیله غیر مستقیم هدف خود را به مخاطب القا می کند. 

همچنین در این نشست یک روزه مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان نکاتی از گوشزدهای خداوند متعال در قرآن کریم مبنی بر داشتن بصیرت و دقت و بینش برای افراد، گفت: اگر بینش و بصیرت و شناخت در اذهان مردم به درستی جای نگیرد امکان استفاده دشمن از ابزارهای جنگ شناختی جهت وارونه جلوه دادن اوضاع بسیار است. 

 ایمان خنشا، گفت: در فرآیند جنگ شناختی و جنگ ترکیبی جایگاه ظالم و مظلوم و همچنین قاتل و مقتول می‌تواند با تاثیر گذاری های رسانه‌ای در ذهن مردم جابجا شود.

در این نشست، پنج تن از استادان برجسته حوزه رسانه و تحلیلگران سیاسی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره وجوه مختلف جنگ ترکیبی و جنگ شناختی پرداختند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha