فرصت‌سازی جدید برای روابط‌ عمومی‌های کاشان

کاشان - ایرنا - نتیجه فلسفی تامل در خلقت، نظام‌مندی و قاعده‌مندی آن است که تحت فرمان خالق متعال همه چیز در عین پیچیدگی و تنوع بر مدار حیات می‌چرخد؛ علاوه بر نقش برهان نظم در ساختار و پیکره‌بندی طبیعت، نباید از تاثیر پردازش شبکه‌ای ارتباطات غافل شد.

به تعبیری کائنات و موجودات، موجودیتشان به وجود روابطی است که آنها را به تکامل و کمال رهنمون می‌سازد.

حالا باید تصور کرد موزونیت هر پدیده‌ای، موضوع بیهوده‌ای نیست و بلکه وجهی و شکلی حساب شده از مهندسی منظومه هستی است.

"ارتباطات" علم و دانش کشف روابط پدیده‌ها برای بهبود عناصر هم پیوند در مسیر جریان‌سازی رشد عمومی آنهاست و عموما از رهگذر این شاهراه می‌توان از معلومات موجود، برای حل مجهولات  راهی پیدا کرد.

از سوی دیگر تنها دانش علمی نخواهد توانست ژرفا و پهنای گستره ارتباطات را تصویر کند؛ علاوه بر دانش، بینش و روش رهیافت‌های ممکن دیگری است که می‌تواند ظرفیت هنر و مهارت را به میدان آورد.

با این مقدمه باید بر این باور بود که مدیریت در دنیای امروز، اسباب و لوازمی را طلب می‌کند که بدون آن، حاصلی جز نافرجامی نخواهد بود؛ اصل مهمی که همواره باید هر ساختاری بر آن پایبند باشد.

سازمان‌های رسمی و غیررسمی و نهادهای عمومی و خصوصی، بی‌گمان برای بقای سازمانی خود باید به نظام ارتباطات و دیپلماسی ارتباطی اعتنای جدی داشته باشد؛ خواه قواره این سازمان‌ها بزرگ یا کوچک باشد و خواه بدان معتقد باشند یا نباشند. 

مهارتهای ارتباطی، می‌تواند فاصله‌ها را کمتر و ذهنیت‌ها را به هم نزدیک کند و مهمتر از آن می‌تواند زنجیره بقا و حیات یک سازمان را دستخوش تحول کند.

نگاهی به تاریخچه روابط عمومی در ایران، گواه آن است که باوجود همه تلاش‌ها همچنان این حوزه از نارسایی‌های جدی رنج می‌برد و این رنجوری خواسته یا ناخواسته در فرآیند رشد و تکامل این دانش نو بنیاد تاثیر گذاشته است. 

از وقتی پیچیدگی، تنوع و اهمیت روابط عمومی بر اهل فن روشن تر شد کوشیدند تا با نگاه حرفه‌ای و تخصصی‌تر با آن برخورد کنند.

فلسفه تشکیل انجمن‌ متخصصان روابط عمومی ایران و انجمن روابط عمومی ایران را نمی‌توان بی‌ارتباط با جدی انگاشتن مقوله ارتباطات دانست.

توجه به مسایلی همچون روابط انسانی، روابط کار، روابط اجتماعی و روابط سازمانی شاید مهمترین بهانه‌های پاگیری نهال تشکل‌های روابط عمومی به‌شمار روند.

از جمله تشکل‌های دغدغه‌مند و فعال، انجمن روابط عمومی ایران است که نیم قرن پیش پایه‌گذاری شد و در طول حیات خود، فرصت‌سازی‌هایی را سبب شد؛ از رویکرد آموزشی و پژوهشی گرفته تا کارکردهای اجرایی و عملیاتی جملگی در نگاه و چشم انداز بنیانگذاران و مدیران آن جایگاه داشته است.

مقارن با جشن پنجاهمین سال تاسیس انجمن روابط عمومی ایران، افتتاح دهمین نمایندگی انجمن در هنر-شهر ایران (کاشان) بارقه‌های امید را در فعالان حوزه روابط عمومی منطقه کاشان زنده کرد.

همین که کاشان در میان ۳۱ استان کشور به عنوان یکی از مناطق دارای اولویت برای راه‌اندازی انجمن برگزیده شده؛ همین که روابط عمومی نهادهای عمومی، دولتی و خصوصی به دنبال هویتی حرفه‌ای بوده‌اند؛ همین که می‌توان در فضایی اختصاصی به دغدغه‌مندی‌ها، نیازها و اولویت‌ها پرداخت، بی‌گمان فرصتی طلایی برای فعالان این عرصه است.

در این بین اما چند اولویت می‌تواند مزیت نسبی انجمن نو بنیان روابط عمومی کاشان باشد:

۱- حرکت به سوی دستیابی به شاخص‌های کمی و کیفی استاندارد در چرخه روابط عمومی‌ها

۲- بهره‌مندی از تجربیات فعالان پیشکسوت این عرصه

۳- گره‌گشایی از مشکلات حقوقی و ساختاری روابط عمومی‌ها

۴- تمرکز و توجه به شبکه‌سازی انسانی دارای مهارت‌های فنی و ادراکی در حوزه روابط عمومی 

۵- گسترش نگاه علمی با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در راه‌اندازی رشته ارتباطات در کاشان

۶- الگوپذیری و الگودهی ایده‌های نوآورانه فناورانه در فضای رقابتی سالم

۷- تعریف و تدوین پیوست‌های رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی منطبق با دانش ارتباطات عمومی.

* رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha