الگوی نظام ارزشیابی در علوم انسانی نیازمند تغییر است

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حوزه علوم انسانی گفت: نظام ارزشیابی در علوم انسانی باید بر اساس کارویژه‌ها و ماهیت خاص آن باشد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از  وزارت علوم، محمدجواد هراتی در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد به ویژگی‌های نظام ارزیابی در سطوح مختلف اشاره کرد و افزود:  کمیت گرایی در ارزیابی حوزه علوم انسانی مهم‌ترین آسیب برای این حوزه است.

وی بر ضرورت تغییر نظام سنجش و ارزیابی در علوم انسانی تاکید کرد و یادآور شد: بیشتر انتقادها به آیین‌نامه‌های موجود، از جمله آیین نامه ارتقای اساتید، کمیت گرایی و همسان دیدن شیوه ارزشیابی و ارتقا با حوزه فنی مهندسی است که این امر موجبات خسارت برای حوزه علوم انسانی را فراهم آورده است.

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری در علوم انسانی با یادآوری جایگاه علوم انسانی به عنوان علوم مرتبط با اداره جامعه، پر رنگ شدن نظریه پردازی و کیفیت گرایی به جای کمیت گرایی و مقاله محوری را جایگزین نظام فعلی سنجش و ارتقا دانست که این امر می تواند گام موثری در راستای جایگاه علوم انسانی باشد.

هراتی ابرازامیدواری کرد با تغییر آیین نامه ارتقا، گام‌های بعدی برای تغییر در الگوهای سنجش در علوم انسانی برداشته شود. ‌

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha