کارگروه ویژه پرونده شخصیت در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

بیرجند - ایرنا - رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: هماهنگی‌های لازم بین دادگستری، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها انجام شد تا به منظور تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان فاقد توان مالی با تشکیل کارگروه ویژه، در این زمینه اقدام شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، مشکلات مربوط به تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان است.

وی گفت: هم تکلیف قانونی در این زمینه داریم و قانون آیین دادرسی کیفری قوه قضاییه را مکلف کرده که در رسیدگی به پرونده‌های متهمان به‌خصوص پرونده‌های مهم و پرونده‌هایی که مجازات سنگین مثل اعدام یا حبس طولانی دارد، باید پرونده شخصیت برای متهم شکل بگیرد.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی ادامه داد: هدف این است که بررسی شود شرایط روحی و روانی فردی که مرتکب جرم شده، چگونه بوده و این موضوع در تشخیص قاضی به منظور نوع مجازاتی که برای فرد تعیین می‌کند، موثر است.

وی گفت: ما برای تشکیل پرونده شخصیت مشکلاتی را در کشور و به تبع آن در استان داریم که باید افراد را به روانپزشک معرفی کنیم و مراجعه به روانپزشک هزینه‌هایی دارد که بعضا از عهده متهمان بر نمی‌آید و با توجه به حجم زیاد این پرونده‌ها از عهده پزشکی قانونی هم خارج است و هزینه‌های سنگینی به این سازمان تحمیل می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: بنابراین هماهنگی‌های لازم در این جلسه بین مراجع قضایی، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها به عمل آمد مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های موجود در قوه قضاییه استفاده شود، مواردی که متهم قادر به پرداخت هزینه است با توجه به اینکه خسارت دادرسی بوده در وهله اول برعهده متهم است و باید پرداخت کند.

وی بیان کرد: مواردی که متهم توان پرداخت ندارد، مصادیق از طریق کارگروهی که تشکیل می‌شود باید مشخص شود تا بتوانیم با هماهنگی دادگستری، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها مشکل این متهمان را حل کنیم و پرونده شخصیت برای آنان تشکیل و ضمیمه پرونده قضایی شود و در اختیار قاضی دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر قرار گیرد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: به این ترتیب قضات دادسراها، دادگاه‌ها یا دیوان عالی کشور بتوانند تصمیم مقتضی و مجازات لازم را برای این افراد با توجه به شرایط روحی و روانی که داشتند و در آن شرایط مرتکب جرم شدند، اتخاذ کنند و رای صادر شود.

وی به دستور کار دیگر شورای قضایی استان با توجه به قرار گرفتن در آستانه دهه فجر اشاره و اضافه کرد: ما در دادگستری خراسان جنوبی هم برنامه‌هایی را در این ایام دنبال خواهیم کرد و این برنامه‌ها هماهنگ با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی گفت: همچنین ستاد گرامیداشت ستاد دهه فجر در دادگستری خراسان جنوبی تشکیل شده تا هماهنگی با دستگاه‌های متولی انجام شود و ما هم سهم خودمان را در هرچه باشکوه‌ برگزار شدن ایام الله دهه فجر انجام دهیم به ویژه روز ۲۲ بهمن که سیاست آن درباره نحوه برگزاری راهپیمایی در سطح ملی ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: در این جلسه تاکید شد که هماهنگی لازم صورت گیرد برنامه‌های دهه فجر هرچه باشکوه‌تر در استان برگزار شود و ما هم به عنوان دستگاه قضایی وظیفه خودمان را به نحوه احسن در برگزاری این مراسم انجام دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون، ۲۳۰ پرونده شخصیت در استان تشکیل شده که اکثر این پرونده‌ها در بیرجند بوده است.

محمدعلی توکلی افزود: سال ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی هیچ پرونده شخصیت نداشتیم، در ۶ ماه ابتدای امسال هم ۹۴ مورد به تفکیک برای ما آمده است و این طرح جدید که از آبان شروع شد، در آبان هشت مورد داشتیم و آذر ماه به ۸۶ مورد تبدیل شد و دی ماه به ۱۳۸ مورد افزایش یافت.

وی گفت: افزایش پرونده‌ها در استان جای نگرانی ندارد، نگران‌کننده جمعیت کیفری خراسان جنوبی است که اگر سه هزار و ۶۰۰ نفر زندانی داریم و ۸۰ درصد آنان مربوط به مواد مخدر باشند، باید بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مورد از این پرونده‌ها تشکیل شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات تشکیل پرونده شخصیت گفت: واحد مددکاری دادگستری وظیفه‌ای برعهده دارد که باید پیشینه متهم را بررسی کند، برای پزشکی قانونی هم وظیفه است که باید وضعیت جسمی و روانی متهم را مورد بررسی قرار دهد و برای افرادی که جرایم تعزیری چهار به بالا دارند باید پرونده برای همه آنان تشکیل شود.

وی افزود: درخصوص وضعیت جسمی و روانی متهم مقداری ساده‌سازی کردیم و ۶ فرم تشکیل دادیم که این فرم‌ها را باید پزشک پر کند و با ویزیت بیمار ساده فرق دارد لذا پر کردن آنها نیازمند زمان زیاد است که فشار کاری زیادی بر روی همکاران مجموعه پزشکی قانونی است و ارباب رجوع‌ ما را هم مقداری ناراضی کرده است.

توکلی گفت: باید ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده شخصیت در استان تشکیل شود که این پرونده‌ها با توجه به زندانی‌های جدید افزایش می‌یابد.

وی افزود: قانون به صراحت گفته که هزینه تشکیل این پرونده‌های شخصیت برعهده دادگستری است، طبق هماهنگی‌ها برای ویزیت، هزینه را از متهمان دریافت می‌کنیم و ۱۳۸ مورد پرونده شخصیت ماه گذشته در استان داشتیم که ۱۰۴ مورد در بیرجند بوده و یک مورد دستور خدمات رایگان ارائه شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی اظهار داشت: در شهرستان‌ها تعداد پرونده‌هایی که باید خدمات رایگان به دلیل وضعیت مالی بد متهم، ارائه شود، بیشتر است و در زمینه آزمایشگاه هم مشکلاتی داریم به عنوان مثال از ابتدای امسال ۴۴۵ آزمایش الکل در استان انجام دادیم که هزینه‌های بالایی دارد و ردیف اعتباری هم برای آن نداریم.

وی افزود: نه ردیف اعتباری داریم و نه می‌توان این کار را کنار گذاشت، دانشگاه علوم پزشکی هم با این همه امکانات مسئولیت نپذیرفته و بر دوش پزشکی قانونی افتاده که این وضعیت از نظر مالی برای ما نگران‌کننده است.

توکلی گفت: در ۹ ماه ابتدای امسال سه هزار و ۱۷۰ مورد آزمایش در پزشکی قانونی داشتیم و نیروی انسانی لازم را برای رسیدگی نداریم.

وی اظهار داشت: درخصوص پرونده‌های شخصیت‌ پیشنهاد می‌شود به خارج از وقت اداری موکول شود چرا که تعداد نیروی ما در ساعت اداری تکافوی رسیدگی به این پرونده‌ها را ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha