۲۸ دی ۱۴۰۰، ۸:۳۱
کد خبرنگار: 945
کد خبر: 84616071
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

احیاء صنعت و جذب سرمایه‌گذاری، اولویت توسعه آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا- احیاء واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل یا گرفتار رکود همراه با حمایت تمام قد از هر گونه سرمایه‌گذاری در استان با محوریت بهبود معیشت مردم و اشتغال‌زایی، اولویت مدیریت ارشد آذربایجان‌شرقی برای توسعه در دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا، رفع موانع تولید، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، توجه به صادرات، دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، توسعه دایره ارتباطات تنگاتنگ و صمیمی با فعالان صنعتی و اقتصادی در کنار روابط نزدیک با کارگران برای رفع مشکلات کارگری و در نهایت تاکید بر نقش راهبردی بخش خصوصی در آذربایجان شرقی از جمله اولویت های و سیاست های تیم اقتصادی آذربایجان شرقی برای جهش تولید و توسعه اقتصادی است. 

دعوت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، دیدارهای منظم و دوره ای با مدیران بخش صنعت و اقتصاد، بازدید مستمر از کارخانجات، واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی، اولویت دادن به برگزاری منظم و بابرنامه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، تاکید بر استفاده از ظرفیت های معدنی با محور جلوگیری از خام فروشی و تاکید بر تشکیل استقلال صنعت مس آذربایجان از دیگر اقداماتی است که در مدت کوتاه آغاز به کار فعالیت استاندار جدید آذربایجان شرقی به خوبی پیش رفته است. 

افزایش صادرات استان، تشکیل ستاد جذب و حمایت از سرمایه گذاری، تشکیل کاگروه های عارضه یابی در واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ استان، تلاش برای کاهش مشکلات کارخانجات و مشکلات کارگری، هدفمند کردن تسهیلات اعطایی، اولویت گذاری طرح های ملی و زمان بندی اتمام طرح های صنعتی و عمرانی استان از رئوس دیگر مدیریت ارشد دولت در آذربایجان شرقی در ماه های اخیر است. 

احیاء صنعت و جذب سرمایه‌گذاری، اولویت توسعه آذربایجان‌شرقی
از چپ به راست عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی و محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری  

واحدهای راکد و شهرک های صنعتی دارای مشکل باید معرفی شود

استاندار آذربایجان شرقی در این ارتباط گفت: واحدهای راکد و شهرک های صنعتی دارای مشکل باید معرفی شود تا موانع موجود از طریق کمیته ویژه در ستاد بررسی و راهکارهای عملیاتی معرفی شود.

عابدین خرم با اشاره به ضرورت برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: در دولت سیزدهم مسوولیت مستقیم ارجاع سرمایه گذار به داخل کشور سفیران هستند از این رو با سفیران ایران در کشورهای همسایه ارتباط برقرار کرده ایم.

 استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قانون برای جذب سرمایه و نه فرار سرمایه گذار است، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در ارتباط با سرمایه‌گذاران، جنبه‌های ایجابی و تسهیل‌کننده قوانین را هم مد نظر قرار دهند و تنها به جنبه سلبی قوانین توجه نکنند.

خرم اظهار داشت: برخی از صنایع مزیت‌دار استان، در توسعه با چالش‌ها و موانعی مواجهند و تا زمانی که این موانع را رفع نکنیم، سرمایه‌گذاری، صادرات و بهره‌وری در بخش صنعت هم با مشکل روبه‌رو است.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه صنعت مس استان باید به یک گفتمان، مطالبه و حرکت عمومی تبدیل شود، زیرا در غیر این صورت این صنعت در وضعیت نامناسب باقی خواهد ماند.

خرّم اظهار داشت: مس سونگون و شرکت ملی مس ایران باید به وظایف قانونی خود در خصوص پرداخت سهم اقتصادی استان و عملکرد شفاف و مسوولیت‌های اجتماعی و قانونی خود عمل کنند.مس سونگون و شرکت ملی مس ایران باید به وظایف قانونی خود در خصوص پرداخت سهم اقتصادی استان و عملکرد شفاف و مسوولیت‌های اجتماعی و قانونی خود عمل کنند.

 
وی خاطرنشان کرد: دولت درحال ایجاد وحدت رویه برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها در راستای توسعه و رونق تولید است و مدیریت استان هم همراه اهالی صنعت در این زمینه خواهد بود.
 
خرّم با بیان اینکه اولویت اول و آخر ما جذب سرمایه است، افزود: از اهالی صنعت انتظار داریم هر عاملی را که موجب جذب سرمایه می‌شود، معرفی کنند و وظیفه ما به عنوان مسئولان اجرایی این است که موانع را در این زمینه رفع کنیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نظرات اهالی صنعت و تولید، برای ما ملموس است، افزود: باید صنعت را به مرحله‌ای برسانیم که دغدغه صنعت‌گران استان برای ایجاد هاب صادراتی رفع شود.
 
وی تأکید کرد: باید گفت‌وگوهای مستمر بین اهالی صنعت و مسئولان اجرایی برای رفع موانع و جذب سرمایه شکل بگیرد و نشست‌ها مسأله‌محور و همراه با ارائه راه حل باشد.
 
خرّم افزود: بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی انجام می‌شود هدفمند است و معتقدیم که مشکلات اساسی این واحدها باید سر صحنه حل شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری موجب افزایش درآمد سرانه می‌شود، گفت: افزایش درآمد سرانه سفره مردم را رونق می‌دهد.

احیاء صنعت و جذب سرمایه‌گذاری، اولویت توسعه آذربایجان‌شرقی
بازدید استاندار آذربایجان شرقی از کارخانجات صنعتی و بررسی و رفع مشکلات کارگری 

دولت، خیزی را در حوزه صنعت و معدن ایجاد می‌کند که به زودی شاهد آن خواهیم بود

 خرم همچنین اعلام کرد: دولت خیزی را در حوزه صنعت و معدن ایجاد خواهد کرد که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همدلی، هم افزایی و هم راستایی در توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی خیلی مهم است، خاطرنشان کرد: نگرش ها در آذربایجان شرقی باید نگرش فراملی باشد چون با سه کشور همسایه هستیم.

وی گفت: حضور فعال و دائمی در بازارهای کشورهای همسایه ضروری است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این هدف محقق شود.

خرم با بیان اینکه صنعتگران استان راهکارهای لازم را در این خصوص می دانند و اراده این کار را نیز دارند، گفت: مسئولان نیز باید در خدمت تولید باشند و فضای کسب و کار را ایجاد کنند.

وی یادآور شد: ۱۹ نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ظرفیت بزرگی برای این استان هستند و پیگیر مسائل تولید و صنعت می باشند البته تمام مسئولان استان به دنبال رفع موانع تولید هستند.

کسانی که در مسیر تولید مانع ایجاد می‌کنند، باید از کار کنار بروند

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رفع موانع تولید در استان اظهار کرد: باید کسانی که در تولید ایجاد مانع می کنند از کار کنار بروند.

خرم با بیان اینکه در این مدت که مسئولیت پذیرفتم ۴۰ کارخانه و واحد صنعتی را از نزدیک بازدید کردم، گفت: فاصله مدیریت تا بدنه زیاد است در حالی که باید مدیران با کارگران ارتباط نزدیک داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فاصله کم مدیر و کارگران موجب ایجاد ارتباطات معنادار، افزایش روحیه و بالا رفتن بهره وری می‌شود، اظهار کرد: بحران ها محصول بهره‌وری پایین هستند. 

خرم با بیان اینکه تعدیل نیرو در استان وجود نداشته و بی تفاوتی بین مدیران و کارگران معنایی ندارد، گفت: باید الگوی مدیران موفق را در استان تکثیر دهیم.

وی افزود: به کمک صنعتگران استان چرخه تولید را به صورت مضاعف و جهشی تقویت می کنیم تا تولید، اشتغال و ارزش افزوده افزایش یابد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه زمان گفتار درمانی در اقتصاد و صنعت استان به سرآمده است ، گفت: با مشخص شدن عارضه ها باید به صورت چابک به دنبال رفع موانع تولید باشیم.

وی خاطرنشان کرد: حرکت جهادی در حوزه رفع موانع باید انجام شود چون شعار سال برای مسئولان شعار نیست بلکه دستور است و بر این اساس باید کمر همت ببندیم و وارد گود شویم.

وی اضافه کرد: صنعت آذربایجان شرقی در کشور بارز بوده ولی به مرز فرسودگی ماشین آلات رسیده است که البته به کمک شرکت های دانش بنیان امکان نوسازی آنها و به روز شدن تکنولوژی واحدهای صنعتی وجود دارد.

احیاء صنعت و جذب سرمایه‌گذاری، اولویت توسعه آذربایجان‌شرقی

سرمایه گذاری مبتنی بر آمایش سرزمین اولویت ستاد جذب سرمایه گذاری است 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وظایف و اختیارات گسترده ستاد جذب سرمایه گذاری در استان، گفت: از جمله اهداف تشکیل این ستاد، سرمایه گذاری در استان با توجه به طرح آمایش، ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین، مقررات و ضوابط و رویه‌ های مرتبط با  سرمایه گذاری بخش خصوصی به مراجع ذی صلاح، انجام هماهنگی و پشتیبانی لازم در امور مربوط به اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه­ گذاران است.

محمد کلامی افزود: پیگیری رفع مشکلات و موانع مربوط به سرمایه‌گذاری ­های در حال انجام، شناسایی و گردآوری فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و ارائه به سرمایه گذاران و پیگیری ایجاد زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری از دیگر اهداف تشکیل این ستاد است.

 وی با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین دستی مس، افزود: بخش خصوصی که قصد سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی مس را دارد، نسبت به تامین مواد اولیه از سوی شرکت مس سونگون نگرانی‌هایی دارد که شرکت مس باید با شفاف‌سازی در این زمینه، تضمین لازم به سرمایه‌گذاران را بدهد.

وی با تأکید بر اینکه آذربایجان شرقی در دیپلماسی اقتصادی کاملاً فعال خواهد بود، افزود: برای ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه برنامه های بسیار مدون و تعریف شده ای داریم.

کلامی شناسایی بازارهای هدف را یکی از مولفه‌های مهم برنامه صادراتی استان برشمرد که اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در این زمینه نقش بسزایی بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات حوزه صادرات مربوط به استان و برخی در سطح ملی است، گفت: در سطح استانی به هیچ عنوان نباید مانع و مشکلی برای صادرکنندگان ایجاد شود و در این راستا باید فرایندها و کاهش زمان ارائه خدمات به صادرکنندگان از سوی دستگاه‌های مسئول به درستی احصا شود.

کلامی خاطرنشان کرد: با کسانی که در آذربایجان شرقی برای صادرات مشکل ایجاد می‌کنند باید برخورد شود.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان، گفت: شرایط آذربایجان شرقی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید سهل‌تر از استان‌های دیگر باشد.

۳۴۴ واحد صنعتی در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به سرمایه گذاری۳ هزار و۷۰۱ میلیارد تومانی در این بخش ، از راه اندازی ۳۴۴ واحد صنعتی در ۹ ماهه سال جاری در استان خبر داد.

غلامعلی راستی با بیان اینکه با آغاز به کار این میزان واحد صنعتی در استان ، زمینه اشتغال بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ نفر فراهم شده است، گفت : تا پایان آذرماه امسال ۱۶۸ واحد صنعتی جدید ایجادی با سرمایه ای بالغ بر ۱۴۰۱ میلیارد تومان و ۱۷۶ واحد صنعتی توسعه ای با سرمایه ای ۲۵۰۴ میلیارد تومانی در آذربایجان شرقی راه اندازی شده است.

وی افزود : محصولات غذائی وآشامیدنی‌ها ، ساخت منسوجات ، ساخت موادومحصولات شیمیائی ، محصولات از لاستیک و پلاستیک ، ساخت ماشین‌آلات وتجهیزات ، محصولات فلزی فابریکی و وسایل نقلیه موتوری از جمله گروه های صنعتی در بخش های ایجادی و توسعه ای بوده اند.

راستی اظهار کرد : در نه ماهه سال ۱۴۰۰، بیشترین واحدهای صنعتی راه‌اندازی شده توسعه ای و ایجادی ، در شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و شبستر بوده اند.

وی با تاکید بر توسعه و تعمیق ساخت داخل به عنوان یکی از مهمترین برنامه های وزارت صمت در سال های اخیر ، ادامه داد : در راستای سیاست حمایت و تعمیق تولید داخلی، تعداد معافیت گمرکی ماشین‌آلات در بازه زمانی نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش یافته ‌است.

صادرات بیش از ۱.۲ میلیارد تومانی به ۸ کشور اصلی هدف صادراتی از آذربایجان شرقی 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین از صادرات یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار کالا از این استان در ۹ ماه سال جاری خبر داد.

راستی با اشاره به اینکه پیش‌بینی صادرات استان در سال جاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است، افزود: محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، معدنی و صنعتی عمده‌ترین محصولات صادراتی استان و کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، گرجستان، بلغارستان و امارات نیز کشورهای اصلی هدف صادرات استان هستند.

وی همچنین از صدور ۱۷۳۱ فقره کارت بازرگانی در استان در سال جاری خبر داد و گفت: ۳۷۰ صادرکننده در استان فعالیت می‌کنند که ۶ نفر از آنان در سال جاری به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شده‌اند و آذربایجان شرقی نیز از نظر صادرات در رتبه ۶ کشور قرار دارد.

احیاء صنعت و جذب سرمایه‌گذاری، اولویت توسعه آذربایجان‌شرقی

رشد ۴۶ درصدی صدور جواز تاسیس در آذربایجان شرقی

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به صدور ۲ هزار و ۱۰۷ فقره جواز تاسیس در ۹ ماهه امسال ، از رشد ۴۶ درصدی در این حوزه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

نادر اصغرپور با بیان اینکه این میزان تقاضا نشان از افزایش علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و برنامه ریزی واحدهای تولیدی جهت افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات تولیدی در استان می‌باشد، گفت : از این تعداد جواز تاسیس صادره ، یک هزار و ۹۲۳ فقره جواز ایجادی و ۱۸۴ فقره توسعه ای بوده است.

وی افزود : بیشترین جواز تاسیس ایجادی صادره شده مربوط به شهرک های صنعتی شهرستان‌های تبریز، آذرشهر، شبستر و بستان‌آباد می‌باشد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت استان ، ادامه داد : بیشترین میزان صدور جواز ایجادی و توسعه ای در نه ماهه سال جاری در گروه‌های صنعتی محصولات غذائی وآشامیدنی‌ها ، ساخت مواد و محصولات شیمیائی ، محصولات ازلاستیک و پلاستیک ، محصولات فلزی فابریکی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است.

اصغرپور همچنین از پیگیری ۶۴۳ طرح دردست اجرا دراستان خبر داد و تصریح کرد : طرح های در دست اجرای استان به عبارتی جوازهای تاسیس دارای پیشرفت فیزیکی هستند که با سرمایه ای بالغ بر ۲۱ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان ، زمینه اشتغال بیش از۱۹ هزار نفر فراهم خواهد شد.

وی افزود : از ۶۴۳ طرح در دست اجرای استان ، ۴۱۱ طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد داشته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha