بیماری سالک در جنوب ورامین شناسایی و کنترل شده است

تهران- ایرنا- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین گفت: بیماری سالک در جنوب ورامین شناسایی و کنترل شده و از ابتدای امسال ۴۸ نفر مبتلا به این بیماری درمان شده‌اند.

دکتر بابک بختیاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالک بیماری آندمیک (بومی) شهرستان ورامین است که بیشتر در نواحی جنوبی و حاشیه باغات پسته مشاهده می‌شود، طی سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه ۳۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که تمامی این افراد شناسایی و درمان شده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی تجهیزات مربوط به پیشگیری ،شناسایی و درمان رایگان این افراد در ورامین وجود دارد و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین تصریح کرد: این بیماری بیشتر در مناطق انباشت زباله، نخاله‌های ساختمانی و کودهای حیوانی مشاهده شده و توسط پشه از جوندگانی نظیر موش و سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود.

بختیاری با بیان این که بیماری سالک بومی مناطق گرمسیری است افزود: طی سال‌های اخیر، منطقه ورامین زمستان‌های سرد به خود ندیده و این امر باعث شده تا حتی در این فصل از سال نیز پشه‌های موسوم به پشه خاکی مشاهده شود.

وی ادامه داد: بهترین راه برای پیشگیری از شیوع این بیماری در ابتدا، جلوگیری از انباشت نخاله‌های ساختمانی و زباله است ضمن این که افراد نیز باید قسمت‌های باز بدن که در سطح زمین قرار دارد را پوشانده و شب‌هنگام ضن استفاده از پشه‌بند، از وسایل دفع کننده حشرات نیزاستفاده کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین با اشاره به شناسایی و درمان ۴۸ بیمار مبتلا به سالک از ابتدای امسال تا کنون گفت: تمامی افراد مبتلا به سالک را آقایان تشکیل می‌دهد که این امر نشان می‌دهد اغلب آن‌ها کارگرانی هستند که در مناطق جنوبی ورامین مشغول به کار بوده و شب هنگام به مناطق روستایی محل زندگی مراجعه می‌کنند.

بختیاری تاکید کرد: این بیماری بیشتر در مناطق روستایی شیوع پیدا می‌کند و مردم نباید نسبت به شیوع گسترده آن در سطح شهرستان نگرانی داشته باشند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح طعمه‌گذاری برای از بین بردن جوندگان، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، اقدامات پیشگیرانه افراد و مراجعه سریع فرد به مراکز بهداشتی و درمانی زیر نظر شبکه بهداشت بهترین راه برای مقابله با بیماری سالک است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین اظهار داشت: آزمایشگاه مرکزی شبکه بهداشت و درمان و مراکز درمانی زیر نظر شبکه به صورت رایگان اقدام به شناسایی و درمان افراد مبتلا به بیماری سالک می‌کنند و افراد در صورت ابتلا می‌توانند به این مراکز مراجعه و نسبت به درمان خود اقدام کنند.

بختیاری بیان کرد: باید توجه داشت که طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی تمرکز و امکانات شهرستان به سمت مقابله با این بیماری مهلک هدایت شده ولی این امر نیز باعث نشده تا اقدامات پیشگیرانه نظیر ارائه آموزش، توزیع بروشور و نصب بنرهای اطلاع رسانی مقابله با بیماری سالک در مناطق جنوبی شهرستان انجام نشود.

۲۲ دی ماه امسال رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از شیوع بیماری سالک در مناطق جنوبی ورامین خبر داده بود.
سالک، نوعی بیماری با عامل انگلی است که در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و جنوب اروپا یافت می‌شود.
بیماری سالک، به وسیله‌ی انگل پروتوزوآ، از بیش از ۲۰ گونه لیشمانیا ایجاد می‌شود؛ بیش از ۹۰ گونه پشه‌ی خاکی برای انتقال انگل‌های لیشمانیا شناخته شده است.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha