خراسان رضوی در هفته‌ای که گذشت

مشهد - ایرنا - خراسان رضوی در هفته گذشته میزبان چندین تن از مسوولان و مقامات کشوری بود که برای شرکت در جلسات، برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف به این استان سفر کرده بودند.

فرمانده قرارگاه حضرت زینب (س) در سوریه از جمله این مهمانان بود که به مناسبت سالگرد سردار حاج قاسم سلیمانی به منظور شرکت در نشست علمی «نگاهی راهبردی به اندیشه‌ها و الگوهای تربیتی و کادرسازی سردار سلیمانی و آیت الله مصباح یزدی» به مشهد سفر کرد و اظهار داشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی متعلق به یک شهر و کشور خاص نیست بلکه شخصیتی جهان‌شمول است و امروز شاهد هستیم که قدرت شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمن رعب‌آورتر است.

سردار رحیم نوعی‌اقدم افزود: خط مقدم هر جبهه‌ به عقبه‌اش برمی‌گردد و عقبه خط مقدم مالک اشتر زمان، شهید حاج قاسم سلیمانی و عمار انقلاب آیت الله مصباح یزدی بود.

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز به بازدید از زندان مرکزی مشهد رفته بود، گفت: خدمت‌رسانی به قشری از جامعه که بنا به عللی مرتکب جرم و بزه شده و آسیب دیده‌اند قطعا فرآیندی سخت، دشوار و دارای ظرافت است که نیاز به روحیه ایثارگرانه دارد.

وی افزود: کار در زندان نوعی ایثار و جهاد است و آنچه در زندانها مشاهده می شود این است که زندانبانان ما در این شرایط به واسطه نوع خدمتشان در معرض آسیب های فراوانی قرار دارند.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت های قانونی در کاهش جمعیت کیفری گفت: شرایط اجتماعی و اقتصادی در تولید جرم و بزه، نقش مستقیمی دارد و لازم است تا دستگاه های متولی در این خصوص با نگاه علمی و بررسی کارشناسی اقدامات حمایتی و پیشگیرانه انجام دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز که به خراسان رضوی سفر کرده بود، در مراسم آغاز عملیات اجرایی اقامتگاه حسینیه حضرت علی اصغر (ع) واقع در اردوگاه تربیتی معتادان متجاهر حسن آباد از توابع شهرستان مشهد گفت: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند معضلات اجتماعی از جمله معتادان متجاهر را سامان دهد و حضور مردم به ویژه خیرین برای سامان بخشیدن به این موضوع لازم است.

اسکندر مومنی افزود: حوزه معتادان متجاهر تا حدی از بهره مندی کمکهای خیرین مغفول مانده چرا که بسترهای آن آماده نبوده است.

وی اضافه کرد: هم اینک در تبریز به ندرت معتادان متجاهر و متکدی در خیابانها به چشم می خورد اما این اتفاق به همت خیرین و مردم آن شهر رخ داد که با ساخت اقامتگاه، بسترسازی برای اشتغال و کارهای خیرانه دیگر، زمینه جمع آوری آنان را از خیابانها فراهم کرده اند.

مومنی همچنین در خصوص تغییر و تحولات سیاسی افغانستان و رویکرد این کشور نسبت به ورود مواد مخدر به ایران گفت: طالبان طی اعلام رسمی گفته‌اند که مانع از ورود مواد مخدر به کشور ما می‌شوند اما این نگاه باید در رفتار عملی آنان نیز ثابت شود.

معاون قضایی دادستان‌کل کشور دیگر مسوولی بود که چهارشنبه گذشته به خراسان رضوی سفر کرد و در حاشیه حضور در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، گفت: گرفتاران اعتیاد استعداد بیشتری برای جرائم دارند و آمار پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از جرایم به مساله اعتیاد برمی‌گردد.

سعید عمرانی افزود: اعتیاد ام المصائب کشور است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی چه در حوزه جرائم و چه در جنبه اجتماعی از جمله طلاق، اختلافات خانوادگی، سرقت‌ها، زورگیری‌ها و غیره به این مساله مربوط می شود.

معاون امور عمومی، قضایی، دفاعی و امنیتی سازمان برنامه و بودجه نیز که همراه هیاتی مهمان استان خراسان رضوی شده بود، وضعیت هزینه‌کرد اعتبارات در طرح‌های مربوط به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی کرد.

نیرالزمان عظیمی چهارشنبه شب گذشته با اشاره به سفر دوروزه خود به مشهد مقدس افزود: این سفر با هدف رصد و ارزیابی پروژه های مربوط به کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی موضوع ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه انجام گرفت تا نحوه هزینه اعتبارات این بخش طبق مفاد مندرج در موافقت نامه متبادله بین سازمان امور اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

مسوول نمایندگی قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی که در نشست تخصصی مبنا، با موضوع ”آشنایی با آثار و سیر مطالعاتی مرتبط با رهبر معظم انقلاب اسلامی” در کتابخانه مرکزی مشهد حضور یافته بود، گفت: تطبیق نظام محاسباتی و عمل منطبق بر اوامر ولی امر جامعه، حایز اهمیت است که مطالعه آثار قلمی، بیانات و پیگیری مستمر و دقیق بیانات رهبر معظم انقلاب راه رسیدن به نظام محاسباتی است.

حجت الاسلام سعید صلح میرزایی پنجشنبه گذشته اظهار داشت: تحقق اهداف هر جامعه با هم‌افقی مردم با ولی جامعه مرتبط است که برای آن باید کتابها و بیانات رهبری را دنبال کرد. 
دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به منظور حضور در پیش نشست ششمین اجلاسیه ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی در مشهد حضور یافته بود، گفت: با توجه به هدف‌گذاری رشد ۳.۵ درصدی و افزایش ۴.۵ درصدی سرمایه‌گذاری در بودجه سال آینده، می‌توان در صورت بهره‌وری مناسب به تحقق این رشد اقتصادی امید داشت.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: مسوولان باید روش تحقق اهداف این برنامه را به خوبی برای مردم بیان کنند و برای به رسیدن به بهره‌وری مورد نظر، قواعد درستی در نظر گرفته شود تا بتوان از امکانات موجود بهترین بهره ممکن را برد.

آقامحمدی همچنین در پیش نشست ششمین اجلاسیه ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی از مشهد به عنوان تنها شهر با قابلیت جهانی شدن در کشور یاد کرد که توان پذیرش زائران بسیاری از کشورهای مختلف را دارد و افزود: مشهد را باید به عنوان پایتخت دوم ایران به رسمت شناخت زیرا، زیارت، تجارت و صنعت در کنار همکاری‌های منطقه‌ای در خراسان بزرگ در حال رخ دادن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که به خراسان رضوی سفر کرده بود، پنجشنبه شب در پیش نشست ششمین اجلاسیه ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی، یکی از ویژگی‌های این دوره از مذاکرات وین در خصوص برجام را توجه جدی به مسائل اقتصادی برشمرد که با همکاری مجموعه‌های مرتبط صورت گرفته‌است.

دکتر مهدی برادران افزود: علاوه بر روند گذشته که به صورت ویژه مسائل مربوط به صنایع کشور در مذاکرات برجام مورد توجه قرار گرفته است موضوع صحه‌گذاری در روند مذاکره نیز مهم است که چه میزان از تحریم‌ها در حال لغو شدن است.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که تعیین کننده خواهد بود، انتظارات صنایع کشور نسبت به این فرایند است و بر همین اساس برنامه کوتاه مدتی برای صحه گذاری در نظر گرفته شده است تا میزان صداقت طرف‌های مذاکره در ادعاهای خود مشخص شود.

فرمانده قرارگاه فرهنگی عمار دیگر مهمان خراسان رضوی در هفته گذشته بود که در مشهد گفت: دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به منزله انتحار اقتصادی است که اقتصاد ما را معتاد کرده است.

حجت الاسلام مهدی طائب پنج‌شنبه‌شب در جمع نمازگزاران مسجد امام علی(ع) در منطقه پیروزی مشهد افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد مخدر دولت قبل بود و تا وقتی به اقتصاد تزریق شود، همه چیز تعطیل است که باید این اعتیاد را آرام آرام از اقتصاد ایران گرفت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر مسوول عالیرتبه ای بود که روز پنجشنبه برای شرکت در یادواره شهدای غرب مشهد به خراسان رضوی سفر کرد و گفت: تقدیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید از اول انقلاب اسلامی تاکنون، نشان از پایبندی ملت ایران به ادای تکلیف الهی خود تا پای جان دارد.

سردار علی فدوی که در جمع خانواده معظم شهدا و مردم مشهد سخن می گفت، افزود: دشمنان فهمیدند این انقلاب متفاوت است و این جبهه انقلابی از خرداد ۴۲ بر جبهه باطل تاخته است، لذا دشمنان حیات خود را در معرض خطر دیده و از روز اول به جنگ با انقلاب اسلامی برخاستند.

وی همچنین به نگرانی دشمن از شکست در جبهه مارب یمن اشاره کرد و با بیان اینکه دلدادگان انقلاب اسلامی در یمن تقریبا نیازی به کسی ندارند، گفت: برحسب ظاهر ۲ کشور ارتجاعی عربستان و امارات در این نبرد حضور دارند، اما اطلاع کامل داریم که آمریکا، اسرائیل، برخی از کشورهای اروپایی، کشورهای مرتجع عرب و حتی برخی کشورهای آفریقایی در نبرد علیه یمن حضور دارند اما نتوانسته‌ اند بر دلدادگان انقلاب اسلامی در یمن غلبه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha