۲۴ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84611863
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

رشت - ایرنا - تغییر مدیران میراث فرهنگی گردشگری و محیط زیست و همچنین ۲ فرماندار، بازگشایی تالار مرکزی رشت، شناسایی ۶ گیلانی با گروه خونی نادر و پیروزی نمایندگان گیلان در لیگ دسته اول کشور مهمترین عناوین خبری هفته در گیلان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفته هم در ادامه روند تغییرات مدیریت استاندار گیلان، سرپرستان جدید فرمانداری ۲ شهرستان رودسر و بندرانزلی منصوب شدند. اسدالله عباسی استاندار طی احکامی امیر جانبازی را به سمت سرپرستی فرمانداری بندرانزلی و محمدرضا شهاب‌زاده را به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان رودسر منصوب کرد.

جوان گلستانی در آبشار لاتون آستارا جان خود را از دست داد

سقوط جوان گلستانی از آبشار لاتون که منجر به مرگ وی شد، یکی از اخبار مهم روز شنبه ایرنا بود که با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر آستارا و تیم پشتیبانی تالش، تیم کوهستان و با همکاری بخشداری لوندویل، دهیاری، خانه هلال باش محله، پیکر بی جان یک جوان از استان گلستان که به دره آبشار لاتون آستارا سقوط کرده بود، پیدا شد.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

پس از عملیات جستجو در کمتر از ۲۴ ساعت توسط عوامل امدادی جمعیت هلال احمر با کمک هیات کوهنوردی بندر انزلی و اهالی محل، پیکر بی جان یک جوان کشف و تحویل عوامل انتظامی شد.

آبشار لاتون با ۶۰۰ سال قدمت و ۱۰۵ متر ارتفاع در ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد و در فاصله ۱۰ متری آن، آبشار دیگری با ۶۵ متر ارتفاع وجود دارد و سرریز آب آن نسبت به لاتون، بیشتر و پهن تر است و در طول ایام مختلف سال مورد توجه گردشگران و کوهنوردان است.
شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

شهردار رشت در چند قدمی استیضاح

قانع نشدن اعضای شورای اسلامی رشت از پاسخ شهردار این شهر نیز دیگر اخبار مهم هفته بود. پس از حدود سه ماه از فعالیت سیدامیرحسین علوی به عنوان شهردار مرکز استان گیلان، جلسه فوق العاده و علنی شورای اسلامی رشت با موضوع طرح سوال از شهردار در صحن شورا برگزار شد که پس از شنیدن توضیحات شهردار، شورا با اکثریت آرا نسبت به پاسخ های ارائه شده قانع نشد.

سیدامیرحسین علوی شهردار رشت که هفتم مهرماه امسال به این سمت انتخاب و منصوب شد، با حضور در جلسه فوق العاده و علنی شورای شهر به تعدادی از سوالاتی که پیش از این توسط ٩ عضو شورای اسلامی این شهر مطرح و به وی ارائه شده بود، پاسخ داد.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

پس از پاسخ شهردار رشت به سوالات اعضای شورا، نسبت به رای گیری مبنی بر قانع شدن و قانع نشدن اعضای شورا از جواب های سیدامیرحسن علوی رای گیری شد که در نهایت از ١١ عضو شورای اسلامی شهر رشت ۶ نفر نسبت به پاسخ های شهردار قانع نشدند، بنابراین اکثریت اعضای شورا نسبت به پاسخ شورا قانع نشدند.

محمدحسین واثق کارگرنیا رییس شورای اسلامی رشت در حاشیه برگزاری این جلسه به خبرنگار ایرنا، گفت: استیضاح دست اعضای شورا است به این ترتیب اگر چهار نفر از اعضای شورای اسلامی رشت درخواست استیضاح دهند، استیضاح شهردار رشت کلید می خورد.

رسیدن قطار تغییرات مدیریتی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

نخستین خبر مهم روز یکشنبه، معرفی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان بود که معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی حکمی، دکتر ولی جهانی را به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان منصوب کرد.

 طی حکم جواد واحدی به ولی جهانی که پیش از این معاونت میراث فرهنگی این اداره کل را عهده دار بود، آمده است:نظر به تعهد و تجربه جنابعالی به موجب این حکم به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ،  گردشگری و صنایع دستی استان گیلان منصوب می شوید.

ولی جهانی متولد ۱۳۵۱، فارغ التحصیل دکترای باستان شناسی، استاد دانشگاه و مشاور فرهنگی پژوهشکده گیلان شناسی، مولف کتب متعددی در زمینه باستان شناسی، تاریخ و گردشگری، دارای مقالات متعدد علمی- پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و سرپرستی ۴۰ فصل بررسی و کاوش باستان شناسی در محوطه های تاریخی و باستانی استان گیلان را برعهده داشته است.  

از مهمترین سوابق اجرایی جهانی  می توان به معاونت آموزش ، معاون میراث فرهنگی ،دبیر شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، رئیس مرکز باستان شناسی استان، رئیس اداره ثبت آثار ،پژوهشگر برتر میراث فرهنگی گیلان و دبیر همایش های علمی و اجرایی اشاره کرد که پیش از این، مسعود حلاج پور مدیریت اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان را عهده دار بود.

 ترمز مرگ و میر کرونایی در گیلان کشیده شد

کاهش میزان مرگ و میر کرونایی در گیلان دیگر خبر مهم روز یکشنبه ایرنا بود که با توجه به واکسیناسیون و همچنین رعایبت پروتکل‌های بهداشتی، به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، طی یک ماه اخیر فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در اغلب روزها در این استان صفر شده‌ است.

دکتر فردین مهرابیان افزود: طی چند روز اخیر تنها یک مورد فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در "روز گذشته" داشتیم و تقریباً مرگ و میر روزانه ناشی از این ویروس در استان به صفر نزدیک شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار بستری‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های گیلان اضافه کرد: بر اساس آمار امروز ۱۳۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

مهرابیان بیان داشت: کاهش آمار بستری‌های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان و فوت ناشی از این بیماری نشانگر رعایت جدی پروتکل های بهداشتی و استقبال مردم از تزریق واکسن کرونا به ویژه دز سوم است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تزریق دز سوم واکسن کرونا نیز در پیشگیری از سویه اومیکرون مهم است، اظهار داشت: افراد بالای ۱۸ سال که ۲ دز واکسن را دریافت کرده‌اند و سه ماه از تزریق گذشته برای دریافت نوبت سوم به پایگاه‌های واکسیناسیون در سراسر استان گیلان مراجعه کنند.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک که روز گذشته "شنبه" اعلام شد همه ۱۷ شهرستان گیلان شامل املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه‌اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه‌سرا، ماسال، رضوانشهر، تالش، رودبار، آستارا و رودسر در نقشه کرونایی آبی شدند.

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

عروسک‌های شاد ماسوله در مسیر ثبت ملی

اما نخستین خبر مهم روز دوشنبه مربوط به قرار گرفتن عروسکهای شاد ماسوله در مسیر ثبت ملی است و با توجه به اینکه شهر تاریخی ماسوله که این روزها در تب و تاب جهانی شدن به سر می برد، در اتفاقی تازه پرونده عروسک‌های بافتنی خندان خود را در دستور ثبت قرار داد که به همراه ۱۱ پرونده دیگر برای ثبت ملی راهی شده اند.

تابستان ۸۹ بود که خبرگزاری ایرنا گیلان زنگ خطر رسوخ " باربی " عروسک زیبا چینی به میان مردم ماسوله شهر عروسک ها را بصدا درآورد، هشداری که به سرعت مردم و مسئولان را بیدار کرد. 

در پی این گزارش باربی از میان عروسک های پشمین ماسوله رخت بر بست تا اینکه امروز پس از یک دهه، پرونده ثبت ملی عروسک های رنگین و خندان ماسوله تدوین و ارسال شده است.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از تهیه و ارسال پرونده ۱۲ اثر ناملموس استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی- فرهنگی کشور خبر داد و افزود: مهارت بافت سنتی عروسک های ماسوله که به عرواسوله مشهور است به همراه مهارت ساخت عروسک ویو، مهارت ساخت عروسک جاروگیشه از جمله مواردی است که برای ثبت ملی ارسال شده است.

ولی جهانی بیان کرد: مهارت تهیه جوکول، مهارت تهیه اربادوشاب(امبرا دشا)، آئین زار زار، مهارت دوخت لباس محلی قاسم‌آبادی در شرق گیلان، مهارت سنتی تهیه کلوچه فومن، آئین ورزه مشته، شیوه تهیه سنتی درار، دلار یا دلال (نمک سبز گیلانی)، مهارت ساخت و نواخت تنبوره تالش و مهارت ساخت گمج از جمله آثاری هستند که پرونده ثبتی آنها به منظور ارسال به جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس تهیه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز تغییر کرد

 معرفی سررپست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان دیگر خبر مهم روز دوشنبه گیلان بود که طی حکمی از سوی دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رضا زمانی به‌عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان منصوب شد.

رضا زمانی دانشجوی دکترای تنوع زیستی و مدرس دانشگاه است و  پیش از این به عنوان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های شفت ، فومن و آستانه اشرفیه  مشغول فعالیت بود.
پیش تر ساسان کفایی مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را عهده دار بود.

درهای تالار مرکزی رشت پس از ٢ سال روی اهالی هنر باز شد

شاید بتوان گفت که بازگشایی درهای تالار مرکزی رشت مهم ترین خبر هفته و حتی یکسال اخیر برای اهالی فرهنگی استان گیلان بود. بزرگترین تالار شمال کشور پس از ۲ سال تعطیلی بار دیگر با همایش فرم و نقد در هنر سینما در رشت بازگشایی شد.

ساخت تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیر ساخت‌های فرهنگی و با هدف ارائه بستر مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی - هنری در سال ۱۳۸۶ آغاز و اسفند ماه ۹۷ افتتاح شد. البته طرح مطالعاتی پروژه کتابخانه مرکزی رشت از سال ۱۳۸۰ آغاز شد، اما در مدتی کوتاه با همه‌گیری ویروس کرونا این مجموعه فرهنگی تعطیل و این تعطیلی نیز تاکنون ادامه یافته است.

بزرگترین تالار مرکزی شمال کشور با بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ظرفیت یکهزار و ۴۰۱ نفر در مساحت ۱۹ هزار متر مربع و زیربنای ۱۵ هزار متری ساخته شد که طی ۲ سال اخیر زیرسایه بحران کرونا ،مشکلات حقوقی و مالکیتی غبار تعطیلی به خود گرفت تا امروز که با حضور پر شور هنرمندان و مخاطبان هنر سینما بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: بهره بردار اصلی تالار مرکزی رشت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است و با همیت و مشارکت همه سازمانها از جمله استانداری و شهرداری این فضای عظیم فرهنگی بصورت رسمی وارد چرخه فرهنگ و هنرگیلان شده است.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

رضا ثقتی افزود: این تالار متاسفانه بدلایل حقوقی، وجود نواقص، بحران کرونا و بحث مالکیتی تعطیل شد اما با اهتمام  استاندار و تعامل بین دستگاهی این فضای فرهنگی هنری بار دیگر آماده بازگشایی شده است.

وی گفت : تکمیل تالار مرکزی رشت به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هزینه نگهداری هر ماه تالار مرکزی رشت ۳۰۰ میلیون رضا ثقتی افزود: این تالار متاسفانه بدلایل حقوقی ،وجود نواقص ، بحران کرونا و بحث مالکیتی تعطیل شد اما با اهتمام  استاندار و تعامل بین دستگاهی این فضای فرهنگی هنری بار دیگر آماده بازگشایی شده است.

۶ نفر با گروه خونی نادر در گیلان شناسایی شده‌است

شناسایی ۶ گیلانی با گروه خونی نادر، اولین خبر مهم روز سه شنبه ایران بود که به گفته مدیر پزشکی انتقال خون گیلان، تاکنون ۶ نفر با گروه خونی "o بمبئی" از گروه‌های خونی نادر در این استان شناسایی شده‌ است.

دکتر گیتی ایزدی‌پور به مناسبت روز ملی خون‌های نادر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسن‌ترین فرد شناسایی شده در گیلان با گروه خونی نادر "o بمبئی" مربوط به فردی ۹۱ ساله و کوچکترین نیز کودک ۶ ساله بود که هر ۲ نفر طی بیماری و نیاز به خون شناسایی شده‌اند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه از وضعیت خونی اهداکنندگان مستمر و باسابقه در این استان مطلع هستیم، اظهار داشت: علاقمندان واجد شرایط به عبارتی بار اولی‌ها برای مطلع شدن از وضعیت خونی شان می‌توانند ضمن مشارکت در کار انساندوستانه اهدای خون، شناسایی آنان در صورت برخورداری از گروه خونی نادر نیز انجام شود.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

وی بیان داشت: افراد دارای گروه خونی نادر تنها می‌توانند از گروه خونی مشابه خون دریافت کنند آنان نمی‌توانند از سایر گروه‌ها خون بگیرند، بنابراین شناسایی افراد با گروه‌های خونی نادر اهمیت بسزایی دارد.

ایزدی‌پور با بیان اینکه خون‌های اهدایی توسط افراد با گروه‌های خونی نادر با ساز و کار خاصی در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد فریز می‌شود، اظهار داشت: اگر خون فرد با گروه خونی نادر شناسایی شده باشد هم خودش می‌تواند اهداکننده برای بیماران نیازمند به این گروه های خونی باشد یا اینکه در صورت نیاز خودش نیز از این مایع حیاتی بهره‌مند شود.

وی هزینه کرد انتقال خون برای هر کیسه خون نادر "دریافت گروه خونی نادر از اهداکننده تا تزریق به بیمار" را میانگین پنج تا ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: خون های اهدایی به بیماران رایگان است و هیچ هزینه‌ای از آنان دریافت نمی‌شود.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

سپیدرود رشت مقابل شهرداری بندرعباس متوقف شد

تساوی تیم فوتبال سپیدرود رشت برابر شهرداری بندرعباس دیگر خبر مهم روز سه شنبه بود که سرخپوشان رشتی در هفته دهم رقابتهای لیگ دسته دوم کشور مقابل تیم شهرداری بندرعباس متوقف و برابر این تیم به نتیجه مساوی صفر بر صفر رسید.

نیمه اول این دیدار با برتری سپیدرود آغاز شد و بازیکنان این تیم بر بازی تسلط داشته و چند حمله نیز به روی دروازه شهرداری بندرعباس انجام دادند اما در ادامه، این بازی به تعادل کشیده شد تا نیمه اول بدون سپری شدن گلی با نتیجه مساوی خاتمه یابد.

در نیمه دوم نیز هر ۲ تیم یک بازی پایاپایی را از خود به نمایش گذاشتند و چند فرصت بدست آورند اما در اواخر این دیدار، سپیدرود تیم برتر میدان بود و چند حمله مناسب نیز انجام داد به خصوص در دقیقه پایانی این دیدار که ضربه بازیکنان این تیم به دیرک دروازه تیم شهرداری بندرعباس اصابت کرد تا در نهایت این مسابقه با نتیجه مساوی صفر بر صفر خاتمه یابد.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

با توجه به انجام بازی های هفته دهم ، تیم شهرداری بندرعباس با ۹ بازی و کسب ۱۴ امتیاز در مکان ششم و سپیدرود رشت نیز با انجام ۱۰ بازی و کسب ۱۴ امتیاز و به دلیل تفاضل گل کمتر، در رتبه هفتم جدول رده‌بندی گروه اول لیگ دسته دوم کشور قرار دارند.

سفر رئیس فدراسیون فوتبال به گیلان

گیلان هفته گذشته میزبان سفر مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال به همراه رئیس این فدراسیون برای انتخابات هیات ریسه هیات فوتبال گیلان بود. 

مجمع عمومی سالیانه و انتخاباتی هیات رئیسه فوتبال گیلان روز سه‌شنبه با حضور شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس و سایر مسئولان فدراسیون فوتبال، مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان و مسئولان هیات فوتبال این استان در منطقه آزاد بندرانزلی برگزار شد که در نهایت، میرشهاب مومنی با کسب ۲۹ رای به عنوان نایب رئیس ، مریم آزمون با ۲۸ رای به عنوان نایب رئیس بانوان، سهیل میرزاجانی با ۲۷ رای به عنوان نمابنده باشگاهها و مجید مرآت با ۱۸ رای به عنوان نماینده هیاتها در هیات رئیسه هیات فوتبال استان گیلان انتخاب شدند.

رئیس فدراسیون فوتبال نیز در این انتخابات طی سخنرانی با بیان اینکه برخی قصد و نیت تخریب فوتبال را دارند، گفت: این افراد ابتدا به خود صدمه و لطمه می‌زنند و اقدامات آنان تاثیری در روند پیشرفت فوتبال ندارد.

شهاب الدین عزیزی خادم در منطقه آزاد بندرانزلی اظهار داشت: گرچه یک عده قصد تخریب فوتبال را دارند، اما علیرغم همه موانع و مشکلاتی که وجود دارد راه ما مشخص است و برای پیشرفت فوتبال گام بر می‌داریم.

وی اضافه کرد: افرادی که قصد تخریب فوتبال را دارند، اولین صدمه را به خود می‌زنند. از سوی دیگر منابع بسیار محدود فوتبال مشخص است و حتی اگر تعدادی از رسانه ها را با خود همراه داشته باشند نمی‌توانند به فوتبال کشور آسیب بزنند.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

استاندار گیلان رئیس ستاد برگزاری مسابقات شطرنج بین‌المللی جام خزر شد

خبرگزاری ایرنا اخبار روز چهارشنبه را با انتخاب اسدالله عباسی استاندار گیلان به عنوان رئیس ستاد برگزاری مسابقات شطرنج بین‌المللی جام خزر آغاز کرد که طی حکمی از سوی حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، استاندار گیلان را به عنوان رئیس ستاد برگزاری نوزدهمین دوره مسابقات شطرنج گرامیداشت دهه فجر جام خزر انتخاب شد و این حکم توسط حسن تامینی رئیس فدراسیون شطرنج به استاندار گیلان تقدیم شد.

نوزدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین‌المللی جام خزر، اواخر بهمن ماه سال جاری با حضور زبده‌ترین شطرنجبازان داخلی و چند کشور خارجی، به میزبانی گیلان برگزار خواهد شد.

رقابتهای شطرنج بین المللی جام خزر هر سال در ایام دهه فجر با حضور شطرنجبازان ملی پوش ایران و شطرنجبازان چند کشور خارجی به میزبانی گیلان برگزار می‌شود که این مسابقات سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و ۲ سال گذشته نیز با عنوان جام کاسپین برگزار شده بود.

پیروزی تیم شهرداری آستارا برابر قشقایی شیراز 

دیگر خبر روز چهارشنبه، برتری نمایندگان گیلان در هفته چهاردهم مسابقات لیگ دسته اول فوتبال کشور بود که تیم شهرداری آستارا  در یک دیدار خانگی برابر قشقایی شیراز با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی دست یافت و ملوان نیز در یک بازی خارج از خانه با نتیجه سه بر صفر مقابل تیم استقلال ملاثانی پیروز شد.

بازی تیم فوتبال شهرداری آستارا با تیم قشقایی شیراز  در ورزشگاه وحدت آستارا و با حضور تماشاگر برگزار شد و شهرداری آستارا که از ۲ هفته قبل با سرمربیگری پایان رافت تغییر میان فصلی خود را کلید زد، بعد از هشت هفته باخت و مساوی برابر تیم های مختلف، توانست طعم پیروزی را بچشد.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

شهرداری آستار با پیروزی با کسب ۱۷ امتیاز از ۱۴ بازی با ۲ پله صعود در رده یازدهم جدول لیگ دسته یک قرار گیرد و تیم مولان نبدرنازلی نیز با برتری برابر استقلال ملاثانی با کسب ۳۰ امتیاز همچنان به روند صدرنشینی خود ادماه داد.

گیلان ۱۵ درجه‌ سرد می‌شود؛ امواج چهارمتری مهمان دریای خزر

کاهش ۱۵ درجه ای دما و مواج بودن دریای خزر، اولین خبر مهم روز پنجشنبه ایرنا بود که هواشناسی گیلان پیش بینی کرد که آسمان استان برای روز جمعه میزبان سامانه بارشی است که علاوه بر بارش باران و برف، کاهش حدود ۱۵ درجه سانتیگرادی دما را نیز به همراه خواهد داشت و دریای خزر نیز برای این روز توفانی است.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

بنا به همین گزارش ، از اواخر روز پنجشنبه با ورود سامانه سرد شمالی مردم گیلان شاهد آغاز موجی از بارندگی ، وزش باد، ( نستاً شدید) خواهند بود که در ارتفاعات بارش برف و احتمال بوران نیز پیش بینی می شود. 

بر اساس پیش بینی هواشناسی دمای هوا برای روز جمعه نسبت به روز پنجشنبه در مناطق مختلف بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد سرد می شود که این کاهش دما در ارتفاعات بیشتر احساس خواهد شد. البته برای مناطق جلگه ای استان نیز کاهش دما محسوس بوده که با بارش رگباری باران نیز همراه است. 

هواشناسی گیلان دامنه فعالیت این سامانه بارشی و سرد را طی روز جمعه پیش بینی کرد که از در ساعات بعدازظهر برخی نقاط جلگه ای نزدیک به دامنه ها نیز با بارش مخلوط برف و باران و یا بارش برف مواجه باشند.

آبگرفتگی معابر عمومی، لغزش و رانش مناطق کوهستانی، کولاک برف در ارتفاعات و دامنه ها، کاهش دید، لغزندگی و اختلال در تردد محورهای کوهستانی از مخاطرات اعلام شده برای فعالیت این سامانه بارشی پیش بینی شده است.

تصنیف میرزاکوچک خان جنگلی ثبت ملی شد

ثبت ملی تصنیف میرزاکوچک خان جنگلی دیگر خبر مهم روز پنجشنبه ایرنا بود که ثبت ملی این تصنیف به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت وی بود.

در جلسه مورخ ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ شورای ملی ثبت آثار ناملموس ، تصنیف پرآوازه میرزا کوچک خان که از جمله آثار برجسته فرهنگی اجتماعی استان به شمار می‌رود در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

مروری بر گیلان هفته؛ گشودن درهای تالار مرکزی رشت تا تسریع تغییرات مدیریتی

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی منابع موجود سراینده این اثر ماندگار مشخص نیست اما قدمت آن در حدود یکصد سال تخمین زده شده است که تصنیف یادشده نخستین بار به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شده است و یکی از دلایل ماندگاری این سروده را می‌توان استفاده از آن در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی، آهنگسازی محمد میرزمانی و صدای استاد پیشکوست موسیقی فولکلوریک گیلان ناصر مسعودی برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha