عضو جمعیت مبارزه با دخانیات ایران: تبلیغات مصرف دخانیات خلاف قانون است

قم-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم و عضو جمعیت مبارزه با دخانیات ایران نمایندگی قم با انتقاد از تابلوهای تبلیغاتی دخانیات در سردربرخی واحدهای صنفی، گفت: تبلیغات مصرف دخانیات خلاف قانون است.

به گزارش چهارشنبه شب روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم ،‌ محمدعلی گل  افزود: دخانیات یکی از بزرگترین صنایع مرگ آفرین جهان است که طبق آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از  هشت میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند، از این تعداد حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به علت استعمال دود دست دوم (دود تحمیلی دخانیات) جان خود را از دست می‌دهند که بیش از ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: آمار مرگ ناشی از دخانیات در ایران حدود ۶۰ هزار نفر در سال است، درواقع می‌توان گفت؛ دخانیات به‌تنهایی عامل یک‌سوم سرطان‌هاست و جزو یکی از پنج عامل اصلی مرگ‌ومیر در بیماری‌های غیر واگیر است.

عضو جمعیت مبارزه با دخانیات ایران نمایندگی قم افزود: طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، هر نوع تبلیـغ، حمـایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیدا ممنوع است. همچنین طبق ماده۴ آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، فروش و عرضه محصولات دخانی توسط عاملین مجاز نباید به نحوی باشد که نمایانگر تبلیغ محصولات دخانی برای عموم باشد.

وی ادامه داد: علیرغم وجود این قوانین شاهد آن هستیم که با افزایش روز افزون اماکن عرضه دخانیات (عمده و خرده فروشی)، تبلیغات آنها نیز گسترش قابل ملاحظه ای یافته است. به طوری که هر یک از این اماکن با نصب ویترین های فریبنده، تابلوهای تبلیغاتی متعدد بر سر درب و روی شیشه ها، نصب بنرهای متعدد در حاشیه پیاده رو و خیابان شهروندان را برای تهیه و مصرف دخانیات ترغیب می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: همچنین معضل دیگر عرضه محصولات دخانی در خوار و بار فروشی ها در قفسه های بسیار شکیل و در معرض دید عموم است، در حالی که طبق قانون صرفا مکان های دارای پروانه فروش دخانیات و آن هم به صورتی که نمایانگر تبلیغ دخانیات برای عموم نباشد، می توانند اقدام به فروش دخانیات کنند.

وی تاکید کرد:با وجود اینکه هیچگونه مجوزی برای اماکن فروش و عرضه دخانیات از طرف سازمان های ذیربط صادر نمی شود، همچنان انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی بر سردرب اماکن عرضه و فروش دخانیات خودنمایی می کند.

عضو جمعیت مبارزه با دخانیات ایران نمایندگی قم اظهار داشت: با توجه به افزایش مصرف دخانیات در جامعه بخصوص در بین نوجوانان و زنان به عنوان دروازه ای برای ورود به اعتیاد و بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر، ضروری است با تدابیر محکمی از گسترش این معضل بزرگ اجتماعی جلوگیری شود.

وی افزود: در این راستا یک اقدام عملی و تاثیر گذار می تواند سخت گیری در صدور مجوز برای این اماکن از سوی دستگاه های مربوطه و جمع آوری اماکن غیر مجاز باشد. همچنین الزام به جمع آوری تابلوهای تبلیغاتی و محدودیت آنها می تواند نقش موثری در پیشگیری از ترویج این معضل اجتماعی داشته باشد.

وی ابراز داشت:جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به عنوان یک موسسه مردم نهاد تلاش می کند صدای مردم را به گوش مسئولین برساند و خواسته‌های به حق مردم را از دولت مطالبه کند، این موسسه، از مردم فرهیخته ایران اسلامی و از دولت تقاضا دارد؛ در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و برای احقاق حق مردم بکوشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha