تبدیل دانش به مهارت؛ فرمول مهم اشتغال‌زایی در مازندران

ساری- ایرنا- تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار رویکرد و هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌محور و آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران است ، موضوعی که بی‌توجهی به آن علاوه بر تاثیر منفی در کیفیت ارایه خدمات و تولید کالا در جامعه به افزایش آمار بیکاری منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، با وجود این که بیکاری جوانان بویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی همواره به عنوان یک چالش اساسی در مازندران مطرح است و نرخ بیکاری در پاییز امسال هم طبق پورتال مرکز آمار ایران به ۶.۸ درصد رسیده ، اما به باور کارشناسان، با اجرای و ترویج طرح‌های مهارت آموزی می‌توان روند اشتغالزایی در این دیار را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

به باور صاحب‌نظران، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در زمان حاضر حلقه مفقوده برای ایجاد اشتغال پایدار و تبدیل دانش به مهارت در مازندران است به گونه‌ای که بسیاری از صنعتگران و فعالان اقتصادی از نبود نیروی انسانی ماهر در خط تولید واحدهای صنعتی خود گلایه دارند و خواستار تربیت نیروی انسانی ماهر در کارگاه‌های دولتی و خصوصی مهارت‌آموزی هستند.

از سوی دیگر مسوولان استان هم از سال‌های پیش تاکنون همواره دغدغه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان را داشته و دارند ، اما به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران یکی از دلایل عمده بیکاری حدود ۱۲۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی در استان فقدان تفکر مهارت‌آموزی در بین آنها است چراکه به باور وی ظرفیت‌های شغلی دست نخورده قابل توجهی در استان وجود دارد که به طور حتم برای شکوفایی آن  اجرای دقیق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ضروری است.

سید حسین درویشی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه باتوجه به ظرفیت و منابع سرشاری که در مازندران وجود دارد اگر جوانان تحصیل کرده در مسیر مهارت آموزی حرکت کنند به معنای واقعی بیکاری در این دیار رخت بر می‌بندد، گفت : به عنوان نمونه در زمان حاضر یک واحد صنعتی در شهرستان آمل به ۵۰۰ نیروی جوان و دارای مهارت نیاز داد و مدت‌ها است که برای جذب نیرو فراخوان داده است اما بسیاری از مراجعه کنندگان در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی دارای مهارت نیستند و در مصاحبه اولیه برای کار در این کارخانه رد می‌شوند.

وی ادامه داد: تفکر پشت میزنشینی آفت و آسیب جدی در مسیر ایجاد اشتغال پایدار و اجرای طرح مهارت آموزی است که باید این فرهنگ اشتباه را از جامعه حذف کنیم تا انگیزه جوانان برای یادگیری حرفه‌های مختلف افزایش یابد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال ۱۷ هزار و ۴۶۶ نفر در آموزشگاه‌های دولتی و ۲۷ هزار و ۳۰۸ نفر در آموزشگاه‌های خصوصی مازندران دوره‌های مهارتی آموزش فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند، تصریح کرد: واکاوی این آمارها  نشان می دهد که استقبال جوانان مازندرانی از طرح‌های مهارتی در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

درویشی با بیان اینکه، ۶۰ درصد از مجموع ۴۴ هزار و  ۷۷۴ نفری که از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال در دوره‌های مهارت آموزی در استان شرکت کردند، دانش آموختگان دانشگاهی هستند، خاطر نشان کرد: به طور قطع در آینده با ایجاد اشتغال برای این قشر از جامعه، روند آمار بیکاری در مازندران کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی ادامه داد: ۳۳۰ حرفه برای آموزش فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف برای مهارت آموزان در مازندران در نظر گرفته شده که به طور عمده جوانان استان از مهارت‌های آرایشگری، خیاطی، کامپیوتر، جوشکاری، برق صنعتی و ساختمان استقبال قابل توجهی دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: از مجموع افرادی که در سال جاری در دوره‌های آموزشی کارگاه‌های دولتی و خصوصی استان نام‌نویسی کردند، ۶۰ درصد مرد و ۴۰ درصد زن هستند.

تبدیل دانش به مهارت؛ فرمول مهم اشتغال‌زایی در مازندران

مهارت آموزی مبتنی بر فناوری‌های نوین

وی ادامه داد: باتوجه به پیشرفت فناوری، ماهیت مهارت آموزی هم در مازندران و دیگر نقاط کشور تغییر زیادی کرده و در یک سال گذشته برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در بخش زیست فناوری، بوم گردی، فناوری اطلاعات در شاخه‌های گردشگری و کشاورزی و همچنین  انرژی خورشیدی در استان افزایش یافته است.

درویشی افزود: آموزش‌های مهارت آموزی در مرکز جوار بین کارگاهی در واحدهای صنعتی، تولیدی و همچنین دانشگاه‌های استان باهدف افزایش مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در دستور کار است و در زمان حاضر ۵۰ مرکز جوار بین کارگاهی در استان وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۵ نفر از طریق استقرار مراکز جوار بی کارگاهی در شهرک و نواحی صنعتی و همچنین دانشگاه‌های استان در دوره های ارتقاء مهارتی در استان شرکت کردند.

وی گفت: ۴۵ درصد دوره‌های مهارتی در استان در آموزشگاه‌های دولتی و ۵۵ درصد هم در مراکز غیردولتی و خصوصی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، در استان مازندران ۲۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای با ۱۸۶ آموزشگاه و ۲۳۳ مربی و همچنین ۷۵۰ آموزشگاه خصوصی فنی و حرفه‌ای فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha