شرکت‌های تولیدی بزرگ بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده بانکی دریافت کردند

زنجان - ایرنا - نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات که در رتبه‌بندی بهترین شرکتهای ایران در سالهای اخیر قرار دارند، براساس نرخ میانگین در یک سال اخیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده اند.

مصطفی طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین بر اساس صورتهای مالی منتشر شده، این شرکت‌ها حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در قالب سپرده‌گذاری های کوتاه و بلندمدت بانکی دارند.

وی یادآورشد: این میزان از سپرده بانکی به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار بورس تهران است. 

طاهری اظهار داشت: رکود پول در حسابهای بانکی اگر از سوی اشخاص حقیقی باشد که شروع کسب‌وکار برای آنها مشکل بوده، چندان تعجبی ندارد اما وقتی برترین شرکت‌ها و بنگاههای کشور که باید انواع و اقسامی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی خط تولید و... را در دستور کار خود قرار دهند، چشم انتظار سود سپرده‌های بانکی خود نشسته اند، باعث شگفتی است.

وی تصریح کرد: براساس نرخ میانگین سود سپرده‌ها می‌توان برآورد کرد که شرکتهای مورد بررسی در یک سال اخیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند و ابهام اینجاست که این رقم بالغ بر ۱۵ درصد از مجموع سود این شرکت‌ها بوده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالیانه خود را از سود سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین‌بار معافیت مالیاتی شرکتهای حقوقی از سود سپرده‌های بانکی لغو شده است، تاکید کرد: به یقین لغو این معافیت‌ها، تاثیرات گسترده بر ادامه وضع سپرده‌های این شرکتها دارد. 
طاهری گفت: بسیاری بر این باورند که سپرده‌گذاری پول در بانکها در نهایت منجر به پرداخت اعتبارات از سوی بانک‌ها شده و مجددا پول به عرصه تولید و تامین مالی برمی‌گردد، اما این موضوع نه‌تنها با کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول که اصلا بر پایه سپرده‌ها نبوده، در تضاد است بلکه با آمارهای تامین مالی از سوی سیستم بانکی نیز همخوانی ندارد.

وی افزود: بر اساس آمارهای بانک مرکزی عمده اعتبارات بانکی در جهت سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه‌گذاری جدید، خرید تکنولوژی، افزایش ظرفیت انسانی و... در کار نیست و برآوردها نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از کل سپرده‌های بانکی کشور برای اشخاص حقوقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha