جایگاه‌های شلوغ سوخت و مشکلات مردم خاش

زاهدان - ایرنا - چند ماهی است که صف‌های طویل و کیلومتری خودروها در مقابل جایگاه‌های سوخت خاش برای دریافت بنزین مردم این شهر مرزی سیستان و بلوچستان را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش ایرنا معضل کمبود جایگاه و بعضا نبود سوخت بویژه در جنوب سیستان و بلوچستان مردم محلی و مسافران عبوری را آزار می دهد و تاکنون تدبیری برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.

قاچاق سوخت و تفاوت فاحش قیمت موادسوختی در دو سوی مرز ایران با کشورهای همسایه بسیاری از جوانان و نوجوانان بیکار را جذب کرده بطوریکه برای کسب درآمد اقدام به سوخت کشی به صورت غیرمجاز می کنند و تردد خودروهای حامل موادسوختی در جاده های سیستان و بلوچستان هر ساله موجب کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از این قبیل افراد و رانندگان و مسافران عبوری می شود.
سرعت زیاد، رعایت نکردن قوانین و بی توجهی به هشدارهای ایمنی از علل بروز این قبیل حوادث در جاده های استان بویژه مسیرهای منتهی به مرزها است. 
قاچاقچیان سوخت یا به تعبیر عامیانه سوخت‌کش‌ها عامل داغدار شدن بسیاری از خانواده ها شده اند.

دردناک تر اینکه بسیاری از تصادف های خودروهای حامل موادسوختی غیرمجاز منجر به آتش سوزی شده و راننده و سرنشینان خودروها زنده در آتش می سوزند.

در واقع قاچاق سوخت عامل بسیاری از مشکلات از جمله تشکیل صف های طولانی در مقابل جایگاهها، تصادف و آتش سوزی در جاده ها، هدر رفت سرمایه های ملی و جذب روستاییان و کشاورزان به درآمدهای کاذب قاچاق سوخت و در نتیجه تبدیل نیروهای مولد به قاچاقچی سوخت شده است.

خشکسالی های ۲ دهه گذشته خسارات زیادی به بخش کشاورزی، دامداری و صیادی استان وارد کرده و شمار زیادی از روستاییانی که تولید کننده محصولات مختلف کشاورزی بودند به ناچار به سوخت کشی رو آورده و طعم درآمد کاذب آن چند صباحی کامشان را شیرین کرده اما غافل از اینکه این شغل و درآمد کاذب آن آینده کشاورزی منطقه را به ورطه نابودی می کشاند.  

 سوخت کش‌ها خیلی از خانواده ها را داغدار می کنند و اگر اندکی به عاقبت این کار فکر کنند به این نتیجه می رسند که سود زیادی بدست نمی آورند.
آیا سود حاصل از سوخت کشی آنقدر ارزش دارد که جوانان ما در آتش تصادفها بسوزند و مادران و همسرانی تا آخر عمر داغدار جوانان خود باشند؟ 
به گواه کارشناسان حوزه قضایی و آمار نیروی انتظامی متاسفانه بیشترین کشته ها در حوادث جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان حاصل ترددهای غیرمجاز خودروهای سوخت کش است.
به گفته برخی شهروندان خاشی؛ وجود باندهای مافیایی سوخت و دلالان و فعالیت گسترده قاچاقچیان سوخت با همکاری برخی از پمپ چی ها و مدیریت نادرست و ناکافی جایگاه داران سبب پدید آمدن این معضل شده و مردم و مسوولان این شهرستان مرزی از این پدیده و آسیب و ناهنجاری اجتماعی به شدت رنج می برند.
مردم این شهر و بویژه مسافران عبوری و خانواده های دارای افراد بیمار و فرزندان محصل و کارمندان دولتی بیشترین ناراحتی و نگرانی از شلوغ بودن جایگاههای سوخت را تحمل و با تلف شدن وقت با ارزش شان در صف های بنزین روزگار دشواری را سپری می کنند.
شماری از شهروندان خاش با ابراز گلایه از معضل تشکیل صف های طولانی در مقابل جایگاههای سوختی برای دریافت مقادیری بنزین از مسوولان خواستار چاره اندیشی لازم برای برچیدن صف ها شده اند.
محمد ریگی یکی از شهروندان خاش گفت: دغدغه مهم مردم این است که افرادی با همکاری متصدیان پمپ های بنزین و انجام تخلف آشکار هر روز بارها سوختگیری می کنند و عامل تشکیل صف های طولانی می شوند.

وی افزود: اینگونه افراد سودجو و به نوعی قاچاقچیان سوخت با تعبیه باک های اضافی در خودروی شان و در اختیار داشتن چندین کارت سوخت سبب ضایع شدن وقت مردم این شهرستان می شوند.
امیرحسین شهنوازی نیز بیان کرد: با کدینگ کردن و پایش مشکلی حل نخواهد شد بلکه فقر و به دنبال آن سرقت و دزدی در شهر بیشتر خواهد شد، همه ما الان شاهد کم شدن سرقت در شهر هستیم که با بالا رفتن قیمت بنزین سارقان هم مشغول کسب درآمد شده اند و از طرفی دیگر وضعیت بازارها هم رونق پیدا کرده است.
وی افزود: از فرماندار و مسوولان دست‌اندرکار درخواست داریم که در پی افزایش سهمیه سوخت شهرستان باشند تا جایگاهها به صورت شبانه روزی فعالیت کنند.
رضا شهابی یکی دیگر از شهروندان خاش اظهار داشت: شاهد بودم که فردی روزانه ۳۰ بار در جایگاه سوختگیری می کند اما فردی دیگر بعد از گذشت چند روز نمی تواند ۳۰ لیتر بنزین بزند؛ انتظار است که تکلیف این تخلف‌های آشکار روشن شود و مسوولان برای مسافران، خانواده های دارای بیمار و دانش آموز و کارمند چاره اندیشی کنند که چندین ساعت وقتشان در صف ها تلف نشود.

وی افزود: شهر خاش در مسیر چندبن شهرستان جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد و در هر شبانه روز تعداد زیادی از هوطنان با خودروهای شخصی شان از این شهر عبور می کنند که نیاز به بنزین دارند و

وجود صف های طولانی به دلیل کمبود جایگاه و نبود سوخت آنان را نیز گرفتار می کند.

این شهروند خاشی ادامه داد: اگر جایگاههای سوخت تمامی تلمبه های خود را روشن کنند و به هر خودرو فقط سهمیه یک کارت سوخت تحویل دهند مشکل زیادی بوجود نمی آید اما مشکل این است که برخی افراد با چندین کارت و باک های اضافی سوختگیری می کنند و عامل شلوغی صف ها می شوند و از آنجایی که برخی پمپ چی ها با این قبیل افراد ارتباط دارند حق دیگران را ضایع می کنند.

عبدالرحیم روحی یکی دیگر از شهروندان خاش نیز بیان کرد: افراد سوخت کش حق دیگران را ضایع می کنند زیرا بی نوبتی و بی نظمی می‌کنند و مسوولان جایگاه ها نیز هر چه تذکر می دهند رعایت نمی کنند.
وی ادامه داد: همه می‌دانیم که برخی افراد بخاطر بیکاری و محرومیت اقدام به سوخت کشی می‌کنند، اما نباید به حقوق دیگران تجاوز کنند، یک جایگاه در خاش برای اورژانسی ها در نظر گرفته شده ولی یک جایگاه کفاف نمی کند، عموم مردم سرگردان و حیران اند.
این شهروند اظهار داشت: با سوخت کشی مخالف نیستم اما باید نظم رعایت شود، اگر تعداد جایگاهها و سهمیه بنزین شهرستان افزایش پیدا کند بسیاری از مشکلات کاسته می شود.

خالد شهنوازی شهروند دیگر خاشی نیز بیان کرد: پدیده سوخت کشی به ضرر مردم و مملکت است و جوانان ما متاسفانه وقت گرانبهای خود را در این صفهای تاراج سرمایه مملکت هدر می دهند.
وی گفت: معضل قاچاق سوخت در واقع فرصت سوزی بیش نیست و از این سفره گسترده نفع زیاد نصیب بانیان اصلی این پدیده، یعنی مافیای سوخت می شود و در واقع این غول قاچاق هم سرمایه مملکت و عزت و اقتدار دولت را می بلعد و هم عمر جوانان وطن را تلف می کند و متاسفانه تنها منبع بخور و نمیر اکثر جوانان بیکار شهر همین شغل کاذب شده است.
شهنوازی افزود: آن چیزی که زجرآور و رنج دهنده است این که مافیای سوخت در اختیار اتباع بیگانه است و سود کلان به جیب آنان می رود و جوانان و نوجوانان ما برای آنان کار می کنند و اندک سودی می برند.
نوراحمد هاشمزهی مدیر جایگاه سوختی چاوش خاش با اشاره به اینکه در جایگاه او یک نازل برای سوخت گیری خودروهای افراد دارای شرایط اضطراری پیش بینی شده است گفت: به پمپ چی ها و کارکنان جایگاه تاکید شده که به بهترین نحو برای جلب رضایت مردم تلاش کنند و الحمدلله جایگاه خلوت بوده و مردم با کمترین دغدغه و با  آرامش خاطر سهمیه بنزین خود را دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: وزارت نفت کارمزد لازم را به صورت ماهانه به جایگاه داران سوخت پرداخت می کند و دلیلی نمی بینیم که به فکر سودجویی باشیم.
وی ادامه داد: در برخی جایگاههای سوختی افرادی هستند که با در اختیار داشتن چندین کارت حق مردم را ضایع و چندین مرتبه سوخت گیری می کنند، اما تاکید ما بر این است که عدالت اجرا و بر حق خودمان قانع باشیم.
مسوول روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی شهرستان خاش نیز با تشریح فعالیت سیزده جایگاه فعال سوختی در این شهرستان گفت: حدود ۶۰۰ هزار لیتر انواع سوخت در جایگاههای شهری و روستایی و بین راهی خاش توزیع می شود که سرانه مصرف بنزین به حدود ۴۰۰ هزار لیتر در روز می رسد و هیچ گونه کمبودی در تامین و توزیع نداریم و برای رفع مشکلات مسافران عبوری و مردم خاش سهمیه وجود دارد.
صاحب گل صالحی فرماندار خاش هم گفت: به منظور ساماندهی جایگاه های سوخت و جلوگیری از معطلی شهروندان سامانه رصد و پایش تراکنش های سوختگیری هر خودرو از روز گذشته در تمامی جایگاه‌های سوخت فعال شده و پس از جمع‌بندی تراکنش های سوختگیری در بازه زمانی مشخص ضمن مسدود کردن کارت سوخت، با مالک خودروی متخلف برابر مقررات برخورد خواهد شد.
محمدابراهیم گرگیچ مقدم مسوول روابط عمومی دادگستری خاش نیز اظهار داشت: در صورت تداوم ایجاد صف های طولانی در مقابل جایگاه های سوختی خودروهای متخلف که چندین بار در روز اقدام به سوختگیری کنند در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم و جلوگیری از تشکیل صف های طولانی در جایگاههای سوختی توقیف می شوند.
وی افزود: خودروهای متخلف در صورت مشاهده و محرز شدن تخلف از سوی بازرسان بین ده روز تا دو ماه توقیف خواهند شد.
به گزارش ایرنا کشورهای پاکستان و افغانستان نیاز مبرمی به سوخت دارند که اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند نیاز آنها را به طور قانونی تامین کند قاعدتا این نیاز از مسیر قاچاق تامین می ‌شود.
به همین دلیل قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان به عنوان استان هم مرز با این ۲ کشور رواج دارد، اما جالب اینجاست که سهم این استان در قاچاق سوخت کمتر از ۱۵ درصد است و افزون بر ۸۵ درصد سوخت قاچاق از سایر نقاط کشور وارد این منطقه می شود.
مشکلی که وزارت نفت بر سیستان و بلوچستان تحمیل کرده این است که عرضه کارت‌های سوخت آزاد در سایر استان‌ها و شهرهای کشور رواج دارد اما در این استان چنین امکانی برای مردم فراهم نشده است به طوری که خارج از این استان در تمامی جایگاه‌های سوخت به ازای هر نازل یک کارت سوخت آزاد وجود دارد.
با این شرایط دیگر نیازی نیست که مردم از کارت هوشمند خودروی خود استفاده کنند و در واقع کارت‌های هوشمند سوخت در سایر استان‌های کشور تقریبا بدون استفاده می ‌ماند.
شهرستان مرزی خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha