دستاوردهای سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به زیلایی

یاسوج - ایرنا - استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سفرهای شهرستانی خود به همراه جمعی از مدیران اجرایی به میان مردم منطقه کم برخوردار و سخت گذر زیلایی این استان رفتند و ضمن دیدن و شنیدن مشکلات از نزدیک چشم اندازی از آینده پیش روی مردم گشودند.

به گزارش ایرنا، زیلایی با همه زیبایی هایش همیشه از محرومیت رنج برده است. محرومیتی که مربوط به دیروز و امروز و سال گذشته و امسال هم نیست.
کافیست نگاهی به خبرهای این استان از همان اوایل دهه پنجاه که بنیان این استان گذاشته شد تا امروز که نیم قرن گذشته، بیندازیم آنگاه درک اینکه زیلایی از کجا به اینجا رسیده و باید به کجا برسد تا پسوند محرومیتش برای همیشه برداشته شود، برایمان ساده تر می شود.
زیلایی سرزمین زیبایی هاست. روستا و آبادی هایش درست در وسط کوه های سر به فلک کشیده و جنگلهای انبوه و پرپشت زاگرس قرار گرفته اند و رودخانه ها  و چشمه هایش آنچنان بکر و خاصند که الهام بخش شاعران و نویسندگان و موسیقی دانان هستند.
زیلایی تجسم عینی اشعار و موسیقی محلی و فولکلور  این استان است. با همه اینها اما عمق محرومیتش باعث شده آنهایی که ظرفیتهای این سرزمین زیبا را نمی شناسند زیلایی را در محرومیتهایش تصور کنند.

دستاوردهای سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به زیلایی
با همه اینها اگرچه محرومیت جزیی جدانشدنی از زیلایی است اما همه زیلایی نیست و زیلایی و ظرفیت های منحصر به فردش، مهمترین موضوعی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سفر کاری خود به زیلایی از توابع شهرستان مارگون روی آن تاکید کرد.
سید علی احمد زاده که با دست پر به شهرستان تازه تاسیس مارگون و منطقه زیلایی سفر کرده بود از مارگون تا موشمی علیا به همه روستاهای مسیر پر پیچ و خم و صعب العبور سر زد و از نزدیک مشکلات ، دغدغه ها و حتی درد دل های مردم را شنید و البته چون پیش از سفر به اندازه کافی درباره مشکلات این منطقه تحقیق کرده بود، برنامه های کوتاه مدت و میان و بلند مدت دولت برای رفع این مشکلات را با مردم در میان گذاشت.
مردم زیلایی هم مثل همیشه قدرشناسانه و البته امیدوارانه از استاندار و هیات همراهش استقبال کردند و با اسفند و صلوات به استقبال استاندار آمدند.
هرکس هرکاری از دستش بر می آمد انجام می داد تا از نماینده ارشد دولت و همراهانشان به شایستگی  استقبال کرده باشد.
مشکلات مردم روستاها کم و بیش شبیه بود. اغلبشان از نبود جاده، خدمات بهداشتی و درمانی مثل ماما، پزشک و داروخانه، اینترنت و آب شرب گلایه داشتند.

راه در صدر مشکلات

دستاوردهای سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به زیلایی
مشکلات زیلایی از زبان بخشدار این منطقه 
صمد امینی بخشدار زیلایی گفت: لازمه توسعه در هر منطقه، برخورداری از راه ارتباطی مناسب است که اغلب روستاهای بخش زیلایی از این نعمت محروم هستند طوری که با اولین بارش اغلب مسیرهای ارتباطی این بخش مسدود می‌شود و عبور و مرور برای مردم این بخش به سختی صورت می‌گیرد.
امینی با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته طی سالهای گذشته در این منطقه ، افزود: انتظار داریم جهت استقرار راهدارخانه در این منطقه اقدام لازم انجام شود.
بخشدار بخش زیلایی با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی در اغلب روستاهای این بخش افزود: در فصول مختلف سال به ویژه در فصل تابستان تأمین آب آشامیدنی در بخش زیلایی به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است.
وی گفت: در برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی نیز بخش زیلایی دارای مشکلات فراوانی است و عدم توجه  به این موضوع باعث محرومیت مردم منطقه از این نعمت شده‌ است.
امینی به یکی از ضروری‌ترین نیازهای مردم بخش زیلایی گریزی زد و گفت: گاز رسانی به منطقه زیلایی سال‌ها است که به عنوان یکی از مطالبات مردم مطرح است اما همچنان این موضوع به سرانجام نرسیده و مردم برای تأمین سوخت مورد نیاز خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

درخواست ها به حق است

دستاوردهای سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به زیلایی

استاندار در ادامه پس از شنیدن صحبت های نمایندگان مردم و بخشدار از برنامه ها و توجه ویژه دولت به زیلایی خبر داد.

احمدزاده در پاسخ به دغدغه های مردم در بخش کشاورزی، با ابراز نگرانی از بی توجهی مسئولان بخش کشاورزی استان گفت: ۳۵ میلیارد تومان اعتبار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  در حال برگشت خوردن است.

 وی گفت: مطالبات مردم در مناطق محروم به حق بوده و این مطالبه گری سبب می‌شود که کار انجام شود و کمتر شاهد محرومیت باشیم و با عمق محرومیت و مشکلات موجود صبر مردم بر مشکلات نشان از نجابت و وفاداری مردم دارد.
استانداربا اشاره به اینکه برای اولین بار برای راه‌های روستایی شهرستان مارگون در بعد از انقلاب نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتباردر نظر گرفته شده، عنوان کرد: ۵۵ میلیارد تومان اعتبار یعنی حدود نیمی از اعتبارات برای راه‌های روستایی بخش زیلایی اختصاص یافته است.

۱۴۰۱؛ پایان راهسازی در زیلایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی،  احمدزاده گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصدراه‌های ارتباطی اصلی در مناطق زیلایی و سیلاب و کلوار تکمیل و مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۴۰ میلیارد تومان برای راه‌های روستایی سیلاب و کلوار در نظر گرفته شده و استقرار راهدارخانه در منطقه زیلایی نیز مورد موافقت وزارت متبوع قرار گرفته‌ است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ظرفیت کشاورزی در منطقه زیلایی اشاره کرد و افزود: سه هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه وجود دارد و یه رغم وجود منابع آبی فراوان  اما متأسفانه استان از این ظرفیت بهره‌ی خاصی نمی‌برد.
احمدزاده خطاب به مدیران جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان، تصریح کرد: این ۲ دستگاه نسبت به موضوع کشت در اراضی شیب‌دار توجه لازم را داشته باشند و ۳۵ میلیارد تومان اعتبار ستاد اجرایی را که در حال برگشت خوردن است در این زمینه و در این مناطق محروم استفاده شود.
وی به موضوع گازرسانی زیلایی گریزی زد و گفت: گازرسانی به منطقه زیلایی از سمت استان چهارمحال و بختیاری اجرایی می‌شود و امیدوار هستیم تا پایان سال آینده این پروژه به اتمام برسد.
احمدزاده با اشاره  به مطالبه مردم منطقه برای استفاده از پنل‌های خورشیدی، افزود: منابع طبیعی استان وعده تحویل ۱۰۰ دستگاه پنل خورشیدی به منطقه زیلایی را داده و این پنل‌ها به زودی تحویل می‌شود.
وی تاکید کرد: این منطقه باید از برخی محرومیت ‌ها از جمله مشکلات در زمینه ارتباط اینترنتی بیرون بیاید و تا پایان سال جاری باید پوشش اینترنتی در این مناطق به سرانجام برسد.

زیلایی در ۲۰۰ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و ۱۳۰ کیلومتری شهر مارگون مرکز شهرستان مارگون قرار دارد.

شهرستان مارگون بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت دارد و از سال ۹۸ با شهرستان شدن آن موافقت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha