۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84606981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تزریق دُز سوم واکسن بیش از ۷۵ درصد در برابر اومیکرون ایمنی ایجاد می‌کند

شهرکرد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تزریق دُز سوم واکسن بیش از ۷۵ درصد ایمنی نسبت به ابتلا به سویه اومیکرون ایجاد می‌کند، گفت: تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا ایمنی قابل توجهی در برابر سویه امیکرون ایجاد نمی‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فریدون رحمانی افزود: اومیکرون یک سویه از کرونا است که راه‌های انتقال و علایم آن مشابه سویه‌های قبلی است و تفاوت عمده آن با سویه‌های ووهان، انگلیسی و دلتا در سرعت بالای انتقال آن است.
وی ادامه داد: به طور معمول علایم این سویه در قسمت‌های فوقانی سر و گردن و شامل گرفتگی بینی، آبریزش بینی ، گلو درد ، سرفه و سردرد است.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری طبق گزارشات اعلام شده از کشورهای درگیر این سویه، درگیری ریوی در این سویه کمتر است.
رحمانی افزود: از مهمترین ویژگی‌های این سویه از کرونا بیشتر بودن سرعت انتشار و بالاتر بودن قدرت انتقال فرد به فرد آن است.
وی با بیان اینکه راه‌های انتقال سویه اومیکرون مشابه سویه‌های قبلی و از طریق سرفه، عطسه و تماس مستقیم و دست‌های آلوده است، متذکر شد: تفاوت عمده این سویه با سویه‌های قبلی تاثیر زیاد واکسیناسیون بویژه تزریق دُز سوم در پیشگیری و بروز عوارض خفیف‌تر در فرد مبتلا است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و واکسیناسیون از راه‌های موثر در پیشگیری از سویه اومیکرون است.
رحمانی، غافلگیری را از ویژگی‌های بارز سویه اومیکرون برشمرد و گفت: نباید غافلگیر شویم، چراکه هر زمانی که خیال ما راحت‌تر می‌شود همان موقع شیوع اومیکرون افزایش می‌یابد و با طغیان بیماری مواجه می شویم.
وی تصریح کرد: در صورت بروز موج جدید کرونا ۲ تا ۳ ماه گرفتار می‌شویم و تا عید و حتی بعد از آن ادامه پیدا می‌کند و روزهای بدی را تجربه خواهیم کرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بازار شب عید را داشته باشیم و روال مدارس و دانشگاه‌ها به همین روال طی شود، باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و ضمن استفاده از ماسک، دُز سوم واکسن کووید ۱۹ را تزریق کنیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در خصوص قدرت سرایت سویه اومیکرون گفت: در سویه ووهان قدرت انتقال بیماری از یک بیمار به ۳ تا ۴ نفر، در سویه دلتا تا ۷ نفر و در سویه اومیکرون یک فرد بیمار می‌تواند تا ۱۰ نفر را مبتلا کند.
رحمانی هشدار داد: این سویه در مدت ۲ هفته می‌تواند وضعیت یک شهرستان را از زرد به قرمز تغییر دهد.
وی افزود: افرادی که واکسن‌های سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده‌اند دُز سوم را می‌توانند از واکسن نوع آسترازنکا یا پاستوکووک تزریق کنند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع کرونا تا روز شنبه ۱۸ دی، ۸۷ هزار و ۲۰۶ بیمار مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که از این تعداد یک هزار و ۷۵۹ بیمار بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha