۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۱
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 84606248
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگل‌های فندقلو به نام اردبیل ثبت شده است

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۱
کد خبر: 84606248
جنگل‌های فندقلو به نام اردبیل ثبت شده است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: جنگل‌های فندقلوی شهرستان نمین با تائید سازمان مرکزی به نام استان اردبیل ثبت ملی شده است.

نادر فلاحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، خبر ثبت ملی جنگل فندقلو به اسم گیلان را تکذیب کرد و افزود: اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ثبت ملی جنگل‌های فندقلوی شهرستان نمین به نام استان گیلان شایعه‌ای  بیش نیست و صحت ندارد.

وی بیان کرد: عدم اطلاع رسانی صحیح و اخبار کذب منجر به انتشار این نوع شایعه‌ بی‌اساس و دروغ در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شده است و مردم استان اردبیل هیچ توجهی به این نوع اخبار بی اساس و کذب محض نکنند.

وی با بیان اینکه جنگل های حیران در امتداد جنگل های فندقلو قرار گرفته است، اظهار کرد: حد و مرز جغرافیایی استان گیلان و استان اردبیل در محدوده ای از این جغرافیا مشخص است و هیچ استانی حق مداخله به مرزهای دیگر استان‌ را ندارد.

او با اشاره به واقع شدن جنگل فندقلو  به عنوان بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل که دنباله جنگل‌های نیمه گرمسیری استان گیلان را نیز دربر می‌گیرد، اضافه کرد: پس از بررسی پرونده ثبت ملی جنگل فندقلو در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور در ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ در محل سالن اجتماعات وزارتخانه مقرر شد به دلیل واقع شدن جنگل فندقلو در اراضی نزدیک به مرز ۲ استان اردبیل و گیلان، مختصات جغرافیایی و مشخصات محدوده استان گیلان نیز به منظور ثبت مشترک در پرونده ثبتی این اثر طبیعی دیده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: جنگل فندقلو به دلیل داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی و مرتعی و گردنه زیبای حیران و همچنین قابلیت بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت گردشگری واجد شرایط ثبت در آثار ملی است.

فلاحی گفت: علاوه بر جنگل فندقلو نمین، شش اثر طبیعی استان اردبیل نیز در ششم دی ماه سال جاری در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی فندقلوی شهرستان نمین بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است.

این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.

در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha