طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پرواز کبوتران صلح و دوستی

تهران- ایرنا- طی کردن مسافت ۱۴۰۰ کیلومتری در بازه زمانی بیش از ۳۰ ساعت توسط گروه سرود جهادی جوادالائمه (یاران سلیمانی‌ها) به عشق سردار دل‌ها، حضور پُرشور مردم در مراسم افتتاحیه و پرواز ۱۷ کبوتر به نشانه صلح‌دوستی حاج قاسم از مهمترین حاشیه‌های روز نخست سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در حالی مراسم افتتاحیه خود را روز جمعه (۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰) پشت سر گذاشت و رسماً کار خود را آغاز کرد که مطابق برنامه‌ریزی مسئولان؛ دو رویداد افتتاحیه و اختتامیه از فصل اجراها به شکلی جدا و مجزا برنامه‌ریزی‌شده بود.

تجربه ادوار قبلی نشان می‌داد با توجه به شور، علاقه و استقبال عموم مردم در کنار همراهی هنرمندان با جشنواره‌ای که مزین به نام سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی است، چنین رویداد هنری شروع و پایانش نیز باید متفاوت با ایام برگزاری باشد.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

به‌ویژه آن که بنا بود تا مراسم افتتاحیه در بیت‌الزهرا(س) -حسینیه حاج‌قاسم سلیمانی- و سپس بر سر مزار او همراه با تجدید بیعت هنرمندان و مردم خون‌گرم دیار کریمان با آرمان‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم صورت گیرد. درست به سبب همین مهم یعنی سیل استقبال مردمی بود که فصل اجراها از مراسم افتتاحیه و اختتامیه مجزا شد.

برهمین اساس روز هفدهم دی‌ماه مراسم افتتاحیه و آغاز به کار رسمی سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی نخست در بیت‌الزهرا(س) و سپس در گلزار شهدای کرمان با حضور دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره، مسئولان استانی، هنرمندان مهمان جشنواره و اهالی فرهنگ و هنر کرمان و خیل آحاد مردم خون‌گرم کرمان برگزار شد.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

طی کردن بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر راه به عشق سردار دل‌ها

نکته جالب آنکه نخستین حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی پیش‌از مراسم افتتاحیه و در ساعات بامدادی روز هفدهم دی‌ماه رقم خورد.

جایی‌که نخست از زبان سیدوحید فخرموسوی سکان‌دار دبیری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی و بعد به شکل موجی منتشرشده از زبان حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، توحید معصومی مشاور دبیر جشنواره و مشاور مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دست‌اندرکاران استانی اداره‌کل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی کرمان و برخی از داوران این جشنواره مبنی‌بر حضور گروه سرود جهادی جوادالائمه (یاران سلیمانی‌ها) که اعضای آن را نوجوانان و جوانان لنگرودی تشکیل می‌دادند شنیده شد.

شنیده‌ها حاکی از آن بود که این گروه هنرمند نوجوان و جون برای حضور در این جشنواره در سایه عدم حمایت از سوی مسئولان شهر خود با دعوت و حمایت محدود از سوی دبیرخانه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی با یک اتوبوس مسیر بیش از ۱۴۰۰ کیلومتری (۱۴۰۳ کیلومتر) از لنگرود تا کرمان را با طی مسافت زمانی بیش‌از ۳۰ ساعت پشت سر گذاشتند تا خود را به محل برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد برسانند

اتفاق و رخدادی که برای کاستن از هزینه باعث شده بود تا این نوجوانان و جوانان شب را برای استراحت در خود اتوبوس پشت سر بگذارند و طبق صحبت‌های خودشان تنها عشق حاج قاسم و لبیک گفتن به ندای مقاومت، ایثار و نگرش فرهنگی این سردار در بازتاب ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقاومت، آن‌ها را بر آن داشت تا این مسیر طولانی را به عشق سردار دل‌ها بر خود هموار کنند.

در نخستین ساعات بامداد هفدهم دی‌ماه و طی مسیر بیش ‌از ۳۰ ساعت از لنگرود تا کرمان، سیدوحید فخرموسوی دبیر جشنواره، جواد تمدنی مدیر روابط‌عمومی جشنواره و جمعی از دست‌اندرکاران ستادی برگزاری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی به استقبال این جوانان و نوجوانان عاشق و دلداده حاج‌قاسم رفته و با اهدای شاخه‌های گل به‌گرمی از آن‌ها استقبال کردند.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

بازار گرم تقدیر و تشکر سخنرانان از یکدیگر با کلید واژه‌ای مشترک

اما اصلِ بطن و متن رخدادها و حواشی نخستین روز از سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی به صبح روز هفدهم دی‌ماه بازمی‌گشت.

جایی‌که هم‌زمان با سالروز خاک‌سپاری سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی جمعی از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به همراه مسئولان دبیرخانه و جشنواره سوم تئاتر سردار آسمانی در حضور پُرشور مردمی با حضور در بیت‌الزهرا(س) - خانه سردار دل‌ها در کرمان که بعد به خواست او تبدیل به حسینیه بیت‌الزهرا برای برگزاری مراسم سوگواری و تعزیت ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) که سردار دل‌ها ارادت ویژه‌ای به این دو بزرگوار داشت- با سخنرانی محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سیدوحید فخر موسوی دبیر سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی همراه بود.

هر سه سخنران مراسم افتتاحیه در کنار تأکید بر رسالت و تعهد هنرمندان در بازتاب ارزش‌های انقلاب، حماسه هشت سال دفاع مقدس و به‌ویژه محور مقاومت با منشوری چون سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، رشادت‌های او در میدان‌های نبرد و زیست و سلوکِ عاشقانه و عارفانه او در زندگی شخصی و عادی؛ در سخنرانی‌های خود مراسم تقدیر و تشکر از یکدیگر را مکرر به‌جای آوردند.

به‌گونه‌ای که علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت فتح، حمید نیلی مدیرعامل انجمن، سیدوحید فخرموسوی دبیر جشنواره تقدیر و تشکر کرد. حمید نیلی در سخنرانی خود از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به‌ویژه شخص دکتر علیزاده، همچنین از امیرحسین شفیعی دبیر اولین و دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی و در ادامه از سیدوحید فخرموسوی سکان‌دار سومین دوره این رویداد کمال تقدیر و تشکر را به‌جای آورد. سپس سیدوحید فخر موسوی از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیرعامل آن و همچنین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مدیرکل آن و همکاران خود در ستاد برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی در گام سوم تقدیر و تشکر کرد

هرچند کلیدواژه هر سه سخنران مراسم افتتاحیه، قدردانی و سپاس از حضور متعهدانه و مجاهدانه هنرمندانی بود که از نخستین لحظه شهادت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی تا لحظه برگزاری سومین دوره این رویداد، متعهدانه، عاشقانه و با پشتکار جدی تلاش کردند تا پرچم هنرمندان تئاتر را که همواره در کُنش‌ها و اتفاقات تاریخ معاصر کشورمان قافله‌سالار فعالیت‌های فرهنگی و هنری بودند بالا نگه دارند را قدردان باشند.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

اجرای گروه سرود یاران سلیمانی‌ها و پرواز کبوتران صلح و دوستی

پیمودن مسیر بیت‌الزهرا(س) تا گلزار شهدا به‌عنوان مدفن شهدای حماسه دفاع مقدس، مدافعان حرم و به‌ویژه مدفن سردار دل‌ها شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، قرائت فاتحه، نثار گل و همچنین ادای احترام و تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا، بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه را به خود اختصاص داد.

در کنار حرکت مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره استانی، دبیرخانه، ستاد جشنواره و حضور خیل مردم همراه با این مراسم؛ شاهد موجی دیگر از استقبال عظیم همشهریان کرمانی در گلزار شهدا و آغاز مراسم تجدید بیعت با شهدای بودیم.

این استقبال و شکوه حضور مردم به‌گونه‌ای بود که تعجب برخی از دست‌اندرکاران جشنواره و کسانی که کمتر تجربه حضور در کرمان و نظاره چنین عشق و ارادت مردم کرمان به سردار دل‌ها را تاکنون شاهد نبودند، با خود به‌همراه داشت.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مراسم افتتاحیه در گلزار شهدا اجرای گروه سرود جهادی جوادالائمه (یاران سلیمانی‌ها) و هنرمندان نوجوان و جوان آن در عشق و رسای سردار دل‌ها شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی بود، که فضایی مملو از قیل‌وقال و جنب‌وجوش گلزار شهدا را به سکوت فراخواند. به گونه‌ای که همگی حضار با دو قطعه سرودی اجرایی این گروه هنرمند همراه و همدل شدند و با ذکر صلوات‌های ممتد رضایت خود را از اجرای این هنرمندانِ نوجوان و جوان عاشق و دلداده مقاومت و قافله‌سالار آن حاج‌قاسم سلیمانی ابراز کردند.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

اتفاق دیگری که شور و حال عجیبی را در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در گلزار شهدا با خود به‌همراه داشت آزادسازی ۱۷ کبوتر به دست مسئولان و مردم حاضر در مراسم به نشانه روز هفدهم دی‌ماه سالروز خاک‌سپاری سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود. با آزادسازی هر کبوتر که خود نماد صلح و دوستی و نمادی بر تلاشِ سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای مبارزه با تفکر تکفیری و تروریستی داعش و برقراری صلح و امنیت در کشور و کشورهای محور مقاومت بود، طنین صلوات بود که فضای گلزار شهدا را متحدتر و یکپارچه‌تر از هر لحظه دیگری نشان می‌داد.

بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی که تا لحظه اذان ظهر به افق کرمان ادامه داشت، مسئولان، مردم و حضار در این مراسم برای اقامه نماز جمعه عازم محل برگزاری این فریضه عبادی و سیاسی شدند.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

تبلیغات محیطی کمرنگ شهر کرمان

هرچند کرمان برای دومین سال متوالی است که به‌عنوان میزبان جشنواره تئاتر سردار آسمانی به‌مناسبت سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی پذیرای هنرمندان تئاتر با محوریت و موضوع این جشنواره است؛ اما در سطح شهر و تبلیغات محیطی کمتر می‌توان رد و اثری از این جشنواره یافت.

برای این مسئله که شاید کمی بیش‌ازحدِ معمول به چشم می‌آید دو علت را می‌توان متصور بود.

نخست آنکه طبق برنامه‌ریزی نخستین روز اجراهای جشنواره تئاتر سردار آسمانی در گام سوم از امروز (شنبه ۱۸ دی‌ماه) قرار است که آغاز شود و مسئولان طی شب گذشته و ساعاتی قبل‌از برگزاری اقدام به تغییر فضای شهری و تبلیغات محیطی برای معرفی این جشنواره کرده‌اند.

یا آنکه به‌سبب این مهم که کرمان طی دو سال اخیر میزبان بسیاری از رویدادها و اتفاقات فرهنگی و هنری با محوریت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی است مردم خون‌گرم این شهر شهیدپرور و دیار کریمان از پیش نسبت‌به وقوع چنین رخداد و اتفاقی آگاهی داشتند و همین مسئله تلاش مسئولان برای تبلیغات محیطی را کمتر از توقعی که برای میزبانی هر استان و شهرستان از رخداد و رویدادهای هنری انتظار می‌رفت شامل شده.

سنجش این مهم را باید هم‌زمان با آغاز اجرای گروه‌های تئاتر خیابانی و رادیوتئاتر حاضر در جشنواره و میزان استقبال مردم از آثار هنرمندان به سنجش گذاشت.

طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به عشق حاج قاسم تا پروار کبوتران صلح و دوستی

فعالیت خستگی ناپذیر برای جشنواره‌ای تراز شخصیت حاج قاسم

درنهایت آنکه آخرین حاشیه‌های نخستین روز از سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی را می‌توان به فعالیت مستمر و بدون اغراق، شبانه‌روزی مسئولان ستاد اجرایی این جشنواره هم در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هم در دبیرخانه جشنواره برای برگزاری رویدادی هم شأن و تراز نام سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و استقبال شایسته از هنرمندان حاضر در این رخداد قلمداد کرد.

این مسئله به چشمان راقم این سطور و ناظر این اتفاق‌ها به شکل مستند دیده و حال به ثبت رسیده‌است.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ۱۸ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ به دبیری سیدوحید فخرموسوی در کرمان در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha